Bonkie Posted May 8, 2022 Share Posted May 8, 2022 Hoi Hoi! Nieuw hier op het forum, ik val maar meteen met de deur in huis. Ik wil een regentonmuur maken, of een gewone regenton aansluiten. De regenpijp die langs de schuur loopt zit echter direct naast het looppad. Ik kan daar dus geen regenton aansluiten. ik wil de regenton of regentonmuur graag om het hoekje hebben, net bij de rand van de overkapping. Ik heb ook hemelwaterafvoer in de staander van de overkapping, maar ik wil liever niet in de staander boren/ gaten daarin maken. Zelf dacht ik eraan om hoog in de regenpijn een soort kraantje te maken, ik zag al verschillende soorten aansluitingen daarvoor. Dan: boven de rand van de deur en nét onder de lamp door een gootje maken naar rechts die dan aansluit op de regenton die ik wil neerzetten om het hoekje. Ideetjes zijn welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted May 8, 2022 Share Posted May 8, 2022 Orgineel weg, pijp naar rechts, iets aflopend, boven lamp langs(lijkt mij mooier dan er onder door) hoekje om, naar beneden ton in en overloop de grond in laten lopen. 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted May 9, 2022 Share Posted May 9, 2022 Die aftapsystemen vragen wel wat ruimte verticaal. Ik denk dat je dan niet uitkomt, en beter de oplossing van Rorror volgt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonkie Posted May 12, 2022 Author Share Posted May 12, 2022 Bedankt voor de reacties. Ik heb besloten om een gat te boren in de overkapping. Had het liever niet gedaan, maar ik heb het water écht nodig in de tuin en de overkapping heeft het grootste oppervlak dus het meeste aan waterafvoer. In de overkapping waar ik het gat boor in de goot, komt dan een gootuitloop met de benodigde stukken om het af te sluiten in de winter. In de winter gaat het overtollige water in de al bestaande afvoer, in de zomer gaat die dicht en gaat het in de nieuwe afvoer rechtstreeks naar de regentonmuur. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted May 12, 2022 Share Posted May 12, 2022 Heb je gekeken met de waterpas waar het water heen loopt? Als de regenton aan de voorkant zit, dat loopt het dak vaak ook iets af die richting in. Het water moet dan nu naar links achter. Als dat afvoerpunt dan hoger zit, blijft er water op je dak staan. Denk niet dat dat gewenst is. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted May 12, 2022 Share Posted May 12, 2022 Ik denk dat hij bedoelt : de overkapping op de voorgrond, waar de afvoer verwerkt zit in de steunpilaar, daar moest hij normaal boren om deze af te takken, maar gaat nu als alternatief daar in de goot boren (makkelijker bereikbaar) en een nieuwe aftakking maken voor de regenton als ik het goed heb, visueel is dit interessanter als een pijp boven de deur op het bijgebouw. Het zinnetje met overtollig water is me niet heel duidelijk, normaal zit een overloop op de regenton die onderaan terug aangesloten wordt op de afvoer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonkie Posted May 19, 2022 Author Share Posted May 19, 2022 Hoi! Update: het is gelukt! Ik heb een gat geboord in de goot van de overkapping, aansluitingen gemaakt met een hendel ertussen zodat ik de doorvoer ook kan diichtzetten. Bijvoorbeeld als de ton vol is, of in de winter. In dat geval loopt het water niet meer in de ton, maar via de gewone hemelwaterafvoer via de staander. Dat bedoelde ik met het overtollige water. Overtollig omdat dat niet meer gebruikt kan worden voor de ton mocht deze als vol zitten. Enfin, het is gelukt, net een flinke regenbui gehad, en zit al een hoop water in de ton, dus ik ben happy! Tijd voor het volgende project 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonkie Posted May 19, 2022 Author Share Posted May 19, 2022 ooh, voor degenen die geinteresseerd zijn, zo ziet het eruit! (zie foto). Vanuit het onderste stuk loopt vervolgens een slang naar de regenton. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts