Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Boerenkool in de vierkante meter tuin


Aanbevolen berichten

Ik heb een zakje zaad gekocht en daarop staat in juni/juli zaaien op een kweekbed tot ze 3 tot 4 blaadjes hebben en dan in volle grond op een afstand van 65x50 cm van elkaar.

 

voor mij als beginner toch ook wat vragen hierover:

wat is een kweekbed/zaaibed?

waarschijnlijk miskocht want ik kweek in bakken. ik neem aan 1 zaadje staat voor 1 kool? Dus kan ik in 1 vak maar 1 koolplantje plaatsen.

Hoe gaat dat met oogsten?

Doe ik dat met iedere keer een paar bladen pakken? En kan ik dan zo nog een paar keer van een plant oogsten? of is het na 1 keer gedaan en ligt m'n plantvak in de winter leeg.

 

Sorry, ik voel me echt nog onnozel hierin. Heb totaal geen ervaring hiermee.

Maar wil me dolgraag hierin verdiepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk zelfs dat 1 vierkantemetertuinvakje nog te weinig is voor 1 plant, Boerenkool neemt best wel wat ruimte in - de plantafstand in de volle grond bedraagt afhankelijk van de soort tussen de 50-65 cm. Aan de andere kant gewoon lekker proberen in een van de vakken aan de zijkant van de bak. Boerenkool is er in allerlei soorten - dus ook kleinere planten- en in diverse kleuren en vormen.

 

Één zaadje wordt één plant, je zaait ze eerst voor in kleine potjes en verplant ze daarna naar je bak. Je kunt elke keer een paar bladeren oogsten, van onder naar boven, maar je bent vrij om de plant in een keer te rooien.

 

Sorry, ik voel me echt nog onnozel hierin. Heb totaal geen ervaring hiermee.

Maar wil me dolgraag hierin verdiepen.

Gewoon proberen en experimenten, leuk en leerzaam. Als je jezelf er echt in wilt verdiepen zou ik je aanraden om een goed boek te kopen, eentje met teeltbeschrijvingen voor in de volle grond (die zijn namelijk zeker ook van toepassing op vierkante metertuinen).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een praktische gids van je eigen groentetuin op 1 vierkante meter maar daar staat niks vermeld over de boerenkool, alsmede de spruitkool.

Zal wel komen omdat ze meer plaats innemen.

 

Maar Jorg; Je zegt eerst in een potje zaaien, daarna in het vak planten...

Op het zakje staat: juni/juli zaaien en vanaf oktober kan ik oogsten...

Na hoeveel tijd komt er dan een plantje? Dat staat nooit op die zakjes.

Dan zou ik weten of ik voorheen iets anders kan zaaien en oogsten.

 

Inderdaad kan ik in plaats van 1 vak 2 vakken in gebruik hiervoor nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk gewoon even op de site van de makkelijke moestuin, Jelle zet het volgens mij ook in zijn tuin, en ik zou het ook wel willen proberen!

Ik wil die paarse

 

Spruitkool gaat prima, broccoli en bloembool ook

Onder mijn broccoli hebben het hele seizoen ook nog 3 afrikanen gestaan

(4, maar er is er een opgegeten door slakken waarschijnlijk)

 

Boerenkool voor vroege oogst zaaien maart tot half april, uitplanten eind april.

Boerenkool zaaien in juli voor de winter en uitplanten september.

 

Ergens anders staat voor de winter zaaien tot 15 juli en uitplanten max. 20 augustus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

rantje;

doe jij dan 1 zaadje voor bv 1 bloemkool en dan in 1 vak

zo ook met de spruitkool,savooikool en de broccoli?

Tenminste als ik maar 1 vak wil gebruiken.

Heb op je site ook over hobbyzaad.nl gelezen. Inderdaad, ik vroeg me al af wat ik met al die zaadjes moet die overblijven. gelukkig zijn sommige nog tot in 2015 goed maar er blijven toch over. weer wat geleerd.

