Ga naar inhoud

Olijf zaaien - kweeksetje action

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo,

Aankomende week heeft aktion kweeksetjes in de aanbieding met o.a. Olijf zaad.

Is dit te doen voor de koude grond?

graag advies Wilma

Geplaatst:

Ze worden wel steeds goedkoper als plant 2 jaar terug heb ik 3 mooie op hoge stam gescoord voor weinig doen het ook goed en zijn gaaf, is beetje opletten maar je kan met mooie olijf bomen best mooi koopje vinden

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Wat ook leuk is om ze als kleine plantjes te kopen zodat je dat 'gesukkel' met de zaden niet hebt en je ze toch naar eigen idee (snoeien) vanaf het begin kunt laten opgroeien. Ik kocht er een jaar of acht geleden twee stuks van nauwelijks twintig cm hoog . Het zijn mooie boompjes geworden waarvan er eentje vorig jaar voor het eerst een beetje gebloeid heeft. Helaas geen olijven als resultaat. Ik verwacht dat ze dit jaar wel oud genoeg zijn om allebei te gaan bloeien.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Das altijd een nadeel van bomen, ons eerste huis hebben we destijds een walnoten boom geplant...tegen de tijd dat hij noten zou krijgen, gingen wij verhuizen en nu 25 jaar later, reden we er vorig jaar voorbij en is het een pracht van een boom...waar wij nog nooit een noot van gehad hebben.

Helaas woon ik nu in een klimaat waar walnoten het niet doen...en olijven al helemaal niet

Geplaatst:

Ben benieuwd hoe rampzalig het is. Had in november het al gekocht bij de action en toevallig ook nog is voor mn verjaardag gehad. Zal het is op meerdere manieren proberen te zaaien. Zal het melden als ik resultaat heb

Ik verwacht er sowieso niet veel van omdat ik het idee heb dat de Action zo goedkoop mogelijk zaad er in doet, en ben toch wel van mening dat stel je wilt zoiets zaaien, dan moet je dat eigenlijk doen met top-kwaliteit zaad, geen Action-kwaliiteit... denk ik. Zal me ook niks verbazen als het zaad is van een olijven soort die bij een beetje lage temperaturen al direct afsterft?? Ik heb er tenminste weinig hoop in

(Maar goed, die kweek setjes... hoe dan ook wel weer wat stenen potjes er bij, dat is de positieve kant )

Geplaatst:

vorig jaar heb ik twee boompjes van 75 cm hoog gekocht bij de praxis voor 10 euro totaal...ze hebben gebloeid maar geen olijf gezien

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Een olijfboom moet minimaal 3jaar oud zijn voordat t überhaupt een paar olijfjes geeft. I.p. Moet je 5 jaar wachten en dan elk jaar snoeien. In Griekenland plukken we pas na7jaar olijven voor de oogst. Daarnaast als ze hier in een pot stan, wel n behoorlijke grote nemen! Ze hebben een groot wortelgestel . Dat ze in de winter vorstvrij en t liefst n beetje warm moeten staan spreekt denk ik voor zich.

• 2 years later...
Geplaatst:

Is het iemand gelukt om een olijfboompje uit pit te kweken?

Ze hebben die kweeksetjes weer bij de action, en ik wil het denk ik toch gaan proberen.

Ik zie wel of het wat wordt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...