Groentje75 Posted May 31, 2022 Share Posted May 31, 2022 Ik heb me vloeibare mest npk 7-5-6 met micro nutriënten laten aansmeren in het tuincentrum. Ik vraag me af of dit schadelijk is voor het bodemleven? De nieuwe bakken heb enkele weken geleden gevuld met 1/3 compost ( vant recyclagepark, ben pas begonnen met composteren dus nog niet klaar) 1/3 turf en 1/3 vermiculiet. Is het al nodig om nu al bij te mesten? En is deze meststof ok om de hele moestuin mee te mesten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sin Fronteras Posted May 31, 2022 Share Posted May 31, 2022 Echt schadelijk zal die meststof niet zijn. Je bodemleven moet nog op gang komen. Compost van het recyclagepark is biologisch vaak zo goed als dood. Mulchen helpt fantastisch om het bodemleven op gang te brengen. Waar in Limburg zit je? Op zand of op leem/löss/klei? Op zand zou ik niet veel turf opbrengen omdat die bodem al redelijk zuur is. Op leem/löss en klei is er geen probleem. Als je op zand zit, zou je de pH kunnen verhogen met wat houtas of kalk. Voor wat bijmesten kan het geen kwaad. Het is een universele meststof dus geschikt voor alles, maar niet denderend voor iets speciaals (zoals grotere wortels of vruchten). Kijk gewoon goed naar je plantjes, een beetje experimenteren heb je later veel plezier van. Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted May 31, 2022 Share Posted May 31, 2022 Ik denk dat je samenstelling wel veel vocht vasthoudt. Misschien te veel. Waarom heb je dit zo gekozen? Ik heb zelf mijn potten geheel gevuld met compost trouwens, dus ben niet aan het preken. Ben gewoon nieuwsgierig. Bij het recyclagepark weten ze welke nutriënten in de compost zit. Vaak is het wat meer stikstof dan kalium en fosfor. Ik merk dat er veel voeding in zit voor de planten en ik mest het eerste jaar niet bij met vloeibare mest. Het tweede jaar trouwens ook niet. Kijk gewoon de conditie van de planten aan. In ieder geval nu nog niet bijmesten. Als ze een tekort lijken te hebben kun je gaan bijmesten want vloeibare mest werkt snel. Maar dan zou ik zelf liever een hogere fosfor of kaliumwaarde hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groentje75 Posted June 2, 2022 Author Share Posted June 2, 2022 Hi, Ik zit op het zand, kiezel, heb dus te veel vocht vast houden zal niet meteen een probleem zijn denk ik. De bodem van mijn bakken is open dus draineert prima. Ik heb de grond zo samen gesteld omdat ik las dat dit een goede samennstelling zou zijn voor moestuin bakken. Ik ga wat houtas strooien en mulchen. Ik heb 1 bak met bladgroenten, 1 met vruchten en 1 met boontjes. De blad groenten doen het goed behalve mijn peterselie... die gaat voor geen meter. De tomaten , paprikas en courgetten zal ik wat bijmesten met bovengenoemd spul omdat het speciaal voor tomaten is. Ik was bang om te " overmesten" ik wil de planten niet doden door overdreven goede verzorging 😊. Ik weet niet of de ondergrond veel verschil maakt omdat de planten grotendeels in bakken staan behalve de pompoenen en courgetten.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted June 2, 2022 Share Posted June 2, 2022 Jouw voeding met npk 7-5-6 met micro nutrients is een prima groei voeding en is zeker niet slecht voor het bodem leven, de micro nutrients zijn zelfs een aanvulling op je bodem leven! Voor bloeiende planten zou ik nog wel een bloei voeding kopen (voeding met een hogere P dan de N of de K) om op over te schakelen wanneer de bloei begint en vanaf het moment dat je over schakelt op bloei voeding zou ik geen groei voeding meer geven.👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts