angela († maart 2025) Posted August 8, 2022 Posted August 8, 2022 Ik heb op de moestuin twee druiven staan die moeten eruit. Op dit moment hangen er natuurlijk nog druiven aan. En is de plant best groot dus ik zou flink moeten snoeien. Maar zou het kunnen of raden jullie het echt af? Quote
fre3ke Posted August 8, 2022 Posted August 8, 2022 Ik heb zelf vorige winter vier ranken verplaats. Drie stuks waren vijf jaar oud en daarvan heeft één het overleefd. Eentje was drie jaar oud, die heeft het ook overleefd. Dat was dan nog in de winter. Het is bekend dat het bij oude ranken zeer risicovol is. Dus als ze ouder zijn dan vier jaar, zou ik het afraden. Het was ook niet makkelijk om ze uit te graven, de wortels gaan vooral diep en ik kon maar weinig wortel meekrijgen. Als ze niet oud zijn, zou ik het ook afraden, maar daar spreek ik niet uit ervaring. Een jonge druivelaar is niet zo duur, en zal evenveel tijd kosten qua opbouw, als het herstel van verplaatste ranken. Vermits ze al herstellen van zo'n actie, op dit moment. 1 Quote
Lia56 Posted August 8, 2022 Posted August 8, 2022 Hier gaat ook de druif van ca 4jaar eruit ivm brand / gal. ( al ca 3 jaar) .. zou de bast moeten verwijderen... helaas... volgend jaar misschien een nieuwe.. Quote
MSDG Posted August 8, 2022 Posted August 8, 2022 Verplaatsen kan absoluut, doe het als het blad net gevallen is. Dan is de grond nog redelijke warm, kan de druif weer haarwortels aanmaken voor de echte kou in januari/februari. Het blijft altijd een risico, nu verplanten is een garantie dat ze sterven. Als je verplant inderdaad flink terugsnoeien zodat wortel/bladmassa weer in balans komt. Jaar na verplanten goed in de gaten houden en water geven als de plant langere tijd droog staat. Moet vast goed komen. 😉👍 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
weknow Posted August 8, 2022 Posted August 8, 2022 Druiven stekken makkelijk. Zou mijn eerste keuze zijn. Planten die al enkele jaren staan wortelen zeer diep en zijn daardoor moeilijk goed te verplaatsen. Nadat ze verplaatst zijn en het is succesvol, hebben ze toch enkele jaren nodig om weer echt in vorm gebracht en echt vruchtbaar te worden. Het vormen vanuit een stek duurt niet veel langer is is veel gemakkelijker. Als je verplaatst, doe het dan in het late najaar en neem meteen een aantal stekken, is mijn advies. Daaarmee wordt je succeskans veel hoger om het ras over te houden. 3 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
loes Posted August 9, 2022 Posted August 9, 2022 Stekken is mij ook beter bevallen dan verplaatsen. Proberen kan natuurlijk altijd maar ik zou wel een lading stekken maken als back-up. Bij mij was verplaatsen niet gelukt. Het leek eerst goed te gaan maar de oude plant was toch niet goed aangeslagen. 1 Quote
angela († maart 2025) Posted August 11, 2022 Author Posted August 11, 2022 Ik heb er eerlijk gezegd helemaal niet aan gedacht om stekken te maken. Ga ik zeker doen. 1 Quote
Recommended Posts