Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druivenblad en -stengels hebben bruine vlekken en strepen, advies gevraagd


HuubvG

Aanbevolen berichten

De bladeren van de blauwe 'glorie van Boskoop' krijgen alle bruine plekken. Planten staan nu 5 jaar in mijn tuin.

b3.jpg

 

b1.jpg

 

 

Op de stengels komen bruine strepen.

b2.jpg

 

Bij de jonge witte 'vroege Van der Laan' begint het blad ook al te verkleuren, lichtgroene plekken.

b4.jpg

 

Enig idee wat het kan zijn en wat ik eventueel kan doen? Bij voorbaat dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat alles is? Geen zorgen maken dus? Ik twijfel wel, omdat het blad niet egaal verkleurt, en het me nog wat vroeg lijkt voor verkleuring door herfst..

Bij de strepen vermoedde ik eigenlijk al normale verhouting, maar met zoeken zag ik een ziekte die ook strepen op de takken gaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ook begin van esca (tijgerstrepen) zijn. Een opkomende ziekte in wijngaarden van 12+ jaar oude wijngaarden. Er is nog niets gevonden voor bestrijding. 

Maar kan ook zoals hierboven staat door begin van herfst komen. In beide gevallen ... niets doen en afwachten.

 

Zie link: https://www.benevit.org/esca.html

aangepast door Bertus
Link vergeten
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bertus, dat lijkt wel wat op ESCA. Als hierdoor de vruchten oneetbaar worden volgend jaar, dan moeten ze er maar uit. Maar ik ga afwachten zoals je zegt. Hetzelfde lijkt ook - off topic - bij de wisteria te gebeuren. Bruine plekken, gaatjes erin, slap worden en afsterven.

 

Ik vraag me af of ik een ziekte de in tuin gebracht heb door houtsnippers te halen van bomen die misschien wel geveld zijn omdát ze ziek waren.

 

@Lia56, vorig jaar ging het ook al zo. De vruchten waren toen ook niet te eten. Ik heb ze toen teruggesnoeid en zie het nu weer gebeuren. Daarvoor was het veel later in de herfst dat ze verkleurden en afvielen, de verkleuring verliep ook anders.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@HuubvG esca heeft geen invloed op smaak, de stok sterft beetje bij beetje af. Ik had overigens over het hoofd gezien dat de Glorie van Boskoop (toch wel een achterhaald ras) pas 5 jaar staat.

De infectie verspreidt zich via snoeiwonden / snoeigereedschap ... daardoor treedt gemakkelijk verspreiding in een wijngaard op.

In de wijngaard (15 jaar oud) waar ik regelmatig actief ben is esca vorig jaar voor het eerst geconstateerd.

 

aangepast door Bertus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wordt nu in die wijngaarden gedaan? Ik neem aan dat de oude, geïnfecteerde planten eruit gehaald worden en vervangen door nieuwe?

 

Ik zal afwachten wat gebeurt verder. Als de v d Laan het wel goed blijft doen dan kan ik de Boskoop wel vervangen. Die planten waren overigens al ouder (>10 jr), maar staan sinds 5 jaar in mijn tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zijn we aan het oogsten :) .

Het was de bedoeling dat de aangestaste stokken vorig najaar gerooid en vervangen zouden worden. Door gebrek aan geschikt plantgoed zijn ze blijven staan, sommige ervan zijn afgestorven en sommige dragen zelfs redelijk goed vruchten. Het is wel de bedoeling ze te vervangen dit najaar.

aangepast door Bertus
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Bram zegt, stelt me wel wat gerust. Ik verdenk mijn tuingrond ook wel dat die niet al te vruchtbaar is. Ik heb geklaagd bij de woningbouw dat er grofvuil, stenen, plastic, rommel van vorige bewoners in de grond zat. Daarmee was ik te laat, anders hadden ze misschien iets kunnen doen. Na een half jaar in mijn nieuwbouwwoning was ik pas met de tuin begonnen, vandaar. Nu probeer ik daar waar het nodig is de oude grond eruit te halen en nieuwe tuingrond erin te doen waar het kan. Verder van bovenaf veel compost toe te voegen, in de hoop dat het bodemleven wat dieper de grond in trekt. Wat kalk strooien bij de druivelaars en wat extra NPK als biologische mest erbij, maar nooit weten of het in de juiste dosering is.

 

De Glorie van Boskoop is wellicht achterhaald volgens telers, omdat er steeds betere rassen beschikbaar zijn? Maar wordt toch nog steeds aangeboden als een sterk ras, geschikt voor ons klimaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat die Glorie van Boskoop in bijna ieder tuincentrum te verkrijgen is heeft vooral te maken met het feit dat hier veel stekhout van beschikbaar is. Als een kweker zelf planten opkweekt dan kan hij van deze plant zelf stek knippen en die aan de wortel brengen. Voor grote kwekers/vermeerderingsbedrijven heeft het geen zin om 20 of 30 stuks te stekken. Door de massale schaalvergroting in de kwekerijsector de afgelopen 25 jaar is dat economisch gezien het paard achter de wagen spannen. Dit geeft kleine kwekers wel de mogelijkheid hier op in te springen door meer 'apartere' soorten aan te bieden.

 

Verder zij opgemerkt dat de naam 'Glorie van Boskoop' veel mensen vertrouwd in de oren klinkt en dat men dan eerder geneigd is deze soort te kopen dan een soort met een 'moeilijke' Franse of Italiaanse naam. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Glorie van Boskoop (blauw) en Vroege van der Laan (wit) waren tientallen jaren geleden zo'n beetje de enige druivenrassen die geschikt waren voor het Nederlandse klimaat.

"Die moet je nemen!" werd de standaard, gedurende vele jaren. Soms tot op de dag van vandaag.

Er is echter veel gebeurd met het ontwikkelen van nieuwe, betere rassen, die geschikt zijn voor NW-Europa (waaronder dus NL).

 

Een aantal jaren geleden zou Regent (blauw) een goede keuze zijn. Velen zijn overgestapt, maar daarvan komt men deels terug. Niet terug naar de Boskoop, maar héén, naar een ander nieuw ras. Ik heb Rondo staan, als wijndruif (is ook geschikt als tafeldruif)

 

Wat je in ieder geval niet moet doen is wijnmaken van Glorie van Boskoop. Ik heb het geprobeerd. De vinificatie (het proces) was perfect, maar de wijn was gewoon vies: een zeer onaangename bijsmaak.

 

Wit: een vervanger van de Van der laan zou de Bianca kunnen zijn. Met beide heb ik geen ervaring.

 

Laat je in ieder geval niet leiden door de aanschafprijs (gratis stek van de buuv t.o.v. kopen (op onderstam) á 8,- per stok. Druivenstokken gaan láng mee, aanschafkosten per jaar zijn bijna nihil.

 

 

 

 

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...