Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pluisjes bij tuinkers


Helly

Aanbevolen berichten

Wortelhaartjes! Heel belangrijk deel van het wortelgestel van planten.

 

De wortel zorgt vooral dat het plantje rechtop kan komen te staan. De wortelhaartjes nemen vocht en voedingstoffen op. Ze hebben een wandje dat half doorlaatbaar is. Het vocht en de voedingsstoffen die de wortelhaartjes opnemen worden weer in de hoofdwortel opgeslagen.

 

(Biologie lessen op school zijn best handig )

 

Ik dacht bij m'n aardappel ook dat het schimmel was, toen ben ik dat beter gaan bekijken met een vergrootglas. Grapig hè, die haarworteltjes? Net een donslaagje! Juist omdat die haartjes vocht en voedingsstoffen opnemen is het belangrijk dat juist die kleine worteltjes niet beschadigd worden met verspenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke, had t ook niet verwacht hoor van jouw tuinkers, eerder dat ik wat verkeerd had gedaan

 

Miranda, ik had beter moeten opletten toen ik biologieles kreeg

 

Sannie, ik ben blij dat ik t niet gelijk weg heb gegooid en toch maar even een foto hier heb neergeplakt

 

Thanx voor de antwoorden

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo'n schaaltje, maar ergens gaat er elke keer iets mis. Ofwel ik ververs t water te laat, ofwel ik vul t niet op tijd bij, of t gaat gewoon alsnog niets worden. En omdat ik nog zo'n bakje had staan waarin ik vorig jaar tuinkers bij de supermarkt had gekocht, heb ik daar een dun laagje grond in gedaan zodat de zaadjes goed blijven liggen, en ze makkelijker naar boven kunnen groeien zonder om te buigen buiten t bakje.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi ik heb dat altijd als ik het met wat aarde deed, alles werd blubber en ik was te laat met water geven omdat ik niet doorhad dat het al droog was

 

Het enige met dat schaaltje wat ik vervelend is dat ik én niet weet of dat zeefje zo moet of op z'n kop. En dat de eerste 2 à 3 dagen de zaadjes niet blijven liggen als je water geeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat eruit halen heb ik ook problemen mee. Op de kop en dan valt ie zo eruit, maar ja dat kan niet als er groen in zit. Dan druk ik op de ene kant en dan schuift de andere kant omhoog. En dan voorzichtig met de nagels dat ding eruit wippen. Ik ben blij dat ik die tuinkers in t bakje heb gezaaid. De aarde en zaden zitten in een apart zwart laag bakje en die zit weer in een doorzichtig plastic bakje met deksel. Makkelijker met knippen.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat werkt er niet aan, zit er nog verschil in sommige systemen?

 

Geen idee. Wellicht omdat ik altijd gewend ben bijna alle kiemgroentes in de aarde te doen, daardoor ging het hier denk minder.

 

Radijs kiemen, mosterd kiemen, tuinkers kiemen, broccoli kiemen, koriander kiemen en rucola kiemen zaai ik hier altijd in aarde. Alfafa en taugé natuurlijk niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik herken de problemen van opstaand randje en het eruit halen van de groentes.

 

Ik heb naast de orginele kiembak 2 kleine bakjes in elkaar geschoven en de bovenste gaten in geprikt en de onderste gevuld met water. In de bovenste een watje ingelegd en daar zaadjes over gestrooid en dan lekker nat houden en de onderste steeds water verversen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sannie, heb je daar een foto van?

 

Zo'n systeem wat Dennis heeft lijkt me wel wat, maar dat komt ook omdat mijn mams niet zo blij is met activiteiten met aarde...

 

't Was gister ook heerlijk blubberig in de kamer

Over een tijdje kan ik lekker buiten op de tuintafel kliederen maar omdat het zo koud is mag het ook binnen maar ik maak er dus echt een puinhoop van terwijl ik super voorzichtig doe hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar ik maak er dus echt een puinhoop van terwijl ik super voorzichtig doe hoor

 

Ik dacht dat je van die kattenbakken had

 

Sannie, Ook slim! Wellicht nog handiger; Tuinkers kan tot een onbeperkte hoogte groeien.. het zit niet weer tegen een bovenkant aan te drukken.

 

Zo doe ik het ongeveer met de taugé , dat laat ik altijd ontkiemen in een plantenbakje die normaal voor de vijver is. is iets van 10x10x15 cm hoog vol met gaatjes in de zijkant en onderkant, was iets van 50 cent. Bakje van vlees/groente er onder om het vocht op te vangen en klaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...