hebeentuin Posted August 30, 2022 Posted August 30, 2022 Hoi hoi, Mijn buurman gaf vandaag aan dat hij alle nieuwe aardbeistekjes ging verplaatsen. Juist omdat een ëénjarige plant de grootste aardbeien geeft. Mij staat bij dat het juist tweejarige planten zijn. Maar ik kan er weinig van zeggen want mijn oogst is altijd veel minder dan die van de buurman. Helemaal te vergelijken is he tniet want hij doet veel meer met voeding. En ik had het idee dat aardbeien een hele tijd op dezelfde plek kan staan. Hoe dan ook, een paar vragen. -cyclus van vervanging van aardbeien? Ieder jaar de helft vervangen? - verplaatsen? na vier jaar ofzo? - plantafstand? ik had 25 cm maar de buurman staan dichter op elkaar. - wat is nu een goed ras? ( ja heel algemene vraag haha) . Ik heb er twee maar welke weet ik niet... alvast bedankt! Quote
Patrijs Posted August 30, 2022 Posted August 30, 2022 (edited) Aardbeien houden van verhuizen. Ik plant ieder jaar nieuwe eigenstekken en hou die 2 tot max. 3 jaar aan. Verplaatsen nooit, Nieuwe stekken en de beste stekken nemen. Zo lang mogelijk tussen de teelten op dezelfde plek aanhouden, zelf hou ik zeker tien aan. Aardbeien zijn erg ziektegevoelig. Plantafstand bij reguliere aardbeien is 40 x 40 of meer. Wat bedoel je met goed ras? Ik heb Korona ( supergroot en zeer zoet) en Daroyal die heeft een zuurtje is kleiner en de oogstperiode valt op een iets andere tijd. Vooral Korona heeft eerste jaar zeer grote aardbeien het tweede jaar meer maar kleiner, zo ook derde jaar en daarna worden ze nog kleiner en ziektegevoelig. Aardbeien hebben veel aandacht nodig van maart tot oktober. Gratis extra tip: Gebruik eens de zoekfunctie, er zijn al veel topics die antwoord geven op niet alleen deze vragen maar ook de vragen die nog bij je op gaan komen. (Bemesting, stekken nemen, soorten, smaken, doordragend ziektes, frigostekken, hoe een grote oogst te krijgen etc.) Edited August 30, 2022 by Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
Recommended Posts