Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Deze winter verplaats ik weer veel in mijn tuin, en ik heb wat advies nodig voor het fruit  Mijn grond helt richting het westen, dus de middagzon is er heel intens. Twee van de plekken die ik nu vrij heb, liggen vol in de zon. Wat kan daar het beste komen? De toverhazelaar verschroeide er. 

Ik heb als optie een mirabel, een ananasreinet (appel dus) en nashipeer. Verder heb ik een poncirus trifoliatia die uit de pot kan en de tuin in.

Is de anasreinet vatbaar voor zonnebrand? (ik had deze zomer zonnebrand in mijn James Grieve en Cox Orange Pippin). En welke van de drie heeft het meeste baat bij een westmuur, dus bescherming tegen oostenwind in de winter? 

Mijn plan was nashipeer, mirabel of poncirus op deze hitte-plekken. De poncirus is pas 50 cm hoog en de muur 3 meter hoog, dat vind ik toch wat zonde. Wat ook kan is dat ik een pawpaw of een Hollandse peer koop voor de muur. 

Graag jullie input 🤗

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Ik heb op een zeer warm plekje in de tuin een Goji-bes staan, gaat zeer goed. 

Tevens ook zeer goed bestand tegen vorst.

Geplaatst:

Pawpaw is tijdens de jonge jaren wel erg gevoelig voor zonnebrand op de stam. Vincent vertelde tijdens de MTFD dat het van nature een oeverplant is die opkomt tussen struiken en riet. Later wanneer de boom een dichte kroon heeft, is dat waarschijnlijk geen probleem meer.

Abrikozen en amandelen lijken mij ideaal op een zonnige en warme helling, vanwege hun oorsprong. Nadeel is daarentegen dat ze voor het lokale klimaat hier te vroeg bloeien. Misschien perziken met een goede weerstand tegen krulziekte? Die bloeien iets minder vroeg. 

Poncirus is wel leuk als je net als bij amandelen niet per sé voor het lekkere / vers eetbare vruchtvlees gaat. 

Zo'n nashipeer heeft ook redelijk wat warmte nodig en ze zien er als peertjes met de vorm van een appel best grappig uit. Zelf helaas geen plek voor.

Geplaatst:
  • Auteur

Voor alle duidelijkheid: poncirus, mirabel, nashipeer en appel heb ik al. Ik wil in de eerste plaats graag weten welke daarvan tegen zoveel zon en hitte kan (35 graden afgelopen zomer). En van die meest geschikte, welke het meest gebaat is bij windbescherming aan de oostkant. 

Pawpaw was een tweede optie. Zonnebrand op de stam van pawpaw was ik even vergeten. Als het een oeverplant is, dan begin ik er sowieso beter niet aan, want het is ook droog in mijn tuin. Bessen heb ik al genoeg, en dit zijn juist mooie plekken voor boompjes.

Mijn abrikoos heeft trouwens vorig jaar een prima oogst gegeven (bloeide vroeg, daarna kwam nog vorst; geen probleem) op een plek zonder namiddagzon. Het is rond vier uur dat de zon hier echt schade aanricht.

Geplaatst:

Dat had ik dan niet goed begrepen. Van die soorten lijkt Poncirus mij het meest geschikt tegen hitte, de mirabel wellicht ook.

Nashipeer is goed winterhard en heeft in Nederland geen bescherming nodig tegen een koude oostenwind (zeker met de herfstwinters van tegenwoordig). Wordt zo te lezen ook in relatief koude gebieden van Nepal en Japan geteelt. 

De mirabel komt oorspronkelijk uit Anatolië veel hoogland en bergen ook daar kan het in de winter flink vriezen. Zou hier goed winterhard moeten zijn. De plant die het meest behoefte heeft aan bescherming tegen kou en koude oostenwind zou dan de Poncirus zijn, in ieder geval bij strenge vorst.

Kan trouwens niet echt wat vinden over de gevoeligheid voor zonnebrand bij de Ananasreinette, alleen dat rassen als Discovery daar wel gevoelig voor zijn.

