Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Voor mijn nieuwe verhoogde aspergebak wil ik 2 soorten planten.

Een vroege en een latere.

Had gedacht als vroege Grolim of Thielem of Herkolim, met als voorkeur Herkolim.

Als latere soort Backlim.

Grolim heb ik al, maar die staan op een slechte afgelegen plaats, ga die in 2013 behouden als groene asperge, geen zin om te verplaatsen.

Wie ervaring met deze rassen heeft laat zijn ervaringen maar weten.

Heb van elke ras er 100 stuks nodig, wie ook een goekoop adresje weet met kwaliteitsplanten?

Heb Vissers al een mail gestuurd.

Geplaatst:

Ja maar asperges zijn wreed lekker en wil er ook van diepvriezen voor soep van te maken in de winter.

En asperges geef ik eerlijk gezegd niet graag weg, is net of je geeft een eigen kind weg.

Geplaatst:

2 jaar geleden heb ik in franchise zaak van Aveve Grolim per zak van 100 stuks gekocht en toen was dat ook 75 cent per klauw.

Maar die heeft enkel Grolim aan die prijs.

Een ander ras komt er te duur uit omdat die er dan te weinig van moet inkopen dan 1 ras.

Geplaatst:

831130 ASPERGEPLANTEN 'Avalim'

ook wel genoemd: ASPERGEKLAUWEN (Eng: Asperagus)

(Asparagus officinalis)

LEVERBAAR VAN APRIL - MEI. VROEGTIJDIG BESTELLEN AANBEVOLEN! Dit ras asperges is voor de professionele teelt het neusje van de zalm! Speciaal geschikt voor de groene teelt doordat de kop van de stengel mooi gesloten blijft, dat oogt mooi als oogstproduct. Uiteraard is de witte teelt ook TOP. Zeer vroege oogst, grote opbrengst van dikke stengels. Het gewas is zeer uniform (gelijk) en heeft sterk loof.

categorie: Eetbare planten

inhoud verpakking: 5 planten € 6,90 aantal:

inhoud verpakking: 50 planten € 59,00 aantal:

te koop bij zaadhandel VREKEN Nederland

www.vreeken.nl

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Geplaatst:

Lombok das niet goekoop he per 50 planten maar liefst 1.18 per stuk.

En ik ga toch niks meer bestellen bij Vreeken, met wat geluk heb je die in 2013

Trouwens reklame plakken kan iedereen, had liever een woordje uitleg over ervaring ermee.

Geplaatst:

Op marktplaats zag ik iemand die klauwen heeft voor 50 ct.

Ik wilde er daar wat gaan bestellen, kleine hoeveelheid, kleine tuin!

Nu ben ik me een beetje aan het inlezen over asperges, maar lees verschillende dingen. Bij de een zet je de klauwen op 60 cm uit elkaar, volgens de kweker heb ik er 5 op een meter nodig.

En het is me ook nog niet duidelijk dat als ik in maart ofzo de klauwen plant, wanneer ik dan kan oogsten? Ik dacht dat dat met klauwen niet zo lang duurde? Heb best geduld, maar geen jaren hoor, van zaaien tot oogsten! Hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken!

Geplaatst:
Op marktplaats zag ik iemand die klauwen heeft voor 50 ct.

Ik wilde er daar wat gaan bestellen, kleine hoeveelheid, kleine tuin!

Nu ben ik me een beetje aan het inlezen over asperges, maar lees verschillende dingen. Bij de een zet je de klauwen op 60 cm uit elkaar, volgens de kweker heb ik er 5 op een meter nodig.

En het is me ook nog niet duidelijk dat als ik in maart ofzo de klauwen plant, wanneer ik dan kan oogsten? Ik dacht dat dat met klauwen niet zo lang duurde? Heb best geduld, maar geen jaren hoor, van zaaien tot oogsten! Hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken!

Heb die vanop Marktplaats een meel gestuurd.Is een prof teler Van Den Elzen, dus dat zit goed.

Op eigen site geeft die aan niet aan particulieren te verkopen en dan staat die op Marktplaats?

50 cent is wel heel goekoop, nu afwachten of dit ook zo is voor Herkolim of ze zoals bij Vissers andere prijs hebben volgens soort.

Als je uitplant Jootje op bv 60 cm ga je hele dikke asperges hebben.

Zet je ze dichter meer uniforme dundere volgens soort.

De Aspergeplanten vanop Marktplaats zijn A planten en kan je dus nu aangeplant in 2013 een kleine-korte eerste oogst van hebben, volgens weerbeeld.

Jaar erop iets langer = meer oogst en jaren nadien volop oogst.

Om je een idee te geven mijn aspergeplanten Grolim (waren zeer zwaren planten gemiddeld 140 gram per stuk!) aangeplant in 2010 gaven in 2011 hun eerste oogst.

Door het zeer warme voorjaar langer dan normale 1ste keer, kunnen oogsten van 3 april tot 14 mei.

In totaal 379 stengels geoogst wat een gewicht gaf van 17.055 kilo, omgerekent naar de dagprijs van de supermarkt gaf dit een waarde van 258€.

Klauwen lagen iets van 20 cm van elkaar 110 of 120 klauwen weet het niet precies meer, enkele rij gewoon beddenteelt, afgedekt met zwart-witte tasjesfolie.

