asc Geplaatst: 16 november 2022 Geplaatst: 16 november 2022 (aangepast) Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die lisianthussen in hun moestuin hebben gehad of hebben proberen op te kweken. Ik had ze zelf dit jaar staan en had een goede kwaliteit snijbloem (mede dankzij de goede zomer), zie foto. Het is geen gebruikelijke bloem in de moestuin, maar wel een hele fraaie. Bij deze dus ook de vraag naar jullie ervaringen/tips voor dit moeilijk te kweken gewas. En uiteraard ook direct de vraag naar zaden of plantmateriaal? 16 november 2022 aangepast door asc 1 Quote
Mellie Geplaatst: 18 november 2022 Geplaatst: 18 november 2022 Ik vind ze prachtig, maar na 2 c proberen ben ik ermee gestopt. Moet te doen zijn als je de zaai instructies volgt, maar het is zulk fijn spul. Ik heb daar veel te grove handen voor en geen geduld. Maar erg mooi! Quote
Amrutten Geplaatst: 18 november 2022 Geplaatst: 18 november 2022 In 2021 heb ik lisianthussen gezaaid. Resultaat staat in ‘wat is er mislukt in 2021’. Als ik ergens plugs kan krijgen, wil ik het nog wel eens proberen. Maar zaaien doe ik niet meer. Quote
asc Geplaatst: 18 november 2022 Auteur Geplaatst: 18 november 2022 Bedankt voor jullie reacties. Ik had het geluk dat ik aan wat pluggen kon komen dit jaar en ga er volgend jaar ook weer aan proberen te komen. Dan alsnog moet alles meezitten en heb je veel geduld nodig heb ik gemerkt. Vanuit zaad is het een kunst opzich inderdaad en het beschikbare zaad op internet vind ik duur (prijs per zaadje) en niet van voldoende kwaliteit naar mijn ervaring. Zaad is piep klein ja, een coating zou het zaaien eenvoudiger zou maken. 1 Quote
Amrutten Geplaatst: 18 november 2022 Geplaatst: 18 november 2022 Als er pluggen te krijgen zijn, houd ik me aanbevolen !! Quote
Mellie Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 Die poederachtige kleuren vind ik zo mooi. Kan daar echt van genieten. Quote
asc Geplaatst: 19 november 2022 Auteur Geplaatst: 19 november 2022 Ik zal mijn best gaan doen en jullie op de hoogte houden. Ik ben er wel achter gekomen dat sommige rassen niet zo geschikt zijn, omdat ze soms zeer gevoelig zijn voor ziektes. Dus die zoektocht is nog gaande. Ik had ze dit jaar in week 19 geplant buiten en de eerste takken in week 32, als je een kasje heb zou het sneller moeten gaan. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 20 november 2022 Geplaatst: 20 november 2022 Ik pluk ze wel eens bij de pluktuin lokale bloemetjes in Amsterdam. Daar staan ze gewoon buiten en heb ik ze wel in juli geplukt. Maar misschien dat het eind juli was? Dat weet ik niet meer. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.