Pyrus pyrifolia | Pyrus pyrifolia - Pepinierele Van den Berk (vdberk.ro)

https://www.ebben.nl/en/treeebb/prdmnanc-prunus-domestica-mirabelle-de-nancy/pdf/

Poncirus Trifoliata - Tuin & Agenda (tuin-wiki.nl)

Pomospost_2014-3.pdf (npv-pomospost.nl)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mirabel en Abrikozen en Amandelen doen het heel goed op hete / warme plaatsen met een hoge zon instraling.

Ik woon in Midden Limburg en daar is het de laatste jaren vaker 40 graden geweest en ik heb ook veel fruitbomen zien zuchten maar zo leer je wel welke soorten het goed doen op welke plaats.

Let op met nachtvorst gevaar bij Amandelen en Abrikozen, de bloesems komen al vroeg soms al half maart, wat bij een koude april nacht gevolgen kan hebben, Mijn ervaring leert dat Amandel bloesem een beetje vorst kan verdragen. Abrikozen niet.

aangepast door Peter Groen

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Geplaatst:

Ik zou zeggen in de eerste plaats peren of druiven of meloenen. En dan wb peren met name die in bijvoorbeeld Zuid-Frankrijk erg goed gaan en hier moeilijker rijp worden. Met name de perensoorten die graag tegen een zuidmuur worden geleid. Een greep uit wat van die rassen: Bergamote 'dEsperen; Beurre Six, Beurre Bosc, Concorde, Comtesse de Paris, Margarithe Marillac en nog een hele reeks andere. 

Mirabel zou ik zeggen juist niet (die houden juist van wat hogere en frissere standplaatsen in hun natuurlijke habitat) eerder dan warmteminnende pruimen als Reine Claude verte of Japanse pruimen of Pluots e.d.

Over abrikozen deel ik het gezegde ook niet zonder meer. Die doen het ook op minder hete plaatsen goed (is bijvoorbeeld een traditioneel fruit hier in Zeeland, hoewel niet commercieel wel veel aangeplant vroeger net als in Limburg).  maar houden volstrekt niet van een natte of waterzieke standplaats. Die groeien van oorsprong wel in een landklimaat met kortere en vrij warme zomers, maar hier krijgen ze zeker voldoende zon. De gevoeligheid voor vorst kan per ras nogal verschillen...er zijn rassen die enkele graden vorst tijdens de bloei kunnen hebben. Vooral interessant zijn rassen die relatief laat bloeien en vroeg rijpen. Op de welbekende site van Windindewilgen vind je een hele lijst goede. Ik heb hier aan de kust in volle wind tto hier toe prima resultaten met abrikozen. 

Amandelen kan prima. Maar weet dat er Nederland eigenlijk maar een ras amandel wordt verkocht namelijk Robijn, en daar zit meer het bloed van een perzik in dan van een amandel. Die verdraagt, net als sommige abrikozen, inderdaad wat vorst bij de prachtige bloei. En dat brengt me tot een laatste aan te bevelen soort, veel meer dan abrikoos, namelijk perzik en nectarine. Dat zijn echte hitte liefhebbers, Maar dan moet je wel leven met - bij sterkste rassen - toch altijd wat krulziekte en minder sterke rassen flink veel krulziekte, ook in het hout mogelijk en dan is het desastreus. Met wat maatregelen - en dan doel ik niet op gif spuiten - is dat misschien wel te overkomen overigens: Zie deze link! https://www.haalmeeruitjetuin.be/haal-meer-uit-je-tuin/leesvoer/fruit/perziken-zonder-krulziekte

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank je wel @weknowen @Peter Groen. Nectarines en perziken heb ik besloten niet te plaatsen. Niet alleen vanwege krulziekte, maar ook omdat ik de bladvorm en de boom niet zo mooi vind. Wel jammer hoor, want niets zo lekker als een zongerijpte perzik.

Verder staan overal al druiven, ik denk meer dan 15 stuks, dat is echt wel genoeg. Meloen had ik afgelopen jaar staan, daar is het inderdaad warm genoeg voor, maar ik wil dus echt een boompje.

Als de mirabel ook niet zo van de hitte houdt, kan ik beter een perenboom toevoegen. Of Reine Claude, want dat vind ik een heerlijke pruim. Ik zal morgen eens bij de tuincentra hier kijken. En anders kan ik naar De Batterijen, of bij Wind in de Wilgen langsgaan. Of naar Doesburg.

n.b. ik heb een notenintolerantie dus amandel doe ik niet.

