Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoeveel tomatenzaadjes zaaien?


HansK

Aanbevolen berichten

Gister heb ik tomaten en paprika gezaaid. Ik heb in 1 bakje van de chinees tomatenzaadjes (+/- 15) en in de ander paprika (+/- 15). Maar ik wist niet zo goed hoeveel ik er nou zou zaaien. Mijn kasje is straks 2,10x1,30 o.i.d. dus moet maar eens zien hoeveel planten ik sowieso kwijt kan.

 

Hoeveel zaaien jullie over het algemeen? En moet je rekening houden met een percentage dat het niet gaat redden? (dus dan 150% zaaien o.i.d.?) En als straks blijkt dat het toch wat summier is, kan ik dan gewoon nogmaals zaaien half maart?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt vooral af van de soorten planten, probeer met Google te achterhalen hoe groot de planten worden. Mijn ervaring is dat de uitval rond de 10 %-20% ligt ook afhankelijk van soort zaad, leeftijd zaad etc. Ik ben uitgegaan in de kas van 4 planten per m2 (1 plant 50x 50 cm)

Verder zet ik ook nog een aantal planten in potten achter het huis en hier en daar een verloren plant in de tuin.

 

Je kunt tot eind maart nog goed tomaten zaaien. Pepers en paprikas ook nog wel, moet je wel een mooie nazomer hebben. Hangt ook weer van de vroegheid van de soorten af.

 

Je kunt beter een plant weggeven of weggooien dan te kort hebben denk ik altijd. Heb wel eens op een rommelmarkt gestaan met al mijn stekkies, 20 ct per plant ze waren zo weg !

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel zaaien jullie over het algemeen? En moet je rekening houden met een percentage dat het niet gaat redden? (dus dan 150% zaaien o.i.d.?) En als straks blijkt dat het toch wat summier is, kan ik dan gewoon nogmaals zaaien half maart?

Ik gebruik kleine potjes om in te zaaien. Vorig jaar deed ik 2 zaadjes per potje, maar alles kwam op (tomaten), waardoor ik problemen kreeg omdat de twee plantjes niet meer uit elkaar te halen waren. Dus heb ik overal 1 plantje weggeknipt. Was niet zo'n succes, omdat de helft toch bleef doorgroeien.

Nu zaai ik 1 zaadje per potje. Bij de pepertjes is ongeveer de helft niet opgekomen. Deze heb ik gewoon nog een keer gezaaid.

 

Binnenkort ga ik de tomaten voorzaaien. Ik twijfel nog of ik 1 of 2 zaadjes per potje ga doen, maar aangezien de vorige keer alles opgekomen is denk ik dat ik er 1 doe. Het zullen een stuk of 60 zaaisels gaan worden voor de tomaten. Van elke soort 2. Ik heb een grote tuin, dus dat scheelt. Mocht nou blijken dat ik toch te veel planten heb, dan geef ik er gewoon weg. Ik zaai nu liever wat te veel dan dat ik er straks te weinig zou hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een nieuw topic voor de berichten over het verkopen van plantjes:

 

https://www.moestuinforum.nl/plantgoed-verkopen-op-rommelmarkt-t4131.html

 

en de relevante tip van Koert mochten er te weinig zaadjes gekiemd zijn: Stekken van tomaten planten door middel van dieven:

https://www.moestuinforum.nl/tomaten-stekken-van-dieven-t4136.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel zaaien jullie over het algemeen? En moet je rekening houden met een percentage dat het niet gaat redden? (dus dan 150% zaaien o.i.d.?) En als straks blijkt dat het toch wat summier is, kan ik dan gewoon nogmaals zaaien half maart?
Ik ben van plan de tomaten in het weekend van 8-10 maart te zaaien en zaai dan een stuk of 6-10 zaden waarvan ik maar 2-3 sterke plantjes overhoudt. De rest wordt of weggegooid of voor kennissen opgepot. Tomatenzaden kiemen over het algemeen vrij goed, ook als ze al wat ouder zijn. Het is wel verstandig om rekening te houden met uitval, zie het door slechte opkomst zie het door zwakke en misvormde plantjes die je liever niet gebruikt. Bij paprikas en peper gebruik je overigens liever vers zaad.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans,

het is best moeilijk om het enthousiasme te beteugelen met het voorjaar-achtige weer van gisteren.

Maar in mijn ervaring is het behoorlijk vroeg voor de tomaten, zelfs als je ze in de kas gaat zetten.

Hou er rekening mee dat tomaten ook licht-uren nodig hebben.

Ik hoop dat je kas hoog genoeg is want ze zullen snel "naar het licht" groeien.

In tijdslijnen gerekend zijn tomaten vanaf het zaaien met twee keer om-potten na 6 tot 8 weken "rijp" om naar hun definitieve plek te gaan. Voor de "buitenplanters" is het dus verstandig om rond 15 maart te zaaien, kunnen ze na 15 mei (ijsheiligen) naar buiten.

Tomatenplanten kunnen niet goed tegen lage temperaturen ook niet in de (koude) kas.

Mijn ervaring is dat ze behoorlijke groei-achterstand oplopen bij temperaturen onder 5 graden.

Bij te weinig licht "trekken" ze en krijg je lange iele planten ipv korte stevige.

Zoals in voorgaande berichten aangehaald is de uitval bij tomaten minimaal. Zelfs overjarig zaad (max 8 jaar) is nog behoorlijk kiemkrachtig. Als je te veel planten in de kas zet zul je behoorlijk moeten snoeien anders heb je vlug een oerwoud en een machete nodig om de tomaten te vinden.

Ik hoop dat je niet te zeer besmet wordt door het tomaten-virus, en dan bedoel ik niet de phytophthera

Succes en gr. Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...