Jump to content

Pluksla en kroppen

dennislp

Recommended Posts

Bij pluksla of stengelsla worden telkens de onderste bladeren gelukt zodat de plant kan doorgroeien waardoor uiteindelijk een kale stengel ontstaat.

Pluksla wordt regelmatig verward met pluksla. Zoek er maar is op google, of hier op het forum. Waar pluksla staat wordt bijna altijd snijsla bedoeld. Snijsla is sla die men vlak boven de grond afsnijd als de blaadjes 10 tot 15 cm groot zijn. Daarvoor kan je eigenlijk alle soorten sla (en ook koolsoorten, ... ) voor gebruiken, dus ook kropsla zaadjes (die je natuurlijk niet uit laat groeien tot kroppen maar dat had je vast wel door )

Of je kropsla als pluksla kunt gebruiken weet ik eigenlijk niet.

Ik heb hier op het forum al vaker een lans gebroken voor de pluk sla.

Jaren geleden kwam ik ze tegen bij de Duitse Lidl en sindsdien ben ik eraan verslingerd.

Alleen ijsbergsla kan niet vervangen worden door pluk sla dus die zaai ik er wel steeds bij.

Zoals reeds in voorgaande berichten aangehaald is het de bedoeling dat je pluk sla "iets" dikker zaait dan gewone sla en dan is het de bedoeling dat je de onderste bladeren er voorzichtig afplukt zonder het hart te beschadigen.

Ze schieten inderdaad niet echt door, blijven gewoon groeien en je blijft dus gewoon plukken.

Soms wel 2/3 maanden van 1 rijtje. Twee keer zaaien per seizoen levert dus het hele jaar verse sla.

Niet zoals bij gewone sla zaaien/uitplanten en dan in een keer 30 kroppen goed waarvan de het gros gaat doorschieten voordat je ze kunt opeten. En last but not least is pluk sla ook iets minder gevoelig voor ongedierte.

Gewoon proberen dus.

gr Jos.

• 2 months later...

Je zou ook voorzichtig wat plantjes eruit kunnen halen en er tussen kunnen zetten. Als het toch pluksla is dan hebben ze niet zoveel ruimte nodig als kropsla. Of regelmatig blijven plukken.

Good things come in small packages

ik heb de teveel gezaaide kropsla (meikoningin) heel dicht op elkaar geplaatst in een dikke rij en daar trek ik af en toe een jonge plant uit van een centimeter of 15 a 20... zodat de rest steeds meer ruimte krijgt...

en ik ben dus ook een fan pluk en snijsla... en sinds kort van uittreksla