Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

onverwarmde kas met warmtematten


maurits

Aanbevolen berichten

In het oude bakhuisje heb ik een stelling geplaatst om volgend voorjaar zaden voor te kweken. Ik heb een dubbele 1500mm LED-TL met 6500K (daglicht) kort boven het plantbed hangen. De kweekpotjes staan 24/7 op een warmtematje van 45W.

 

Wanneer het zaad ontkiemt schakel ik de TL erbij met een tijdklokje, zeg 14 uur per etmaal. Laat je dan de grond continu doorwarmen of schakel je de verwarming gelijk met de verlichting? Warmte en licht worden dan beide toegediend via dezelfde tijdklok.

 

Gelijk schakelen lijkt mij logischer vanuit de jonge spruit's habitat bezien.

 

 

IMG_20220825_onverwarmde_kas.jpg

aangepast door maurits
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn geen fluoriserende TL-bakken met handwarme transformators. Het zijn lege koude bakken met LED-buizen.

 

Vorig jaar had ik 1 ledbak binnen hangen met dat eenzame warmtematje op de foto. Het matje heeft slechts een regelaar. Maar toch kon ik de pottemperatuur laten schommelen rond de 23 °C. Dat was in de huiskamer met 's avonds de houtkachel aan. De binnenmuren geven de opgenomen warmte overdag weer af.

 

Ik vermoed dat mijn bakhuissetting gelijkenissen zal vertonen met een onverwarmde kas. Ik begrijp uit je reactie dat de pottemperatuur dus kunstmatig hoog gehouden wordt terwijl het kunstlicht erboven 's nachts wordt uitgeschakeld.

 

Dat was mijn vraag. Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het opkweken van zaden (m.u.v. warmteminnende planten) zet ik de warmtematjes na het kiemen uit. Dan groeien de plantjes op bij lage temperaturen met veel licht en dat is het beste voor je zaailingen.

 

Voor warmteminnende planten zoals pepers, aubergines en meloenen schakel ik de temperatuur na het kiemen terug naar 21/22 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het proces van zaailingen voorkweken heb ik vorig jaar voor de eerste keer toegepast. En wel op tomaat en aubergine.  De aubergines hadden wel de neiging om dun en sprieterig te worden.

 

Ik las dat dit komt door niet optimaal doseren van licht en warmte. Vandaar mijn vraag. De aubergines staan inmiddels enige tijd buiten, maar ze zijn nog steeds wat ielig van silhouet (zie foto). Ze produceren wel voldoende vrucht naar mijn idee.

IMG_20220826-aubergines.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel plantjes wil je opkweken en hoe lang wil je verwarming/verlichting gebruiken ? 

Op stelling lijkt me veel planten te kunnen .

 

En wat is de meerwaarde van de stelling voor het raam te plaatsen ? 

Als het voor langere tijd te gebruiken is . Oud bakhuis dus isolatie waarschijnlijk weinig of niks .

 

Als ik verbruik op zoek van een lamp hoe jij beschrijft 46w https://www.ledwereld.nl/shop/led-armatuur/led-tl-armatuur/waterdichte-armaturen/waterdicht-armatuur-150-cm-dubbel/

 

Warmte mat is vermogen dus op 1W zelfde als verlichting . Maar verwarmt maar 1/2 van de oppervlakte dat lamp verlicht . Dus 2 warmtematten dus dubbel vermogen aan verwarming dan aan verlichting . 

 

En met de huidige energie prijzen is het dan niet interessanter om te kiezen voor minder te moeten verwarmen dan voor het beetje natuurlijk licht dat planten kunnen krijgen door voor het raam te staan ?

 

Maak je een geïsoleerde bak waar alles in komt te staan . Dan heb je minder vermogen nodig om grondtemperatuur op zelfde temperatuur te houden ?   En bij u opstelling is licht dat naast planten komen verloren ? Als je kiest voor weerkaatsende wanden lijkt me het licht ook rendabeler gebruikt te worden .

 

Verwarming 24/24 uur aan of 14/24 zoals de verlichting ? Lijkt me ook afhankelijk van de omgevingstemperatuur en volume grond ? Als omgevingstemperatuur laag is en kleine volume grond zou ik denken dat grondtemperatuur te hard gaat schommelen (te diep dalen tijdens de 10u dat lampen niet branden ?)  In die geïsoleerde bak hoe ik beschrijf zou omgevingstemperatuur ook hoger zijn dus lampen en verwarming gelijktijdig kunnen schakelen zonder te grote schommelingen van de grondtemperatuur ?

 

Doordat omgevingstemperatuur iets hoger is in geïsoleerde bak kunnen de grootste planten al sneller zonder een warmte mat onder hun voeten ? 

 

Dus zou zeggen bekijk het eens 

- Hoeveel planten wil je opkweken over welke termijn .

- Wat is verbruik aan elektriciteit over deze periode ? 

- Is er een mogelijkheid om minder te moeten verwarmen maar dan zonder dat beetje natuurlijk licht ? Vb donker verwarmingshok?

- Wat zijn kosten die je moet doen om deze opstelling te gebruiken (extra verwarmingsmatjes?) 

- Wat zijn kosten voor een geïsoleerde bak en wat zou dit besparen op elektriciteit (mogelijk 10 u per dag warmtematten minder aan? Regelaar matjes op kleiner vermogen ? )

- Welke dingen kunt je besparen die je nu zou moeten doen met u   stelling ? (verwarmingsmatje omdat omgevingstemperatuur hoger is dus planten deze minder lang nodig hebben ?)

