Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Daar ben ik weer.

Nu ben ik bezig om een plattegrond te maken voor de kas.

Houden jullie ook altijd de plant afstand van achterop het zakje aan?

Ik zit heel erg te vechten om mijn paprika s en pepers kwijt te kunnen.

Ik heb nogal wat gezaaid, heb geen idee hoeveel vruchten dat ze gemiddeld geven.

Mocht ik al mijn zaailingen kwijt kunnen heb ik de kas enkel voor de paprika's nodig,

dat lijkt mij wat overdreven......

Dus mijn concrete vraag.

Hoeveel vruchten komen er gemiddeld aan de peper en paprika plant, en hebben ze echt de afstand nodig die op de verpakking staat (lijkt me wel logisch eigenlijk)

Bedankt maar weer...:)  enne mijn excuus voor de vele vragen..

Geplaatst:

Vorig jaar had ik 2 peper planten. Ik heb er minimaal 6 van die hoge witte soepbakken met oranje deksel mee kunnen vullen, waarschijnlijk nog meer. Het was dan wel een goeie zomer voor pepers, maar het jaar ervoor een vergelijkbaar aantal gehad.

Paprikas groeien trager; ik heb nooit veel meer dan 5 paprikas uit een plant gehad.

Mijn planten staan trouwens met zn 2en in een 30L pot, nooit problemen mee gehad

Geplaatst:

De grote hangt ook sterk af van de grondsoort. Zelfde rassen paprika's, ik alles gezaaid, werden elk jaar bij mijn schoonouders op leemgrond drie keer zo groot als bij ons op puur zand. Wij konden ze dus veel dichter op elkaar zetten, zij moesten juist nog meer spreiden. Wel meestal beide een mooie oogst.

Je kunt ze dichter op elkaar zetten en meer snoeien en leiden indien nodig. 

Verschillende rassen geven buiten ook vruchten, over het algemeen blijven ze wat compacter en is de oogst minder doordat deze later valt.

Ik ben van plan om er meer buiten te zetten, tomaten krijgen de voorrang van de serre. Zullen wel nog enkele paprika's in de serre ook staan om vroeger te kunnen genieten. 

Een aantal pepers zet ik wel in de serre aangezien deze vaak nog meer warmte willen.

Geplaatst:

@Adrielle

Wow dan heb ik echt teveel pepers gezaaid, mag ik vragen welke ras dat je had?

5 paprikas lijkt me niet overdreven veel, of is dat een goed gemiddelde ??

Ik ga eens kijken hoe groot die 30 liter potten zijn.

Geplaatst:

Simonevb, ik heb helaas buiten niet zoveel ruimte, dus ik vrees dat ik ze dan toch dichter op elkaar moet gaan zetten.

Dus met snoeien kan je ze wat onder controle houden? krijgen ze dan ook minder vruchten?

Ik vind het allemaal toch erg verwarrend, zeker wbt wisselteeld.

Alles wat ik wil gaan kweken (komkomer, paprika, peper, enz lijkt wel in dezelfde groep te vallen, dus om te kunnen wisselen kan ik er niet de hele kas mee vol zetten..

Geplaatst:
Op 8-4-2022 om 09:04, sasschel zei:

mag ik vragen welke ras dat je had?

Volgens mij Cayenne, maar dat weet ik niet zeker. Ooit een keer uit een supermarkt peper gehaald dus kan er de verpakking niet op naslaan

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)
8 uren geleden, sasschel zei:

Alles wat ik wil gaan kweken (komkomer, paprika, peper, enz lijkt wel in dezelfde groep te vallen, dus om te kunnen wisselen kan ik er niet de hele kas mee vol zetten..

Ik kweek elk jaar de pepers en paprika's in dezelde potten en gebruik de zelfde potgrond die nog in de pot zat. In de winter staan daar dan de knofloken in, in eind mei rooien, en dan de paprika's en pepers er in.  Enkel bemest ik het tussendoor. Pas als ik een ziekte ga krijgen zal ik de grond gaan vervangen (zelfde geldt met de kas dan voor jouw.)

Voor peper planten, aangezien die altijd een hoop oogst hebben, kan je ze buiten de kas kwijt. Dan produceren ze wel wat minder, maar alsnog genoeg.

Paprika's zou ik in de kas zetten, en dan in een snoer omhoog telen (en dan dieven, zie video), met enkel 1 of max 2 vertakkingen. (zie video 1)

Dan krijg je dus geen struik van een paprika (zie video2), met veel bloemen en veel kleinere vruchten. Maar een hoge lange plant, met minder vruchten, maar wel veel grotere vruchten. 

Paprika niet toppen of prunen. (Alleen dieven als je in snoer vorm wilt)

aangepast door rorror
  • Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Wat een fijne informatie!  dat geeft mij flink wat rust!! Dus gerust de wisselteelt iets los laten.

Goed  idee ook van de knoflook, ook daar zijn wij dol op!

Hartstikke bedankt voor je reactie, ik ga de videos gelijk ook opslaan!

Dat wordt smullen van de pepers en paprikas :) 

aangepast door sasschel

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...