StephanS Posted July 3, 2022 Posted July 3, 2022 Ik heb zelf begin april een bak van 1 x 1 meter neergezet met makkelijke moestuin grond. Aanvankelijk leek alles vrij goed te groeien. Nu heb ik 1-6 wat extra voeding (koemestkorrels gedroogd ) toegevoegd. Op dit moment ziet de bak er niet heel sterk uit. Een paar vragen: - Heb ik wellicht teveel kruiden in een te kleine bak gestopt. - Heeft de bak toch gewoon extra voeding nodig ? Quote
Patrijs Posted July 3, 2022 Posted July 3, 2022 Tegels er uit, planten er in. Hoe simpel kan het zijn. Zoek even op hoe groot deze kruiden elk kunnen worden, bijv. mijn salie alleen kan deze bak al aardig vullen. Je zou de bak bijv. wel voor de gulzige en vochtminnende munt kunnen gebruiken. Quote De moestuin van Patrijs
StephanS Posted July 3, 2022 Author Posted July 3, 2022 Met alle liefde, echter is het gemeente grond. Quote
Patrijs Posted July 3, 2022 Posted July 3, 2022 (edited) Heel veel gemeenten propaganderen juist de aanleg van kleine (gevel) tuintjes. Ook daar is uiteindelijk het besef van het belang van de natuur ingedaald. Ik zou zeggen zoek het even uit. Even een willekeurig voorbeeld: Geveltuinen | Rotterdam.nl Je kan dan zelfs meewerken aan het N.K. tegelwippen. NK Tegelwippen 2022 (nk-tegelwippen.nl) Edited July 3, 2022 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
rorror Posted July 3, 2022 Posted July 3, 2022 30 minuten geleden, Patrijs zei: Even een willekeurig voorbeeld: Geveltuinen | Rotterdam.nl Hier in Alphen aan den Rijn zie je ook steeds meer geveltuinen. Hier kan je een aanvraag indienen. Indien het in de straat past, b.v. de breedte van het voetpad. Als het goedgekeurd is, haalt de gemeente zelf de tegels er uit, plaatst de opsluitbanden, en vullen éénmalig de grond aan. Daarna mag je het zelf gaan bijhouden. https://www.alphenaandenrijn.nl/Onderwerpen/In_de_dorpen_en_wijken/Iets_voor_uw_wijk_of_buurt_doen_of_aanvragen/Geveltuinen Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Jorieke123 Posted July 3, 2022 Posted July 3, 2022 Rozemarijn en ook salie doen het volgens mij een stuk beter op minder goeie grond. Dus misschien worden die nu teveel verwend. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
fre3ke Posted July 3, 2022 Posted July 3, 2022 Er zijn maar weinig planten die genoeg hebben aan een laag grond van 20 cm. Salie doet het dan een tijdje goed, en sterft. Bij de rozemarijn verwacht ik hetzelfde. De peterselie is volgens mij gewoon uitgebloeid. Thijm houdt het wel uit, ik heb hem ook jaren in een vrij ondiepe pot gehouden. Wel ieder voorjaar takken- en wortelsnoei uitgevoerd. Dus dat zou je kunnen proberen. En misschien wat eetbare viooltjes toevoegen? Staat de bak op het zuiden? Quote
Mellie Posted July 3, 2022 Posted July 3, 2022 Ik zou zeker bellen met de gemeente of indien het via woningbouw is, met je verhuurder. Ze subsidiëren tegeltuintjes enorm en komen soms zelfs nog compost brengen ook. Dat zou toch mooi zijn. Ik zou alleen de munt in een bak doen, want van die woekeraar kom je nooit meer af anders. Rest lekker in je tegeltuin, scheelt ook weer water geven. 2 Quote
StephanS Posted July 4, 2022 Author Posted July 4, 2022 Dank voor jullie tips! Ik ga informeren. De bak staat ZO. 2 Quote
Waaslander Posted July 10, 2022 Posted July 10, 2022 Op 3-7-2022 om 19:22, fre3ke zei: De peterselie is volgens mij gewoon uitgebloeid Ik zou de peterselie zo goed als volledig kaalplukken volgen mij is dit nog veel te vroeg dat deze het zou begeven als het een nieuwe plantje is van dit jaar. Wat is de oorsprong van dit plantje ? Verder kweken /onmiddellijk te consumeren ? Quote
StephanS Posted September 16, 2022 Author Posted September 16, 2022 Ik ga volgende maand de tegels eruit halen en een mooi moestuintje neerzetten. Wat adviseren jullie qua diepte ? Ik dacht zelf aan max 50 cm. Quote
fre3ke Posted September 16, 2022 Posted September 16, 2022 Ga je randen bouwen? Op zich is 20cm pure compost genoeg, bovenop arme grond. Quote
StephanS Posted September 16, 2022 Author Posted September 16, 2022 Er zit nu gewoon zand in, dat moet eerst eruit. Ik wil inderdaad een randje maken met de tegels. Vervolgens tuingrond en bovenste laagje moestuin grond. Quote
fre3ke Posted September 16, 2022 Posted September 16, 2022 Zandgrond kan erin blijven. Tuingrond is ook gedeeltelijk zand. Alleen compost toevoegen gaat prima werken. Tegels op de kant kun je als rand gebruiken, mits 2/3e onder de grond zit. Met een stoeptegel kun je dus 10 cm verhoging maken. Ik heb 17 cm gedaan met mijn 50x50cm grindtegels en die staan als een huis. Quote
Recommended Posts