ExTTreme Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Hoi, Ik heb afgelopen week tomaten gezaaid in een zaaitray en die zijn netjes aan het uitkomen. Echter kom ik vandaag thuis van mijn werk en nou hangen ze er redelijk verlept bij met zijn allen. Het zaaitraytje staat achter een raam op het zuiden boven de verwarming. Gisteren stond die de hele dag aan en was er niets aan de hand. Ook vandaag stond de verwarming de hele dag aan, en gaat het mis. Wat kan hier het probleem zijn? Ff fotootje ter illustratie van de verlep-factor: Quote
Rantje Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Te warm zou kunnen maar ik denk te nat. Misschien iets te veel zon gehad?Kan het niet zo heel goed zien op de foto's... Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Jorieke123 Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Misschien staan ze zo warm, dat ze heel hard groeien (te hard) en hun eigen gewicht niet meer kunnen dragen? Na het opkomen moeten ze wel wat koeler. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
ExTTreme Posted February 20, 2012 Author Posted February 20, 2012 Hmm, wellicht te warm toch dan.. Heb ze even op tafel gezet, kunnen ze (hopelijk) even bijkomen. Te nat lijkt me sterk, grond zag er droog uit. Zal kijken of ik iets beter foto kan maken, maar valt niet mee met een normale 18-55 lens helaas. Macro-lens komt nog wel een keer. Quote
Borsalino Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Foto is het niet te zien, maar zien de blaadjes er eerder verdroogd verdord uit? Zou verwelkingsziekte kunnen zijn. Quote
dennislp Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Toevallig had ik vandaag 4 paprika zaailingen voor het eerst in de volle zon gezet, 2 vond ik net slap/iel/verlept terug, terwijl de aarde flink vochtig was. Weet niet of die plantjes van jou zo slap gingen hangen na een dagje zon? Dan lijkt het me gewoon te veel verdamping van vocht... Of verbranding (?). Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Nicolette Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 ja of ergens anders neerzetten of a4tje tussen het raam klemmen zodat ze wel licht maar geen direct zonlicht hebben Quote
annemiek123 Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 zogauw ze kiemen gaan ze bij mij naar de slaapkamer waar het iets koeler is en idd een A4-tje voor de raam bij fel zonlicht. Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
jeanne-heijmans Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Wat ik op de foto zie, moeten ze niet verspeend worden, ik vindt ze vrij lang,niet helemaal duidelijk te zien, en dan niet te warm veel licht. Quote
dennislp Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Wat ik op de foto zie, moeten ze niet verspeend worden, ik vindt ze vrij lang,niet helemaal duidelijk te zien, en dan niet te warm veel licht. Zijn nog iets te jong om te verspenen denk ik. Mij is hier sowieso altijd gezegd: Pas verspenen zodra ze echt blad hebben. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Bit Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 ja. ik denk ook hoor : t zonnetje ging opeens een HELE dag schijnen !! Ik doe in zulke gevallen geen a4-tje gewoon tekenpapier voor de plantjes , maar overtrekpapier of als ik groter nodig heb ( dames ! ): patroon papier.Koeler zetten , maar wel zoveel mogelijk licht. ach.... je blijft slepen met die zooi he ? Quote
dennislp Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Maar ehhh, koeler, warm en niet te nat , hoe dan ook kan je denk beter deze plantjes opnieuw zaaien. Tenslotte is er toch nog tijd zat om te zaaien. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
ExTTreme Posted February 21, 2012 Author Posted February 21, 2012 Na een nachtje op de eettafel staan de meeste er weer wat florisanter bij inmiddels. De rest is opnieuw gezaaid. Geloof niet dat ik echt tekort ga komen, heb ruim 50 zaailingen staan van pepers, paprika's en tomaten.. Bedankt voor de tips Quote
Recommended Posts