Mijn nieuwe aanplant is in verhoogde bedden met 4 rijen naast elkaar.

Oude aanplant Grolim wordt in 2013 dan niet meer opgebermd en oogst ik als groene.

Geplaatst:

Dank je, Bor!

Ben vandaag op de tuin geweest met manlief, maar die vreest dat mijn grond te zwaar is. was ik zelf ook een beetje bang voor. Het is nu ook zeiknat daar. Witte asperges groeien onder de grond, groene erboven, zouden die wel gaan in mijn grond? Wel een gave opbrengst had je van die asperges, lijkt me wel heel fraai als je dat in je eigen tuin hebt!

Geplaatst:

Zet ze dan in een verhoogde bak zoals ik ga doen Jootje, en is nog plaatsbesparend en goed voor je rug.

Dan heeft de zware grond er niets meer mee te maken.

Je kan ook deze laag doorbreken tot op 1 meter diepte en substraat toevoegen.

Er zijn enkele rassen die het ook goed doen op zware grond mits diepspitten dus tot op 1 meter.

Geplaatst:

Antwoord gehad van de Verkoper op Marktplaats.

De prijs van 50 cent is BTW inbegrepen van 1 tot 10.000 stuks, eender welk ras.

Hij verkoopt;

- Avalim

- Backlim

- Gijnlim

- Grolim

- Herkolim

Het verschil in oogstdata tussen rassen is verwaarloosbaar 4 à 5 dagen.

Met dit gegeven neem ik enkel Herkolim.

Geplaatst: (aangepast)

Om je een idee te geven mijn aspergeplanten Grolim (waren zeer zwaren planten gemiddeld 140 gram per stuk!) aangeplant in 2010 gaven in 2011 hun eerste oogst.

Door het zeer warme voorjaar langer dan normale 1ste keer, kunnen oogsten van 3 april tot 14 mei.

In totaal 379 stengels geoogst wat een gewicht gaf van 17.055 kilo, omgerekent naar de dagprijs van de supermarkt gaf dit een waarde van 258€.

Klauwen lagen iets van 20 cm van elkaar 110 of 120 klauwen weet het niet precies meer......

Valt me toch van je tegen Bor, nu kan je niet nauwkeurig bereken wat de opbrengst per klauw was!

aangepast door Gast

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Koert je had beter je lagere school afgemaakt

Dan had je nu kunnen rekenen en tellen tot 10

379 stengels op 110 à 120 klauwen geeft een gemiddelde van iets ongeveer en afgerond naar beneden van 3 per klauw

• 2 weeks later...
Geplaatst:

@jootje, De afstand voor aspergeklauwen is 25/30 cm in de rij en je plant net zo diep als bloembollen.

Wanneer je ze plant doet niet ter zake het liefst als er nog kleine uitloop spruiten aan zit. Na twee jaar mag je de dikke asperge afsnijden, ieder jaar erbij wordt dit steeds meer. Het bed mag je 15 jaar handhaven daarna een nieuw bed maken met nieuwe klauwtjes van je zelf. Ik heb groene asperge deze hoef je niet te voorzien van een deklaag je snijd ze in de grond af ter voorkoming van ziektes. Ik heb het groene- aspergebed al 7 jaren en oogst veel dikke asperge tot juni en houdt ze over in de diepvries zodat ik er nog van kan smullen.

Geplaatst:
@borsalino wat is duur? je kan 15 jaren oogsten en als je geluk heb krijg je zelfs van de bessen nieuwe klauwtjes.

Lombok niet zeveren he, een aspergeplant bij vreeken kost per 50 gekocht 1.18€ per stuk.

Rechtstreeks bij de kweker 50 cent pet stuk, en nog verser zelf afgehaald en heb ze op tijd dit jaar in maart.

Wat is dan duur, jawel bij Vreeken

Bessen aan moderne 100% mannelijke planten??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Geplaatst:
@jootje, De afstand voor aspergeklauwen is 25/30 cm in de rij en je plant net zo diep als bloembollen.

Wanneer je ze plant doet niet ter zake het liefst als er nog kleine uitloop spruiten aan zit. Na twee jaar mag je de dikke asperge afsnijden, ieder jaar erbij wordt dit steeds meer. Het bed mag je 15 jaar handhaven daarna een nieuw bed maken met nieuwe klauwtjes van je zelf. Ik heb groene asperge deze hoef je niet te voorzien van een deklaag je snijd ze in de grond af ter voorkoming van ziektes. Ik heb het groene- aspergebed al 7 jaren en oogst veel dikke asperge tot juni en houdt ze over in de diepvries zodat ik er nog van kan smullen.

Klopt niet Lombok!!!!

Afstand van 25/30 cm is meer algemeen, is eerder rasafhankelijk er zijn rassen waar 6 tot 8 per lopende meter geplant mogen worden.

Aspergebed aanmaken is precisiewerk, zomaar zeggen op bloembolendiepte is met je petje ernaar gooien hoor

En wanneer je ze plant is wel belangrijk is van begin maart tot einde april.

Met kwaliteitsklauwen oogst je niet na 2 jaar maar al na 1 jaar, wel kort enkele weekjes.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Geachte @barselino, ik heb toch mijn asperges op mijn manier geplant het resultaat is dat ik ieder jaar volop asperges oogst dit jaar al vijftienjaar.

Asperges 2012:

bild023487021335553620.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...