Duurt het ongeveer 2 maanden voordat er een plantje groeit? Is dat de gemiddelde tijd bij de meeste groenten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je direct in de vakken zaait zou ik 3 zaadjes in het midden doen.

Uiteindelijk zie je sprietjes bovenkomen. Tussen de 4 en 8 dagen denk ik?

Het mooiste sterkste sprietje laat je staan , de andere knip je weg.

 

Je kan ook in een bakje met aarde voorzaaien en uiteindelijk het stevigste plantje over zetten in een vak.

 

Het duurt een tijd voordat het een echt plantje is dus in die tussen tijd kan je er radijsjes omheen zetten. Die kun je na 4 tot 6 weken oogsten.

 

De kolen hebben vrij lang nodig om uit te groeien, tussen de 3 en 4 maanden. Das best lang zeker met minder ruimte.

Je zou chinese broccoli kunnen doen, groeit sneller en is makkelijker. Je kan daar de bladeren, stengels en bloemen van eten. Wokken ofzo.

 

Broccoli is makkelijker dan bloemkool. Die hebben veel voeding nodig, alleen begieten met koud water, en dan heb je dus dat koolplanten de waardplanten van het groot- en klein koolwitje zijn.

Ik vond het zelf leuk om de rupsjes eraf te halen en ze vlinder te laten worden in een bak maar ik ben vast en zeker een uitzondering hierop!

 

Bietjes hebben 8 weken nodig, radijs 4 tot 6, sla 8 weken, andijvie ook zoiets, bonen 10 weken, erwten 12 weken, uien 16 weken, pluksla 6 weken, is lekker ook!, penen 16 weken etc. etc.

 

Een aanrader is ook sugar snaps...

 

Ik zaai dingen voor zodat ik meer kan oogsten. Sla die je voorzaait hoeft minder lang in een vak te staan.

 

Ik heb alleen een hele grote fout gemaakt, ik ben té enthousiast en heb te veel zaden van van alles. Dát maakt het dus ingewikkeld....

Maar we zien het allemaal wel, ben erg beneuwd wat ik het jaar erop terug laat komen en wat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaaien in potjes heeft als voordeel dat je de opkweek wat beter kunt controleren en je de vakken tijdelijk kunt gebruiken voor andere groenten . Ik zou bijvoorbeeld 3 potjes vullen met (pot)grond. Daar met je vinger een ondiep kuiltje in maken en in elk potje een zaadje leggen. Bedekken met grond en indien nodig water geven. Na 10 dagen zijn de meeste koolsoorten wel ontkiemt, zet de potjes dan op een koele en vooral lichte plaats - als de temperatuur dat toelaat: buiten. Na enkele weken kun je zien welk plantje het beste groeit. Die kun je dan overhouden en de andere potjes weggooien. Het plantjezal nu gestaag opgroeien. Zaaien van boerenkool doe je omstreeks Mei-Juni. Plant de plantjes uit als de potjes goed doorworteld zijn zo omstreeks Juni-Augustus.

 

Is je vraag daarmee een beetje beantwoord of wil je meer weten. We horen het wel, schaam je niet om vragen te stellen.

 

Verder goede tips van de dames boven me om snelgroeiende gewassen zoals snijsla en radijsjes rond de planten te zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk zelfs dat 1 vierkantemetertuinvakje nog te weinig is voor 1 plant, Boerenkool neemt best wel wat ruimte in - de plantafstand in de volle grond bedraagt afhankelijk van de soort tussen de 50-65 cm. Aan de andere kant gewoon lekker proberen

 

Sowieso gewoon lekker proberen. Ik herinner me trouwens een ander topic , ( iets met zakken aan de muur ) waar de boerenkool het leek te doen in een zakje aan de muur. heheheh....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er geen twee naast elkaar zetten als je vakken ongeveer 33 cm breed zijn, maar bv. eentje per bak, ergens in het midden, of in een hoek, met lagere planten errond. Ze worden nl. toch wel redelijk breed bovenaan, maar die omvang komt er vooral in het najaar, als je de planten errond al hebt geoogst.

