fre3ke Posted May 27, 2022 Share Posted May 27, 2022 Heeft iemand een idee wat ik hiermee aanmoet? Deze morus nigra blijft een slappe stam houden. Hij is ongeveer 2,5 meter hoog. Niet geënt. Najaar 2020 gekocht. Aanvankelijk had hij drie boompalen en twee boombanden. Na anderhalf jaar had hij sterk genoeg moeten zijn om alles weg te halen. Omdat hij nog steeds slap was, heb ik een boompaal en boomband laten staan. Toen kwam er twee keer storm, en ook de laatste week veel wind en hij staat nu te krom. Hij hangt richting noord, de paal staat aan de westkant. Wat te doen? De andere palen weer terugzetten en hem eeuwig aan de boombanden laten? Één paal houden, maar hoger aan de stam een boomband plaatsen, en over twee jaar nog eens checken? Wordt dit ooit nog een stevige stam? Het is natuurlijk een heel vreemd model boom en ik begrijp ook niet goed hoe deze is ontstaan zonder te enten. Ik heb hem nu even aan een dikke bamboepaal gespalkt. Misschien moet ik dat ieder voorjaar doen, tot het blad eraf is. Ik weet het echt even niet. Iemand ideeën? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sin Fronteras Posted May 27, 2022 Share Posted May 27, 2022 Anderhalf jaar lijkt me vrij snel. Ik heb er een van een jaar of 10 en die staat pas sinds een jaar of 3 zonder steun. De eerste jaren, met steun, zakte hij constant in onder zijn eigen gewicht. Daarna heb ik flink gesnoeid, en inmiddels staat hij op eigen kracht. 1 Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted May 27, 2022 Author Share Posted May 27, 2022 Dank! Duidelijk, dat twee jaar voor dit type te kort is @Sin Fronteras. Ook fijn om te lezen dat hij uiteindelijk wel op eigen kracht kan. Ik ga de palen terugplaatsen. En ik denk één wat langere zetten, zodat hij ook hoger wat steun heeft. Op 1/3e van de stam is bij deze ook wat weinig. De kroon groeit maar vijf centimeter per jaar, dus snoeien zie ik niet echt als optie. Had jij een zwaardere kroon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inloggevens kwijt Posted May 27, 2022 Share Posted May 27, 2022 Als je er een bamboestok bij zet dan moet die voldoende diep in de grond staan anders gaat bij harde wind de stok met de moerbei hangen. Ook opletten dat de bamboestok bij wind niet over de stam gaat schuren. Aanbinden het liefst met bindbuis, niet met touw o.i.d. Ik zou er een hoge boompaal bijzetten die ook voldoende diep de grond in zit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sin Fronteras Posted May 27, 2022 Share Posted May 27, 2022 @fre3ke die van mij bleef lagere zijtakken maken en heeft ook een vollere kroon, geen idee waarom dat bij jou anders is. Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted May 27, 2022 Share Posted May 27, 2022 Morus nigra heeft buigzaam hout. Zeer oude bomen zijn altijd krom en waar de zijtakken de grond raken wortelen ze weer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted May 27, 2022 Author Share Posted May 27, 2022 25 minutes ago, tielse flipje said: Morus nigra heeft buigzaam hout. Zeer oude bomen zijn altijd krom Fijn om te weten. Ik dacht dat dat kromme kwam doordat ze zware takken maken en daardoor op latere leeftijd omvallen of scheuren. Ik heb alleen maar een paar plaatjes van morus nigra gezien. Maar ze zijn inderdaad heel buigzaam, ik heb ook een kleine struik staan, en heb net even de takken bewogen. Veel dank allen! Ik moet dus de boompalen weer terugzetten, of een boom accepteren die bijna plat komt te liggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts