Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Indeling van SFG-bak


Aanbevolen berichten

Mijn kinderen gaan dit jaar makkelijk bak moestuinieren. Hun bakken worden 90 x 60. Meer ruimte was er op het dakterras niet, er komen er 7 te staan.

We hebben wat vragen over de aantallen die je kan zaaien per vak.

 

Mijn oudste (Madelief) heeft het nu als volgt ingedeeld op papier:

rechts achter 1 boerenkool

links achter borage met courgette

rechts midden worteltjes met basilicum

links midden 4 kroppen sla ( 2 om 2 gezaaid, 3 weken verschil)

rechts voor 1 knolselderij en oost indische kers

links voor broccoli

 

Is dit een haalbaar plantschema?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe oud je dochter is maar sommige dingen duren vreselijk lang.

 

Zo voor een eerste keer is het misschien toch leuk om radijsjes te zaaien, 16 in vak.

Broccoli misschien als plantje kopen, scheelt een aantal weken

Hetzelfde voor de boerenkool. beiden worden best groot dus let op schaduw voor de planten erachter!!! Ik heb afrikaantjes om mijn broccoli heen gehad en dat stond leuk en het ging goed! Afrikaantjes werken tegen aaltjes in de grond.

 

Sla kan je evt. 4 stuks te gelijk zetten, ik pluk steeds de buitenste bladeren, zo kan ik vrij lang oogsten

Je kan ook 4 verschillende sla in een vak zetten. Dus iets met een rood randje is leuk ertussen.

 

Pluksla(snijsla) is ook super, groeit snel en groeit ook steeds weer aan zolang je het midden maar niet oogst. Is een echte aanrader!

 

Wat voor courgette heb je? Want de compacte courgettes hebben 4 vakken nodig en een gewone 9...dus dat wordt veel te krap. erzijn 2 rassen die klimmen en dat zou wel kunnen als je een klimrek hebt! Ik heb de Long Green Trailing.

 

Knolselderij ken ik niet, maar volgens mij wordt het best een behoorlijke knol, kan dan dus niets anders bij.

 

Worteltjes zijn leuk, duren ook nog best lang. Er passen er 16 in een vak maar ook daar zou ik geen basilicum bij zetten. Die wordt ook best groot.

 

Plantuitjes zijn trouwens ook leuk om er in te zetten, 16 in een vak. Zou je nog 8 gele en 8 rode in een vak kunnen zetten.

 

Oost indische kers is ook leuk! Maar je hebt een lage en een klimmende versie.

 

Maar als je de mogelijkheid hebt met klimrek zou ik zeker ook overwegen om er Sugarsnaps in te zetten, lekker om zo op te peuzelen en niet moeilijk. 8 Per vak.

 

Andijvie, 4 per vak, ging hier ook erg goed en snel!

En misschien toch een tomaatje erin of komkommer? Snackkomkommertje kan je de hele zomer lekker van eten, passen er 2 in een vak. Tomaat 1.

 

Het is natuurlijk niet erg veel ruimte, maar als je nu raapstelen plant dan kan daar straks weer wat anders in, bietjes, 9 per vak, zijn na 8 weken oogstbaar, dus dan kan er sla of radijs weer in... En ze kan dan iig. een salade maken met dingetejs uit haar eigen tuintje.

 

Op zich is een aardappeltje ook wel leuk om in een vak te poten.

 

Maar zeker met zo weinig vakjes zou ik gaan voor snel en makkelijk, of veel oogst! De komkommer mag pas half mei naar buiten, dus tot die tijd kan radijs of bietjes erin staan.

In de winter vinden ze het vaak niet zo leuk....boerenkool is dan pas oogstbaar. Misschien niet heel leuk als ze daar dus maanden op moet wachten

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

oost indische kers

 

Ik zou denken dat die snel te groot is voor die bak, ook een lage soort...

Maar je zou ook een pyramide van 3 bamboe stokken kunnen maken, die gewoon zo tegen elkaar zetten zodat je een hoge oost-indische kers een beetje omhoog zou kunnen laten groeien? (Wel steeds vast binden omhoog)

Zal ook nog best mooi staan misschien, zodra die vol zit met bloemen

 

En leuk denk om je kinderen kennis te maken met de eetbare bloemen van oost-indische kers.. toch weer een apart iets

 

En ik ga ook volledig mee met Rantje dat snijsla een goede aanrader is Véél sneller dan een krop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja.. mijn bericht had ik al helemaal getypt, en toen had jij net sneller een bericht gepost. Dus ik reageerde niet op jouw bericht

Dat dacht ik al maar Janine zegt ook hetzelfde...dus dacht eerst dat ik het helemaal vergeten te typen was

 

En er moet nog bij dat een klimmende 2 vakken nodig heeft.

 

Oost Indische kers gaat goed, kunnen er 4 in een vakje staan.

Onderlinge afstand is 20 tot 25 cm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt, over de prei

Maar toch heb ik er niet echt last van gehad afgelopen jaar, 4 kroppen sla stonden naast 4 paksoi en dat ging ook wel aardig.

Ik ben benieuwd of ik dit jaar dus op een 'te krap' probleem ga stuiten.

Heb nu wel veel meer wat ik wil proberen natuurlijk én meer ruimte

 

14212090586j1rf58221330109781.jpg

 

Nu staan er rechts voor nog 3 kroppen, dat waren er 4

Direkt daarachter de paksoi...en die was zoooo lekker!

Maar je kan hier ook op zien dat verschillende sla soorten erg leuk staan in 1 vakje!! Nou ja, vind ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, meer studie dus verrichten.

