Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@acpronk dat is dan hetzelfde als bij mij, ook begin oktober. Maar goed, mijn grootste bollen zijn 5 cm, het zijn ook geen reuzen. Het valt me wel op bij de verse knoflook dat hij vrij zoet is en niet scherp of zwavelachtig.

Ik heb nog even teruggelezen en ik heb mijn bollen wel wat dieper zitten dan de meesten, maar dat is omdat het hier snel uitdroogt. Ik moet zeggen dat ik het vrij goed had ingeschat dit jaar, de bollen waren droog en de wortels nog net vochtig. 

Geplaatst:

Dit jaar voor het eerst knoflook "Sprint" ergens begin/midden november gepoot. Volgens Vreekzaden is dit één van de vroegste rassen. Gisteren heeft het aardig wat gewaaid en zijn meerdere stengels geknakt, derhalve vandaag maar geoogst. Resultaat valt mij niet tegen hoor. Bollen zijn in diameter tussen de 4 en 5cm groot. Zie afbeelding hieronder, linksonder ter referentie olifant knoflook solo (die ook vandaag uit de grond komt).

WhatsApp Image 2023-06-19 at 7.22.53 PM.jpeg

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)
23 uren geleden, acpronk zei:

Vandaag de eerste 8 rassen geoogst, allemaal 1 rijtje op 1 na daar 2 rijtjes van.
Belabberde oogst zeg, zo klein. Zou geen knoflook mogen heten.. planten zelf zagen er over het algemeen wel fors uit, alleen kleine bollen.
Mijns inziens was de groei eerst goed (mooie planten) maar wegens de roest had de plant minder energie op kunnen nemen, vandaar de kleine bollen. Of heeft iemand een andere verklaring?

Ik denk en hoewel dat slechts een vermoeden is. Dat het heeft gelegen aan de combinatie van een zeer natte december, januari, maart en april samen met het lang uitblijven van warmte. De eerste dagen met >20C werden pas in mei gehaald. Tegelijkertijd begon ook de droogte, wat in de laatste weken voor de oogst overigens wel bevorderend is. Begon nu echter al voordat de bloemstengels er in kwamen. Eigenlijk stopte het net te vroeg met regenen, wat het daarvoor juist te veel deed en daarmee (te) natte omstandigheden voor knoflook en kwam het warme weer te laat. Ook is het afgelopen winter nauwelijks koud geweest. Heb bij sommige rassen best wat bollen met maar 2-4 tenen, wel erg grote tenen voor een dergelijke bol.

aangepast door Stan W
  • Like 1
Geplaatst:

Dit is het eerste jaar dat ik knoflook heb staan en ik twijfel om te oogsten maar wellicht kunnen de mensen die er wat meer verstand van hebben advies geven. 

zo ziet een grootdeel van het knoflook veld er momenteel uit; 

image.thumb.jpeg.63eed4ad0859d9b42bb2b78cdeb0330a.jpeg

als ik deze knoflook de grond uit trek zien deze er zo uit. 

image.thumb.jpeg.5e959e5ec3d2fbf7809cdcafa3bd9d57.jpeg

Na een korte was beurt lijkt de eerst laag vellen rot te zijn (bruin)

image.thumb.jpeg.14eb9fb9f8c3dae656037ef88797841f.jpeg

De eerst laag zit los en kan ik zo verwijderen en dan houd ik het onderstaand over; 

image.thumb.jpeg.3dd08b6dc4caa76e651cb5a215e5fcbe.jpeg

Wat doe ik, ga ik voortijdig oogsten of laat ik het toch nog even staan ? 

image.jpeg

Geplaatst:

Gelijk oogsten, zoals gezegd.

Daarna droog uit de zon en in de wind weghangen.

Na een dag of wat schoonmaken, sorteren en busselen.

De mooiste worden weer pootgoed, de mislukten gaan snel naar de keuken en de rest uit de zon en regen in de wind laten drogen om te bewaren in een vlecht o.i.d. 

Knoflook avonturen 2018-2019 - Pagina 7 - Groente - Moestuin Forum

Geplaatst:

Eerste seizoen look. Geplant op 10/10/22 en geoogst op 09/06/23; dus net geen 8 maand.

1ste soort is een biologische Morado. Bollen zijn 4-6 cm.

2de soort komt van Frankrijk. Bollen zijn 5-9cm.

In totaal een bol of 25.

Enkele gemaakte fouten: 

- een maandje te vroeg geoogst

- de laatste aantal dagen niet gestopt met water geven wat geleid heeft tot moeilijkere “opgraving”. 
- tijdens “opgraving” aan de steel getrokken waardoor de buitenste beschermlaag gebroken is

- wortels meteen geknipt na oogst

IMG_0327.jpeg

• Like 2
Geplaatst:
14 uren geleden, acpronk zei:

Meteen oogsten. De linker is al te ver heen, kun je niet meer bewaren (niet te lang), de rechter ziet er nog goed uit.

Inderdaad, dat probleem had ik vorig jaar door de grote Pinksterregen met vooral de Ljubascha ook. Dit jaar uiteraard geen last van met de huidige droogte, alleen de wortels waren onderaan licht vochtig.

De totale oogst dit jaar:

IMG_20230620_140623.jpg         IMG-20230621-WA0125.jpeg

De eerste twee rassen die ik heb geknipt en schoongemaakt. Moestuinerfenis (Turkse knoflook?) en Ljubascha.  

