Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Asperges zaaien: hoeveel tijd tussen zaaien en uitplanten?


Astrid

Aanbevolen berichten

Ik heb groene asperges...witte zijn hier niet te krijgen trouwens..dat was eerst wel wennen, maar goed de groene zijn ook lekker.

alleen zou ik graag een wat groter veld willen en denk erover om dit jaar gewoon zelf te gaan zaaien, ik weet dat het dan nog 3 jaar duurt voor ik kan oogsten..maar dat is niet erg.

 

Mijn vraag, heeft iemand wel eens zelf gezaaid, opgestart binnen en hoelang duurde het voor de plantjes groot genoeg waren om naar buiten te gaan.

Dan kan ik nl vanaf onze buitentijd terugrekenen en weet ik wanneer ik ongeveer binnen kan gaan zaaien, want door al dat gelees hier beginnen mijn handen te jeuken.

Voor tomaten ed is het nog veels te vroeg maar ik dacht dat ik misschien met asperges kan beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten dat het lang duurt voor oogst tezgenover planten van klauwen is dat goed aspergezaad duur is.

 

Aspergeklauwen kosten bijna evenveel als een zaadje en dan moet dat zaad nog 100% kiemkrachtig zijn en alle planten opgroeien.

 

 

Ik heb een zakje gekocht gisteren, voor 1.49 DOLLAR = 1,13 euro daar zitten in....*gaat nu tellen*

ok tel kwijt...schat zo'n 80 tot 100 zaadjes...dus dat lijkt mij niet echt duur.

Maar ik vind het gewoon leuk om binnen wat te beginnen, jullie hebben mij aangstoken met al die foto's van startende plantjes

 

Heb trouwens nog wat geleerd..ik wist niet dat jullie dat asperge klauwen noemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Astrid als je zaait is het goed om voor je de planten op hun vaste plaats zet uitzoekt dat je er geen vrouwtjes bij hebt ( die van de bloemetjes en de besjes ). De mannelijke planten geven 25 % meer opbrengst, en als je vrouwelijke planten hebt staan heb je ook steeds uitzaaiingen..dat kan lastig zijn als je een "net"aspergebed wilt houden.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een F1 hybride ras nemen. De zaden van de moderne hybriderassen zijn zo gekweekt dat ze 100% mannelijke aspergeplanten geven . Hybrides zijn bovendien productiever en vaak beter van kwaliteit dan de 'oude' zaadvaste rassen . Enig nadeel is dat de zaden nogal duur zijn maar als je kijkt naar hoeveel jaren een aspergeplant productief kan zijn dan speelt dat eigenlijk niet zo'n rol meer.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt in jullie oren waarschijnlijk heel kinderachtig..maar ik koop nooit geen zaden die hybride zijn, ik wil alleen zaadvaste planten.

Ik heb ruimte genoeg dus dan maar wat minder produceren, gewoon een heel persoonlijke keuze.

 

Maar ben wel blij te lezen dat er niet veel fout kan gaan met het zaaien, ik begin gewoon en dan maar hopen dat ze niet te groot geworden zijn voor ze de tuin in kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, ik heb dus helemaal niet gelet op mannelijk of vrouwelijk. Een beetje uitzaaien is hier ook geen echt probleem, en je kunt die stengel met zaden ook op tijd verwijderen. Minder opbrengst overleef ik ook wel; ik heb toch teveel planten

Ik vond de zaden ook niet duur, eigenlijk. Nou ja... je krijgt er natuurlijk wel minder van dan van bijv. sla. Maar met 1 plant doe je ook weer jaaaaaaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...