Geplaatst: 19 september 20223 j In het Duitse nieuws was aandacht voor Obstretter, fruitredders dus. Ik vond het zo interessant dat ik het hier graag deel. De fruitredders zijn vrijwilligers, die in hun stad fruit plukken bij particulieren die daar zelf niet (meer) toe in staat zijn. Vervolgens wordt daar jam, chutney etc. van gemaakt, die aan voedselbanken geschonken en verkocht wordt. Wat ik vooral zo leuk vond, was dat ik het me allemaal zo goed kon voorstellen. Dat de oudere mensen soms staan te huilen bij het oogsten omdat ze blij zijn dat iemand nog iets met het fruit gaat doen. Die mensen hebben zelf jarenlang dat fruit geoogst, het is hun eigen boom. Ik snap dat het je dan aan het hart gaat dat dat fruit op de grond ligt te rotten. Maar ook begrijpelijk dat de plukkers en kokers het allemaal leuk vinden om te doen en vrij geroutineerd al dat fruit verwerken. Dat is ook iets dat van generatie op generatie is overgedragen. Het is natuurlijk ook tegengaan van voedselverspilling, maar daarvan denk ik eigenlijk niet dat het veel verschil maakt in de wereld. Hier een Duits artikeltje erover: https://www.kirche-und-leben.de/artikel/die-obstretter-in-steinfurt-ernten-einkochen-gutes-tun
Geplaatst: 29 september 20223 j Bij thuiskomst van frankrijk lagen er wel 20 kilo perziken te rotten. Mijn neef en de buurvrouw hebben er nochtans meer dan 30 kilo tot confituur verwerkt. Jammer dat ze de rest niet geplukt hebben om op het muurke te leggen voor wie ze wil. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 29 september 20223 j Auteur Wat zonde van die perziken. Maar toch 30 kilo gered, dat is hartstikke mooi.
Geplaatst: 3 oktober 20223 j Er is ook een soortgelijk initiatief in mijn omgeving. Fruitbomen met een geel lint mogen door iedereen geplukt worden, dat helpt ook. En er is een website waarin je je fruitbomen kunt aanmelden, zodat iedereen die kan plukken. Helaas worden daar ook veel boomgaarden opgezet die nog gewoon door de eigenaren zelf geplukt worden, vandaar dat ik die website niet noem. Er wordt teveel misbruik van gemaakt door onterecht fruitboomgaarden op die site te noemen. Maar elk initiatief tegen verspilling vind ik goed. Helemaal als het fruit nog verwerkt wordt en naar voedselbanken gaat. Er zijn steeds meer mensen die daarop zijn aangewezen helaas.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.