Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bessenstruiken in de weg en te groot: wat te doen?


sammetje

Aanbevolen berichten

Op het tuintje wat ik krijg straks staan 4 enorme bessenstruiken. Ze nemen zeker 5 m2 in beslag met z'n vieren. 2 zwarte en 2 rode wat ik begreep van de buurman

 

Nu vind ik de plek waar ze staan niet zo handig en ik vind de ruimte die ze innemen ook wel erg groot.

 

Wat te doen:

1) laten staan, kijken of ik ze echt in de weg vind staan en dan als nog weghalen

2) eruit halen en jonge struikjes wegzetten om logischere plek, evt. leivorm

3) stekken van deze struiken maken.

4) wat zou jij doen, of heb je nog een andere suggestie voor me

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze dit jaar laten staan, straks heb je spijt dat je van die mooie grote (en dan vaak dus ook productieve) struiken weg hebt gehaald, of om zeep hebt geholpen door het verplaatsen.

Dan kan je er in het najaar stekken van nemen, en/of de struiken even flink onder handen nemen zodat ze niet zo wijd uit groeien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind optie 1, 2 en 3 allemaal prima. Het voordeel van nummer 2 en 3 is dat je meteen een "jonge" struik hebt. Wat ik zou doen is de struik laten staan, er stekken van maken, en op een nieuwe plek een leivorm maken. En als die dan aardig in productie is haal je de oude struik weg.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me wel aan bij Frank, het kan allemaal. Wat je wilt eigenlijk...als je dit jaar bessen wilt is laten staan de beste optie, een goede snoei om de struiken open te houden 5 tot 10 takken kan nu nog, van die snoei kun je dan nog mooi stekken maken. Bij verplaatsen moet je drastischer snoeien en zul je weinig oogsten dit jaar. Wat je ook kan afvragen is of je de zwarte bes wel wilt houden, de zwarte bes is 'rauw' niet lekker en moet echt verwerkt worden tot sap/saus/jam etc., als je van je zelf weet dat je dat niet zoekt, hoef je die struiken niet te houden natuurlijk.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze voorlopig houden! Een paar goed gevende zwarte bessenstruiken..geweldig! Geen betere en smakelijker limonadesiroop of jam te vinden voor de winter..heel lekker met suiker en vol vit. C. Het idee om stekken te nemen en pas later ( na een,twee jaar..) deze grote joekels weghalen vind ik een slimme oplossing.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...