Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Teelt (of beter: oogst) van bamboe stokken

Jorieke123

Recommended Posts

We hadden al wel eens eerder een enkele bamboestok geoogst en gedroogd, als test. En nu hebben we er 10 afgeknipt. Met een schaar voor dikke takken, en dan nog ging het zwaar. Het zijn mooie stokken geworden van 3,5 meter lang. Nu moeten ze nog drogen.

IMG_5737.JPG

IMG_5741.JPG

IMG_5743.JPG

IMG_5746.JPG

IMG_5748.JPG

Er zijn er wat bij die in een lichte knik groeiden. Ik weet niet goed waardoor dat komt? 

IMG_5752.JPG

IMG_5780.JPG

• Like 9

• 7 months later...

Even een upje voor dit topic; ik speel met het idee om zelf bamboestokken (op kleine schaal) te kweken aangezien we er zo veel gebruiken in de tuin en ze relatief duur zijn in de winkel en relatief snel vergaan.

Ik heb een grote houten bak die ik hier voor in zou kunnen zetten zodat de tuin geen bamboe bos wordt.
Maar welke soort zou hiervoor handig zijn, degene die hierboven wordt genoeg wordt misschien iets te groot voor onze tuin. 
Heeft iemand hier ervaring mee?

• 2 weeks later...

@RoelieFargesia Robusta Campbel is een niet woekerende bamboe met tot 1,5cm  dikke stokken in volle wasdom. ik heb hem zelf ook staan en ben er zeer tevreden over. De hoogte is ongeveer 2,50m.

DSC_5857.thumb.JPG.ff45e129d15c4b53623634bb5bb1aacc.JPG

Edited by Peter Groen

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

• 2 months later...

Gisteren hebben we weer stengels geoogst, flink wat deze keer! En nu met de motorzaag (met oud zaagblad er op omdat je nog wel eens in het zand komt als je ze mooi laag af wilt zagen)

IMG_7994.JPG

IMG_7996.JPG

Helaas zijn er wat stengels waar iets in is gaan wonen/vreten, en dat beestje is er daarna uit gepeurd door een specht?? 

IMG_8000.JPG

IMG_7998.JPG

Alle zijtakjes er af, en die meteen door de takkenhakselaar

IMG_8003.JPG

IMG_8005.JPG

IMG_8004.JPG

En de stengels netjes opbergen om te drogen:

IMG_8009.JPG

IMG_8016.JPG

IMG_8019.JPG

IMG_8023.JPG

Hier zijn er nog wat van vorig jaar, de rest hebben we al in gebruik in de kas voor een rek om mijn nieuwe fruitboompjes op te binden:

IMG_8020.JPG

IMG_8022.JPG

IMG_3970.jpg

• Like 6