Ik zaai ze ook uit eind mei, in juli vind ik ook wat laat, dat geeft soms iets te kleine plantjes om de winter in te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar Nick!!!

 

En dan volgend jaar maar eens proberen of ik misschien ook weer boerenkool lust... Vond het vroeger altijd zoooo smerig

Maarja.. luste toen ook geen paprika en zuurkool en nu eet ik het super graag

Groetjes uit de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hangt natuurlijk van je planten af...en van je eetlust

 

Als je planten lekker groot worden, zeg 60 cm hoog en vol in het blad, kun je er telkens de onderste bladeren wegplukken, hij groeit dan verder door. Zo pluk je bij 5 planten per keer 500 g, nerven zuinigjes wegsnijden. Dan heb je boerenkool voor 2 personen. Dat kun je wel 5-6 keer doen, dus 5 planten geven dan 6 maaltijden voor twee.

 

Als het wat minder gaat door de kleinere MM deel je alles door 2.

 

400 g schoon blad een paar uur in de vriezer in een plastic zak, dan eruit en verkruimelen terwijl het nog bevroren is; 400 g geschilde aardappels erbij en nog wat smaakjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Waarom een zakje zaad kopen met zo'n 50 zaadjes als je voor minder geld 2 plantjes (in zo'n perskluitje) op de markt kan kopen. Die plantjes kunnen dan gelijk beginnen met groeien zodat je in het volgend jaar (liefst nadat er een vorstperiode overheen is geweest) een maaltje boerenkool kan oogsten.

Dit geldt overigens ook voor andijvie. Als je bak 1.20 x 1.20 is kan je er wel 5 in kwijt. Dat is als nateelt een prima groente. Vergeet niet vóór het planten goed te bemesten.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom een zakje zaad kopen met zo'n 50 zaadjes als je voor minder geld 2 plantjes (in zo'n perskluitje) op de markt kan kopen.

Omdat je op de markt slechts 2 plantjes krijgt, en voor bijna hetzelfde geld heb je een pakje met 300 zaden. Da's een volle akker verschil. Daar kun je heel wat jaartjes mee vooruit.

 

Sacajawea, houd er rekening mee dat Square Foot Gardeners zich specifiek niet aan de zaai afstanden van de verpakkingen houden.

Zoals velen hierboven al schreven, dan zet je er gewoon iets kleins naast.

 

kan ik dan zo nog een paar keer van een plant oogsten? of is het na 1 keer gedaan en ligt m'n plantvak in de winter leeg

Ik vrees dat je plantvakken sowieso leeg staan in de winter als de laatste 'koude groenten' er uit zijn gegaan.

Mijn bakken staan op dit moment ook vrijwel leeg, op wat stoere overwinterende aardbeienplanten en kruiden na.

 

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een vierkante meter bak zou ik in de buitenste 4 vakken telkens 1 boerenkool zetten. Daaromheen kunnen nog andere groente staan. Als je kijkt naar combinatieplanten kunnen ze makkelijk in het zelfde vak. Selderijachtigen passen heel goed bij de kool.

 

Boerenkool kan tegen verplanten dus je kan ze ook vrij lang in een potje zetten tot dat je er plaats voor hebt. Afhankelijk van de potmaat blijven ze dan wel wat kleiner.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Helen

Als je niet zo dol op boerenkool bent is palmkool (zwarte kool) misschien iets voor je.

Die is wat lichter van smaak en kan 's winters ook lekker buiten blijven staan.

Je kunt er net als van boerenkool een stamppot van maken, maar ook andere gerechten, zoals ribollita.

Hij groeit meer de hoogte in dan boerenkool, dus voor in de mm is hij misschien zelfs handiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...