Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Uien


RobN

Aanbevolen berichten

Dag allemaal, vandaag na de regen even wezen checken, en zag dat een aantal van mij winteruien plat waren geslagen door de wind, ze zijn nog niet rijp. Erg?

 

Ze zijn wel mooi aan het bollen nu, voor het eerst dat ik ze heb gezet afgelopen oktober meende ikIMG_20220519_175301.thumb.jpg.40bf5f522a283cddf604aa3aac7ebf24.jpgIMG_20220519_175258.thumb.jpg.805c261b514b89e0040b69269fd26505.jpg

 

IMG_20220519_175248.jpg

IMG_20220519_175302.jpg

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook niet erg.

 

Het omvallen van het loof bij uien heet "strijken".

Dat gebeurt vaak vanzelf af ze bijna klaar zijn, soms worden ze wat geholpen door de moestuinder of door de wind.

Zijn ze nog niet klaar dan groeien ze evengoed nog verder. Dat zal bij jou wel gebeuren want het loof is nog lekker groen.

Hier heb ik de uien, in januari gepoot al twee keer goed moeten gieten om ze aan de groei te houden.Uien houden van drinken en wortelen erg oppervlakkig.

Niet ideaal op droge zandgrond want bij droogte kunnen ze stoppen met groeien, zeker al ze al even staan.

 

Ze staan er bij jou mooi bij en als ze straks het loof gaat vergelen en ze de grote van flinke grapefruits of basketballen hebben kan je ze allemaal strijken.

De halzen gaan dan beter dicht zodat bewaren minder risico op rot geeft.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die zien er bijzonder goed uit bij jou, het strijken zorgt nog voor verdikking van bol, de ajuin neemt zowel voeding uit grond als loof terug op, alles om een goede bloem het jaar erop aan te maken,  zoals  Patrijs aanhaalt voor langere bewaring moeten de halzen dicht zijn alhoewel bij winteruien je niet echt moet rekenen op een lange bewaring.  Eerlijk ik vind dat ze nog vrij diep wortelen, heb ik vandaag gemerkt, het lijkt evenwel niet zo als je ze eruit haalt en de wortels afknakt. Maar ik moest plaats maken voor tomaten in de tunnel. 

Een eerste keer een voorteelt geprobeerd met winter ajuinen in tunnel, volgen moestuinweetjes  zouden die volgroeid  zijn tegen dat de tomaten erin moeten, niet dus, tenzij je echt laat je tomaten erin wil zetten wat voor mij een absolute no is.

3 winter uien gezet wit geel rood in tunnel

Plantui ajuin Snowball 14/21 mm 250 gram witte zoete ui +/- 70 st.

 

Plantui winter Senshyu Yellow 250 Gram +/- 70st

Plantui winter Red Arrow 250 Gram +/- 70st

 

omstandigheden zijn natuurlijk afhankelijk van elk jaar, en we hadden een zachte winter met groei in tunnel  en dan begin april een koude dip  waarin ajuinen soms  een jaartje skippen, en graag willen bloeien.

De red arrow  ongeveer 80% maakt een bloem aan, de snowball rond 10%, de yellow geen enkele  hier in tunnel.

Ga ik die red arrow terug zetten, ik denk van wel, al een hele tijd plezier van gehad om die als lenteui te oogsten, maar volgende keer ga ik op voorhand plaatsen vrij houden voor de tomaten en niet zoals nu waar ik op te vroeg een aantal uien moet uithalen

 

 

1008858177_WhatsAppImage2022-05-22at10_34_03PM.thumb.jpeg.64b4df1ace569f6b9a700c81cb8c1dbf.jpeg

 

absolute voordeel met die winteruien is geen bescherming nodig tegen belagers. eentje maar hier die misschien wat last had

 

 1820749151_WhatsAppImage2022-05-22at10_33_46PM.jpeg.8d815c4aabbde758b95521a9527b11e7.jpeg

 

linkse kant van tunnel zitten nu tomaten tussen ajuinen, lees dat deze niet echt  een goede combinatie zijn reden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een ui, als die bloeit best direct gebruiken, meestal als je hem laat doorgroeien is hij soms hol of maar deels bruikbaar en niet houdbaar, ook al knip je hem af. Een enkele keer zit de bloemstengel naast de bol en vormt zich alsnog een nieuwe bol. Ik heb het hier ook aan de hand gehad met een aantal winteruien. De soort en de koude dip begin april kunnen een invloed hebben gehad waarbij de ui denkt dat hij in zijn 2de jaar zit en moet bloeien.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@redzebra, waarom het geen goede combinatie zou zijn, Joost mag het weten. Vaak zijn er talrijke tegenstrijdige lijstjes te vinden. In principe denk ik dat het echt geen kwaad kan. Ze passen er goed tussen, tomaten wortelen veel uitgebreider, uien blijven mooi op hun plek. Hebben verschillende belagers, zie ook geen problemen qua waterbehoefte. Nee, ik zou echt niet weten waarom het een slechte combinatie zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik vraag me ook af waarom in de lijstjes dit als een slechte combinatie wordt opgenomen, (nog nergens een verklaring gevonden), terwijl look van dezelfde familie dan weer een goede is. Misschien vanwege de sterke groei van tomaten en te weinig licht voor ajuinen, maar dat speelt minder in het voorjaar als tomatenplanten nog klein zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje steeds meer winteruien zijn omgevallen terwijl ze nog prima groen zijn.

Kan ik die al oogsten en thuis onder de overkapping drogen of moet ik wachten tot ze vergelen?

 

IMG_20220530_210323.thumb.jpg.38143b6dc788a051f9ac4e19c6e7ffcf.jpg

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat zou zonde zijn, ze verdikken nog, zoals voorheen gezegd, gewoon diegene oogsten die je nu al wil gebruiken. tenminste als je de plaats nog niet dringend nodig hebt.  

Vond dit wel een mooie uitleg waarom

https://moestuincursus.nl/2015/07/05/uien-oogsten-wanneer/

gewoon laten drogen in de tuin of op het veld zoals in het artikeltje wordt vermeld, hangt dan weer van de luchtvochtigheid af, als die te hoog is kan je ze dan beter laten verder drogen zoals je zegt onder overkapping.  

aangepast door redzebra
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal niet (tenzij al een bloemaanzet aanwezig is, die gaat dan alsnog omhoog gaan), het strijken gaat het afrijpingsproces versnellen, kalibemesting is volgens mijn  weten  in dit stadium niet zinvol meer en zeker als je het al eens gedaan hebt, overbemesting heeft ook geen nut.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Helaas blijken het geen uienvlieg te zijn, maar de preimineervlieg....

 

Ik d8 dat ik dat al gewijzigd had maar de wijziging is niet doorgekomen.

 

Afijn, de preimineervlieg.... word ik ook niet blij van. Zelfde als de uienvlieg, oogsten en alles in de klikt, neem ik aan.

Ik ga op zoek naar vliesdoek, ik heb ergens hier gelezen dat dat helpt bij poten. 

Dan laat ik ze daar lekker onder staat..

Uiteraard wordt dit volgens jaar....

 

 

aangepast door Plotiemoos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...