 

Mijn oudste is 10 jaar. Zij heeft afgelopen jaar moestuin op school gehad. Ze was daar super gelukkig mee. De jongste is 8 jaar. De bedoeling is dat ze samen een verschillend assortiment gaan kweken. Jade (die van 8) heeft nog geen schema gemaakt, dat gaat ze samen met mij doen in de vakantie.

 

Ik heb de kruipende oostindische kers. leek me leuk over de bakrand. Afrikaantjes zullen we nog kopen, die waren we vergeten. Ik zag ook dat madeliefjes gegeten kunnen worden. In het kader van haar naam, zou dat wel heel erg leuk zijn, om die er ook nog tussen te proppen.

We hebben foto's bekeken van Broccoli,leek niet zo groot. maar die moet dus naar achter verhuizen.

Er komt op het dakterras nog een klimmuur waar de bonenfamilie, de pompoenen zich mag uitleven, dit wordt voor alle kinderen. Daar waar de bakken komen te staan is geen mogelijkheid om rasters aan te brengen. Madelief had zelf bedacht de courgette op de hoek neer te zetten, vanwege de ruimte. Als dat niet genoeg is, zullen we die moeten schrappen en dan plaatsen we die bij de klimmuur. Type courgette, heb ik niet bij de hand, is door tuindame ingekocht bij Vreeken.

Ik ga ook moesbalkontuinieren, dus sommige dingen die je noemt, komen daar te staan, bijv. pluksla en op balkon ook snijbonen en peultjes.

Madelief houdt niet van radijsjes, Jade weer wel, die komen dus zeker in haar bak te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem dit jaar heel laat gezaaid en in een klein potje gehad dus heb hem nog niet gezien als 'ie op tijd gezaaid wordt Maar op het internet staat overal dat de afstand onderling 20 tot 25 cm moet zijn

 

Hoezo geen rasters?

Die snap ik even niet.

 

Vreeken heeft een heleboel courgettes, ook de klimmende...dus geen idee welke je dan hebt.

Misschien kan er ergens nog een grote pot staan? Courgettes geven meestal een grote oogst dus daar heeft iedereen wat aan!

 

Radijsjes moet je van houden! Al zijn die uit m'n tuin wel veeeel lekkerder dan uit de supermarkt. Ik heb nu ook roze, die zijn zacht van smaak!

 

Maar rode bietjes zijn ook erg leuk, en lekker!

En ik vergat ook de snijbiet nog te noemen, is ook makkelijk en je hebt soorten met prachtig gekleurde stelen, net een regenboog!

 

Hihi broccoli wordt best groot en dan denk ik dat die van mij niet eens zo heel groot is geworden

Je hebt ook chinese broccoli. daarvan kan je de stelen en bladeren en de bloemen van eten. Is makkelijker en gaat ook wat sneller!

 

Een foto van mijn broccoli ergens in augustus nog denk ik: (En links rode bloempjes oost indische kers in potje )

 

142142675165vzo32961330110922.jpg

 

En wat later:

 

14227318026xn5852921330110998.jpg

 

Dit is nog de oude bak, vakjes zijn maar 25x25 ipv. de 30x30 die ze moeten zijn En de afrikaantjes staan er wel erg leuk onder...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja qua bloemen zou goudsbloem ook erg leuk zijn.

En de cosmea is heel gaaf, kan je steeds van plukken, staat leuk in een vaasje en geeft bloemen tot het vriest. Als je steeds de dode eruit haalt. Hoe meer je knipt des te meer hij geeft en ze zijn eetbaar!

 

En 2 aarbeienplantjes zouden ook kunnen

 

14214031366a7jq87671330111913.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb alles aan Madelief laten lezen. ik denk dat ze niet kan slapen van opgewondenheid. Rantje wat ziet je tuintje er leuk uit! Maandag gaan we alles nog eens uittekenen en opnieuw indelen. Courgette zullen we in ieder geval elders gaan onder brengen.

 

Misschien doen we aardbeien in het "vrijgekomen"vak. ze wil ook paar lekkere meteen snoep dingetjes hebben staan.

 

Tomaatjes gaan we in de upside down variant op het dakterras hangen. Daar komen 2 bakken te hangen. Voor alle kinderen genoeg. snackkomkommer op het balkon, daar heb ik een beschutte warme hoek. misschien een goed idee om op het dakterras nog een bosbes te zetten en een minitree appelboom, of nog beter (want de appels zet ik al op mij balkon) een peer. Ik gooi het in de groep en weet dat ze ja zullen zeggen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel!!

 

Ze kan alvast dromen over al dat leuks dat kan groeien!

Doe ik ook heel vaak. maar ons tuintje is inmiddels aangepast, en nu heb ik een moestuin van 100 vakjes! En ik pik ook gewoon een stukje achtertuin in

 

Ik had de bak gekregen in juni voor m'n verjaardag. En al heel snel hebben we van pallets nog een bak getimmerd, dat is die waar die 2 soorten sla in staan.

 

Dus het eerste echte jaar komt eraan. Heb al van alles om te zaaien, eigenlijk veel te veel

 

Zoiets wordt het nu:voortuin-a4-schaal-kleurloos-web50111330114142.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn O-I kers zou 30cm hoog worden, heb ze op de trellis in een bak neergezet en ze zijn bij mij gaan hangen. Dus dat is ook nog een mogelijkheid voor O-I kers. Zo'n wigwammetje ervoor lijkt mij ook best leuk voor O-I kers.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...