Posted February 23, 201213 yr (Waarschijnlijk is deze vraag al wel eens eerder gesteld maar ik kon t niet vinden.) Ik wil dus graag een fruitboompje (kers) verplaatsen en heb al zitten zoeken op t net hoe ik dat het beste kan aanpakken. Nu las ik in één van de werkbeschrijvingen dat ik een geul moet graven, wortels door moet nemen en vervolgens een jaar moet wachten.... Maar dat kan praktisch gezien effe niet. Ik zou 'm graag heel binnenkort op z'n nieuwe plekje willen hebben. Geldt dat laatste niet vooral voor grotere bomen? Het boompje is nog niet erg groot; staat er nu een jaar of 3 denk ik. Wie kan me raad geven? Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
February 24, 201213 yr Je kan het boompje nu nog wel verplaatsen.Al was iets eerder wel waarschijnlijk wat beter geweest. Je moet alleen zorgen dat je kluit ruim uitgraaft zodat je zomin mogelijk wortels beschadigd.Ook is het heel belangrijk om het eerste jaar goed in de gaten te houden met warme dagen of ie wel genoeg water krijgt.Als je ziet na verplanting dat ie er wat minder bij staat zou ik ervoor zorgen dat je alle beginnende vruchtjes weg haalt zodat ie zich op het herstel kan richten. Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.
February 24, 201213 yr Niet alleen van ruim water voorzien als het warm is, ook zeker de eerste maanden in het voorjaar. En zorg voor een goed grondmengsel eventueel gemengd met bv cocopeat(Iets dat water vasthoudt en wortelbevorderend werkt.) Maak een behoorlijk ruim gat. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
February 24, 201213 yr En als er nog geen paal bij stond, zou ik dat nu wel doen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
February 24, 201213 yr En vooral , de kruin stevig terug snoeien.in verhouding met het verlies van wortels eigenlijk.Want als je veel wortels kwijt bent , en dat zal , dan kunnen die niet voldoende water verstrekken aan de kruin. Wat ik ook doe , maar ik zit op droge zandgrond , dat is het plantgat terug vullen met een mengsel van 50% kompost , 50% grond en ik doe er een ferme schep waterkristallen bij . Eventueel een paar geperforeerde buizen voorzien om water te kunnen geven. Als je voldoende voorzorgen neemt , dan kan het best wel lukken.
February 24, 201213 yr Author Bedankt voor al die snelle antwoorden! De kruin van de boom is nog maar klein, dus terugsnoeien zal niet zo drastisch hoeven dan. Maar goede tips; daar kan ik wel wat mee. Ik ga het maar gewoon proberen en zien waar het schip strandt. Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
February 24, 201213 yr Vindt ik ook gewoon poging wagen, leer je ook van. Players only love you when they're playing.
February 24, 201213 yr Author Ja, precies. En bovendien heb ik niet veel te verliezen, aangezien het een boompje is wat in de moestuin van m'n werk staat. Ik heb me wel over die tuin ontfermd maar het is niet mijn spul wat er in staat.... Al bouw je er toch een band mee op nietwaar... Nee, gekheid, ik zou het leuk vinden als de verhuizing zou slagen. 't Is een leuk boompje. Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.