Jump to content

Peulen en sugar snaps voorweken?

Eefje78

Recommended Posts

Morgen wil ik de tuinbonen, kapucijners, peulen en sugar snaps gaan voorzaaien in trays in de koudste kamer in huis

Tuinbonen ga ik voorweken, kunnen goed tegen nattigheid en deed ik vorig jaar ook, dat ging goed. Op de site van Diana lees ik dat kapucijners bij nattigheid snel rotten, dus die ga ik maar niet voorweken.

Ik vraag me nu af of ik de peulen en sugar snaps een nachtje in het water zal zetten of niet. Wat doen jullie meestal?

Ik ook niet. Ik zaai ze ter plekke als de grond genoeg is opgewarmd ( ontdooid in ieder geval) of voor in de kas.

Tuinbonen gaan eerst in nat zand, en zodra de kiem er is stop ik ze in potjes in de kas..ik plant ze dan later uit, of, als het weer al aardig is zaai ik de net gekiemde tuinbonen meteen buiten ( het moet dan genoeg vochtig zijn.)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik doe het wel. Ik zaai ze dan niet direct ter plaatse, want dan komt de helft nooit op hier. (en dat zonder sporen van muizen/vogels/wat dan ook)

Dit is bij mij ook het probleem bij bonen en peul/erwt-achtigen. Bij de tuinbonen vond ik vorige jaren wel mooie holletjes waar ooit een tuinboon stond, uitgegraven door fazanten of duiven denk ik? En dat kon gebeuren tot de plantjes een cm of 10 waren! Dus daarom zaai ik dit soort dingen thuis voor. Vorig jaar voor het eerst, maar dat ging toch een stuk beter dan ter plaatse zaaien ivm bovenstaand probleem. (Overigens jammer, want ter plekke zaaien scheelt een hoop gepruts met potjes )

In dat geval zou ik inderdaad alles voor zaaien en pas uitplanten met een behoorlijke grootte. verder misschien wat rammelmateriaal om de vogels (kraaien hebben er ook een "handje"van) weg te jagen? Ik heb vaak oude cd`s met een touwtje aan een bamboe stok die ik schuin in de grond steek zodat de cd vlak bij de bonen hangt te draaien en flitsen van de zon uitzend...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik week zowel peulen-sugarsnaps-erwten als tuinbonen tussen goed vochtig keukenpapier in een afgesloten doos.

Wanneer het kiempje net zichtbaar is gaan de peulen-sugarsnaps-erwten per stuk in een cactuspotje

De tuinbonen per 2 in een P8.

Doe dit thuis binnenshuis, in de serre waren muizen of wat dan ook met meer dan 50% ribbedebie

Als ze ruimschoots bovenstaan verhuizen ze naar de serre tot afwachting uitplanting droge zachte week.

En plant ik ze rechtstreeks in de grond dan vreten die misbaksels bijna allles op.