Bertus Posted April 14, 2022 Share Posted April 14, 2022 Ik heb 2 abrikozenbomen staan, Kuresia en Kioto. Vorig jaar viel mij op dat kleine takken afstierven. Dit jaar is dat nog veel erger, bladeren van met name kleine takken verwelken en alle bloemknoppen verdrogen na de bloei en vallen af. Wat gegoogled ... is dit bacteriekanker en is dit einde verhaal voor de bomen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 14, 2022 Share Posted April 14, 2022 (edited) 1 uur terug, Bertus zei: is dit bacteriekanker en is dit einde verhaal voor de bomen? Kan goed bacteriekanker zijn. Kan ook monillia = tak en bloesemsterkte. Ik vermoed dat laatste. Beide kunnen je zeker bomen kosten. Maar niet te somber....is gelukkig lang niet altijd zo. Het is meer een kwestie van ermee leren omgaan. Als ik zo lees is een jaarlijkse uitval van een 5% bij alle Prunus-steenfruit iets om gewoon rekening mee te houden. Dat is het slechte nieuws. Naast weersomstandigheden (zeer veel problemen afgelopen natte zomer!!) en een te natte-voeten standplaats (slechte waterhuishouding van de bodem!) is vooral te veel/vaak willen snoeien (het grote misverstand en rondgebazuinde mythe....dat bomen voortdurend/jaarlijks gesnoeid zouden moeten) en vooral het op verkeerde tijden snoeien wat dit in de hand kan werken. (Prunus alleen tussen pakweg begin mei en half september als de boom in staat is om zelf wonden snel af te sluiten. Gebruik van wondbalsem is geen excuus om het toch te doen en waarschijnlijk sowieso niet gunstig). Ook is het zinvol om je boom open en luchtig te houden. In plaats van snoeien per tak, kan dit betekenen dat je "sleunt"....in het latere voorjaar grotere takken uit de boom wegnemen om een goede = open, basisvorm te houden. Ik weet dat dit tegengesteld is aan wat vaak geadviseerd wordt om zo warm mogelijke plekken te geven....mijn ervaring tot hier is dat juist een open teelt veel minder problemen geeft (misschien is de opbrengst en bestuiving, zeker bij perzik die ook nog kan verzwakken door krulziekte, dan minder) maar de gezondheid van de bomen blijft zo waarschijnlijk toch beter. Vergeet niet dat de gemiddelde temperatuur hier sinds enkele decennia veel hoger is. In handboeken uit de jaren 80 van vorige eeuw werden pruimen zelfs nog als warteminnend en zeer beschut te telen soorten beschreven. Maar goed...zelfs dan hoort het erbij dat er soms infecties zijn. De remedie is om je boom in de gaten te houden. Waar je het ziet het zeer ruim weg te halen en voorzichtig af te voeren naar een plek op ruime afstand. En daarbij zeer hygienisch te werk te gaan. Gereedschap ontsmetten voor en na elke boom die je zo aanpakt. Op die manier kun je niet altijd alles redden, maar valt er toch te leven met dit verschijnsel. Over een paar weken Dit verhaal geldt voor kersen, abrikozen, perziken en nectarines en ook pruimen en pruimachtigen. Edited April 14, 2022 by weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted April 15, 2022 Author Share Posted April 15, 2022 @weknow dank voor jouw uitgebreide reactie. Monilla is blijkbaar de minst slechte en volgens internet (met matig succes) te behandelen. "Natte voeten" zal bij mij op goed doorlatende zandgrond niet de oorzaak zijn. Wellicht speelt snoeien wel een rol, ik wil nl de grootte van mijn fruitbomen beperkt houden door 's zomers opgaande scheuten terug te snoeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 15, 2022 Share Posted April 15, 2022 12 uren geleden, Bertus zei: ik wil nl de grootte van mijn fruitbomen beperkt houden door 's zomers opgaande scheuten terug te snoeien. Probeer te buigen, waar dat kan. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts