Jorieke123 Posted May 18, 2022 Share Posted May 18, 2022 We hadden al wel eens eerder een enkele bamboestok geoogst en gedroogd, als test. En nu hebben we er 10 afgeknipt. Met een schaar voor dikke takken, en dan nog ging het zwaar. Het zijn mooie stokken geworden van 3,5 meter lang. Nu moeten ze nog drogen. Er zijn er wat bij die in een lichte knik groeiden. Ik weet niet goed waardoor dat komt? 9 Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted May 18, 2022 Share Posted May 18, 2022 Hoe oud zijn deze staken? En welke bamboesoort is het? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 19, 2022 Author Share Posted May 19, 2022 Deze staken zijn 1 a 2 jaar oud. Maar ik zie geen verschil onderling. Misschien na het drogen...? Het is de Phyllostachys aureosulcata. Nu ik hem nogmaals opzoek lees ik dat ie o.a. zo mooi is door de zigzag in de stam www.bandus.nl/koop/phyllostachys-aureosulcata/ 5 Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinke Posted January 17, 2023 Share Posted January 17, 2023 Even een upje voor dit topic; ik speel met het idee om zelf bamboestokken (op kleine schaal) te kweken aangezien we er zo veel gebruiken in de tuin en ze relatief duur zijn in de winkel en relatief snel vergaan. Ik heb een grote houten bak die ik hier voor in zou kunnen zetten zodat de tuin geen bamboe bos wordt. Maar welke soort zou hiervoor handig zijn, degene die hierboven wordt genoeg wordt misschien iets te groot voor onze tuin. Heeft iemand hier ervaring mee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted January 19, 2023 Share Posted January 19, 2023 Zijn er ook niet woekerende rassen die mooi rechte stokken leveren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted January 20, 2023 Share Posted January 20, 2023 Hazelaar! Wel iets zwaarder, net zo recht, van deze gronden. Krijg je ook nog noten als bonus! 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Groen Posted January 31, 2023 Share Posted January 31, 2023 (edited) @RoelieFargesia Robusta Campbel is een niet woekerende bamboe met tot 1,5cm dikke stokken in volle wasdom. ik heb hem zelf ook staan en ben er zeer tevreden over. De hoogte is ongeveer 2,50m. Edited January 31, 2023 by Peter Groen Quote Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen. https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 3, 2023 Author Share Posted April 3, 2023 Gisteren hebben we weer stengels geoogst, flink wat deze keer! En nu met de motorzaag (met oud zaagblad er op omdat je nog wel eens in het zand komt als je ze mooi laag af wilt zagen) Helaas zijn er wat stengels waar iets in is gaan wonen/vreten, en dat beestje is er daarna uit gepeurd door een specht?? Alle zijtakjes er af, en die meteen door de takkenhakselaar En de stengels netjes opbergen om te drogen: Hier zijn er nog wat van vorig jaar, de rest hebben we al in gebruik in de kas voor een rek om mijn nieuwe fruitboompjes op te binden: 6 Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted April 3, 2023 Share Posted April 3, 2023 Gaaf hoor! En ook fijn dat je ze zo uit de tuin kan halen! Dit seizoen 15 stokken gekocht…is toch zo’n 28 euro! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts