Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Basilicum blaadjes worden zwart

Ferry88

Recommended Posts

Hallo allemaal, ik heb even een vraagje over mijn basilicumplantje en hoop dat jullie me kunnen helpen.

sinds een paar dagen beginnen er  een paar blaadjes zwartachtige plekjes te krijgen. Eerst begon het met 1 blaadje aan de onderzijde van de plant, maar dit trekt door naar boven, naar andere blaadjes.

ik kweek deze basilicum stekjes op hydrocultuur en heb ze eerst wortel laten schieten op normaal kraanwater en heb sinds gisteren ook hydrocultuur voeding in het water gedaan.

ik voeg een paar foto’s toe, heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

iets met voedingtekort, schimmel, ziekte? En als het iets met voeding is, zal het dan beter worden nu er vloeibare voeding in zit?

heel graag hoor ik jullie reacties.

gr Ferryspacer.png

spacer.pngps. ik kan nergens afbeeldingen toevoegen vanaf mn telefoon blijkbaar.

de afbeeldingen van de url komen zo goed mogelijk overeen..

Die zwarte vlekjes op je basilicum herken ik niet @Ferry88, dus ik kan je niet echt helpen.

Als er geen kleine beestjes rondlopen, en op je foto’s doen ze dat niet, zou ik denken aan een schimmel, in combinatie met de manier waarop je basilicum opkweekt.

Is er voldoende ventilatie? Gebrek daaraan kan vorming van schimmel in de hand werken.

Een te hoge luchtvochtigheid kan ook een boosdoener zijn.

Een tekort of teveel aan voeding zou bladverkleuring over alle bladeren moeten geven. Dat heb je niet.

Maar waarom stek je basilicum niet gewoon in potgrond? Dat gaat hier altijd goed. Als ik al het doe – in het najaar om een paar plantjes in de winter te hebben. Of om weg te geven.

Simpel zaaien in potgrond is veel makkelijker. Hieronder een foto van de basiel die 1 maart was gezaaid. Dat polletje wordt binnenkort in vieren gedeeld en opnieuw opgepot zodat er over een maand of wat lekker veel te oogsten valt. Ik hou de basilicum overigens wel altijd in huis. Buiten krijgen ze te vaak luis. Zonnig vensterbankje waar veel lucht stroomt.

Je hebt een ingewikkelde manier van basilicum kweken Ferry, en ik hoop dat iemand anders je wijzer kan maken over die zwarte vlekken. Succes!

basiel 10 april 2022.JPG

Edited by Vinky
  • Like 1

Staan ze binnen of buiten? Voor buiten en in de kas is het nog wat te koud, dat geeft ook wel zwarte vlekken, maar die zien er bij mij toch anders uit. Misschien voedingstekort, schimmel denk ik niet als ik de eerste foto zie.

• Like 1

Hey Vinky,

bedankt voor je lange bericht:-)

klopt idd, in aarde gaat altijd super goed, dit heb ik vorig jaar met veel succes ook gedaan, ook stekken en alles. Alleen kwam ik op deze manier en leek me erg leuk om te proberen, ook schijnt het groeien veel sneller te gaan dan in de aarde.

ja deze foto’s zijn helaas niet van mezelf, maar van het internet gehaald. Ik kan zelf niet fotos uploaden, maar het ziet er redelijk hetzelfde uit.

Ventilatie zit ook wel goed en ze staan in de vensterbank. Ik heb vorig jaar ook wel eens bij een stekje dat soort zwarte plekjes gehad, dit was toen gewoon in de aarde.. toen had ik ookal geen idee wat het kon zijn. Maar nu gaat het zo goed met de wortels etc, en dan vind ik het jammer dat er ineens allemaal van die plekjes opzitten. 

zelf denk ik ook aan een schimmel of iets, ik zie geen teken van beestjes. Waarschijnlijk dan toch die donkere blaadjes wegknippen en hopen dat het beter wordt en anders een nieuw stekje proberen.

ja wie weet zijn is er iemand die het wel herkent..

ps je basilicum ziet er toppie uit!!

• Like 1

Hey Flup,

dankjewel voor je bericht!

ja ze staan binnen in de vensterbank. Ik zou graag m’n eigen foto’s toevoegen, maar dit lukt helaas niet op de een of andere manier, deze foto’s van het internet lijken er wel erg op..

het is lastig idd en hoop dat het op te lossen is.

Als het een experiment was @Ferry88 dan zou ik er mee stoppen en de plantjes wegdoen. En nieuwe zaaien en opkweken op een plaats waar eventuele virussen van je bevlekte planten niet rondwaren.

Niet nog meer stekjes nemen van planten die gevlekte stekjes kunnen geven.

Als je in het verleden al gezonde basilicum kon opkweken uit zaad en stekken, dan zou ik op dezelfde manier doorgaan. Het groeiseizoen is nog lang. Veel succes!

Foto’s plaatsen hoort niet zo moeilijk te zijn. Kijk hier eens:

• 1 month later...

Dit doet me wat denken aan hoe mijn blaadjes er vorig jaar uit zagen.

Forum topic

Daar werd aangegeven dat het zou kunnen liggen aan het slechte weer.

Staat je basilicum buiten?

De mijne stond destijds buiten tijdens koud weer.

Zoek eens op valse meeldauw basilicum, verkleuring bovenaan, onderaan blad zwart bruin 

ook afsterven blad. Kan meegekomen zijn met de oorspronkelijke plant of vanuit zaad.

Ik zou hetzelfde doen zoals @Vinky alles goed ontsmetten en starten vanuit een nieuwe batch.

Edited by redzebra

Vroeger had ik steeds last van zwarte blaadjes  op Basilicum . Uit eigen ondervinding nu gaf ik steeds water langs boven 

en ook wel te veel water . Al enkele jaartjes zet ik de Basilicum pot in een schaal en doe dus water in de schaal . Is de 

schaal leeg dan vul ik bij na enkele dagen . Sindsdien heb ik dat probleem nooit meer ! Ik vermeerder nu en dan eens door 

een achttal takjes in water te laten wortelen . Soms geef ik potten weg aan kennissen . Basilicum potten in warenhuizen zijn 

opgefokt en dit kun je na enkele dagen na aankoop ook verwachten dat ze zwarte blaadjes krijgen . 

• Like 1