IMG_20230622_130907.jpg

IMG_20230622_142330.jpg

Morado:

IMG_20230622_155824.jpg

aangepast door Stan W
  • Like 9

Dankjewel, ik vind ze er zelf ook heel mooi uit zien. In de moestuinerfenis bij sommigen wat lichte aantasting van preimineervlieg, bij Ljubascha slechts bij 2 of 3 knofloken en dan alleen in de stengel. Lijkt erop dat het weghalen van de bieslook afgelopen herfst wel geholpen heeft. Vorig jaar waren mijn Ljubascha na het schoonmaken kaal, moest alle bolvliezen eraf halen in verband met mineer en rot. Dit jaar zitten er echt nog 5 tot 8 lagen bolvlies omheen en ze zien er uiterlijk perfect uit. Bij de moestuinerfenis knoflook veelal 2-4 lagen bolvlies, eentje kaal moeten pellen omdat daar wat meer mineervlieg aantasting in zat.

aangepast door Stan W
  • Like 1
Geplaatst:

Op dit moment druk bezig te oogsten. Soms lastige keuzes; hoe vergeeld moet een plantje zijn om te oogsten!

mijn vraag is; is het slim om de bolletjes meteen schoon te spuiten of kun je ze beter laten drogen en dan schoonmaken?

Geplaatst:

Uiteindelijk helaas moeten constateren dat ik te laat ben gaan oogsten en dat de mineervlieg flink heeft huis gehouden terwijl dit uiterlijk niet zichtbaar was aan krullend blad! Met als gevolg iets meer dan de helft 'losse' bollen die niet goed bewaarbaar zullen zijn. Met mijn super goed uitgevallen kas-oogst alsnog voldoende om de hele winter mee door te komen, daar niet van, maar ik baal van die in mijn ogen mislukte buitenteelt. Aan de andere kant dwingt het me wel om te zoeken naar bewaarmanieren, dus ik ga o.a. die knoflook op soja van Diana's mooie moestuin proberen en een houdbare knoflookpasta en een pan gepofte knoflooksoep en dan invriezen. :)

Geplaatst:

@Hirsonbeter niet nat maken maar zo laten drogen en dan schoonwrijven. Maar het eerste jaar wist ik dat niet en heb ik ze in de regenton schoongewassen en daarna waren ze ook snel weer droog hoor. Het maakt niet zo veel uit volgens mij.

Geplaatst:

Vandaag de eerste helft (80) geoogst.

Redelijke bollen, al had ik de kleinste bollen al eerder gebruikt.

Te drogen gelegd en morgen opschonen, ik zag al wel veel bollen met open rokken door de prei mineervlieg.

Ben benieuwd of dat ten koste van de houdbaarheid gaat.

Geplaatst:
47 minuten geleden, Hirson zei:

Op dit moment druk bezig te oogsten. Soms lastige keuzes; hoe vergeeld moet een plantje zijn om te oogsten!

mijn vraag is; is het slim om de bolletjes meteen schoon te spuiten of kun je ze beter laten drogen en dan schoonmaken?

Stelregel is twee derde verdroogd, ik oogst ze als het loof grotendeels verdroogd is.

Te vroeg geeft kleinere bollen, te laat oogsten kan de reden zijn dat de rokken bij vochtig weer verrotten of de bol zelf aangetast wordt.

Pootgoed kan een tot twee weken langer staan zodat de kiemgoed ontwikkeld is in het teentje.

Ik droog ze dan een dag op de tuin in de zon en wind, daarna schoon ik ze op.

Dode loof er af en het zand er af wrijven.

Sorteren, busselen en drogen opeen luchtige plek in de schaduw totdat ze droog zijn.

De mooiste bollen worden weer pootgoed, de rest gesorteerd op grote.

De kleinste mogen het eerst naar de keuken.

De grotere worden ingevlochten en kunnen bij de keukendeur opgehangen worden tegen dwalende vampiers.

IMG2019070516200158841562337627.jpg

• Like 6

@Hirson hoe vergeeld moet een knoflook zijn ? Dat is moeilijk te zeggen, in de boeken wordt gezegd : op het moment dat de 3 eerste bladen verdroogd zijn (elk blad is ook een schil rond tenen). Alleen elk  jaar (weersomstandigheden) en elke situatie en of de plaats waar je woont is verschillend.  Algemeen zou ik zeggen probeer er regelmatig een paar, als ze te klein zijn, gebruik ze in de keuken en  laat de rest nog wat staan, anders als ze groot genoeg zijn  oogst ze allen. 

Als het loof grotendeels verdroogt is of je ziet aantasting van bv preimineer, dan sowieso oogsten hoe klein ze ook zijn, die gaan niet meer groter worden, maar hebben kans bij de volgende vochtige periode om te gaan rotten of opnieuw te schieten.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Bij mij zijn 1 deel van de knoflook al vrij vroeg (gedeeltelijk) vergeelt. Een ander deel is echt binnen een week gaan hangen en vergelen. 

Alle bollen zijn erg klein gebleven jammer genoeg. Een aantal was ik al aan de late kant met oogsten. 

Alles wat niet ok is gaat de droger in. Zo heb ik een lange voorraad knoflookpoeder zonder dat ik me zorgen hoef te maken over opslag. 

De beste bollen bewaar ik voor de herfst.  

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...