 

Waar ik zelf niks van afweet is elk soort licht de planten echt nodig hebben en mogelijk te kort aan bepaald lichtsoort . 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 @Mauritis wat wil je daar kweken, sla ?, warmte minnende planten ?.  Wat mij opvalt is dat de lampen vrij laag hangen en er geen mogelijkheid is  om de afstand te veranderen, dat gaat alleen de eerst paar weken goed gaan. Een dubbelle tl in ledvorm  op die afstand en oppervlakte lijkt me wat overkill qua licht. Kan je ook eens de lumens  meegeven voor die tl's die je gebruikt. Voor verwarming dezelfde opmerking als @Waaslander die gaan je kost bepalen in een onverwarmde ruimte.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

@redzebra Ik woon antikraak. Voor 'doorzonners' vertaalt dat waarschijnlijk naar 'erbarmelijke 'leefomstandigheden'. Bijvoorbeeld alleen 's avonds heb ik de houtkachel aan, wat aanzienlijke invloed kan hebben op de pottemperatuur. Ik vind het wel belangrijk om dit aan te geven, omdat het zulke verschillende huiselijke biotopen zijn.

 

Ik had vorig jaar een setup 'binnenshuis met één warmingsmatje en een dubbele led van 1500mm. Plastic erover tijdens kiemen. Met een thermometer kon ik de pottemperatuur monitoren. Ik haalde met gemak een temperatuur van 25 °C met de losse potjes direct op de mat (geen bakje ertussen). Met de kachel aan ging de temperatuur nog wat omhoog uiteraard. Na kiemen de verwarming in stand gelaten maar de plastic afdekking verwijderd en TL bijgeschakeld. 

 

Ik heb nog niet veel kweekervaring. Ik nam dus het zekere voor het onzekere en zaaide de hele inhoud van de zakjes met tomatenzaden (cherry en cherry-pruim). Ze kwamen allemaal op vanzelfsprekend waardoor ik nu een overkill aan tomaten ga oogsten uit de moestuin.

 

Maar dat niet alleen. Tussentijds heb ik ook nog een stuk of twintig zaailingen vroegtijdig ter aarde besteld in mijn composthoop. Ik heb daar van geleerd.

 

TL-bakken had ik al heel lang liggen van een klus ooit. Beknibbelen op hardware is daarom niet terzake. Maar twee armaturen volstaan ook denk ik. En de planken kunnen versteld worden, of weggenomen zodat er meer groeiruimte is.

 

Ik focus voorlopig op vroeg voorkweken om buiten te kunnen uitplanten. Ik zou wel een kas willen, om mij te bekwamen in warme gewassen. Maar een kas kun je beter niet nabootsen op matjes in een wat tochtig oud bakhuis. 

aangepast door maurits
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waaslander, ik begreep dat 6400K een goed spectrum geeft voor de opkweekfase. Daarna in de doorgroeifase naar oogsten toe moet je het specrum aanpassen (andere lampen). 

 

Ik vond de info op internet hierover niet zo eenduidig. Maar ik denk nu dat daglicht goed genoeg is voor de vroege kweekfase van het gemiddelde planttype.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een berekening want volgens mij gaan we hier soms nogal gemakkelijk om met warmtematen en zo.

1 verwarmingsmat = 45 W dus

deze 24 uur laten verwarmen is 1080 w/h of 1,08 KW/h

deze 14 uur laten verwarmen 630 w/h of 0,63 KW/h

Op maandbasis (30 dagen) is dit  32,4 KW/h en 18,9 KW/h

 

Er is plaats voor 6 matten wat ik ondertussen begrepen heb dat niet echt de bedoeling/nodig is . Maar laten we verder rekenen voor het rek vol te plaatsen met potjes op warmtematen

6 matjes 24/24 een maand 194 kW/h

6 matjes 14/24 een maand 113,4 KW/h

 

Hoe ik al schreef in mijn vorig bericht volgens mij kunnen planten sneller zonder warmtemat dus in geïsoleerde bak maar 5 nodig gemiddeld is dus 18,9 KW/h minder per maand ?

 

Bakhuis rek 194 KW/h voor een maand

Geïsoleerde bak 94,5 KW/h (5matjes) voor een maand.

 

Vorig jaar haalde je met wat te regelen op de regelaar grondtemperatuur van 23°C in deels verwarmde ruimte .

Je vergelijk u bakhuis met een onverwarmde kas ? Vraag me af als we nog eens vorstdagen krijgen , hoe warm je dan de grondtemperatuur krijgt met vol vermogen van de warmtematten ?

 

Dus verbruik in geïsoleerde bak is minder dan de helft tegenover het rek en mogelijk dat je met de geïsoleerde bak het vermogen van de matjes nog iets moet snoeren dan op het rek vol vermogen .

 

Wat ik eerst terug vind van prijs nu 0,775 per kWh nu gemiddeld in Nederland.https://www.easyswitch.nl/kwh-prijs/#:~:text=De gemiddelde kWh prijs is momenteel € 0%2C775,was dit nog gemiddeld € 0%2C241 per kWh.

Dus rek  150,35 euro

Geïsoleerde bak 73,23 euro

En dit enkel voor verwarming voor dit rek vol te plaatsen met plantjes en met prijzen van vandaag en bij beiden berekeningen vermogen max voor warmtematjes. Dus loont misschien snel om een geïsoleerde bak voor opkweken van de planten te maken .

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...