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Een Kaki heeft veel hitte nodig om voldoende suikers aan te maken.

Geplaatst:

Abate Fetel/Abbé Fétel is trouwens ook een peer die goed tegen warmte kan. Komt oorspronkelijk uit de omgeving van Lyon en wordt tegenwoordig veel geteelt rond de Povlakte, waar het in de zomers nog veel warmer is dan in Nederland. Was een tip van Yuras over een lekker smakende peer. 

Geplaatst:

Wat ook goed tegen hitte kan zijn kweeperen (Cydonia) en de Chinese kweepeer (Pseudocydonia sinensis). Zijn beide ook goed winterhard (het zal heus nog wel eens een keer 15 tot 20 graden vriezen).

Maar wat je ook plant: de eerste jaren zul je bij droogte toch water moeten geven anders leggen pas geplante bomen en struiken het loodje of hebben zeer sterk te lijden.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank iedereen voor de tips.  Ik ben eerst naar het lokale tuincentrum gereden. Daar heb ik een roodvlezige pruim 'giant' meegenomen. Om te proberen, hij was niet zo duur en dan kon ik het gat tenminste dichtgooien. Nu heb ik even de tijd om een perenboom te zoeken. Ik denk dat Abate Fetel een goed idee is, als ik het zo lees. Ik zou best een abrikoos willen, maar ik denk dat het ook daarvoor te warm is in de middag. Kaki is volgens mij geen echte optie omdat de kaki die geschikt is voor ons klimaat niet zo lekker is (heb ik gelezen). 

Op de andere warme plek is trouwens de nashipeer gekomen die ik al had. En er is nog een plek vrijgekomen, want ik heb de druif Solaris bij de muur verwijderd omdat hij te wild groeit. Daar kan in ieder geval een peer. 

Geplaatst:

Ik heb thuis enkele exemplaren staan van de Amandel Prunus dulcis 'Tuono' Zeer rijk dragende amandel. dulcis 'Robijn' raad ik af daar deze zeer kort bij de perzikfamilie staat zeer weinig amandelen produceert. Bovendien zijn de takken erg zwak en groeit de boom niet mooi omhoog.

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Geplaatst:

@fre3ke, ik zou eens contact opnemen met kwekerij de moerbeiboom in Geraardsbergen. Je aanname over kaki's in ons klimaat zal hij met klem ontkrachten. Hij heeft wat meer bijzondere fruitsoorten.

In mijn ervaring heeft een nashi overigens niet veel belang bij een hele warme plek, het zijn bomen die sowieso al goed sterk zijn van zichzelf bij droogte of nattigheid. Wellicht dat de onderstam daarin nog een verschil maakt, maar bij mij doen de twee boompjes het zonder al teveel aandacht prima op de open moestuin.

Nu ik je originele post nog eens lees, denk ik eerder dat het aflopende water op een helling en daarbij behorende droogte een groter probleem is dan de hitte. Die hitte valt doorgaans heel erg mee. Kies sowieso laat rijpende rassen, die hebben meer zon en warmte nodig dan vroege rassen en in jouw geval kan dat tot een aantal weken vroegere rijping leiden.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank voor de tip, ik heroverweeg de kakiboom en ik zal contact opnemen met die kweker. Het is inderdaad beter als ik een zo zoet en laat mogelijke fruitsoort hier zet, maar mijn vraag ging in eerste instantie om overleven. De nashi zal overleven en fruit geven hier, want ik heb al een nashi staan op een soortgelijke plek. Een kweepeer terugzetten kan inderdaad ook, maar ik eet weinig jam en ik denk dat ik beter af ben met iets anders. 

@MSDG Als je mijn post nóg eens leest 😉 zul je zien dat de hitte wel het probleem is, of misschien is het de instraling van de zon. Ik weet niet hoe je erbij komt dat de hitte heel erg meevalt. Ik zit niet alleen op een zandige westhelling, maar ook in het oosten van het land. Je zit in Huizen, ik denk dat je echt geen idee hebt hoe het hier is op hete dagen. Ik zeg niet voor niets dat de bladeren verdorren en de appels zonnebrand oplopen in de namiddag. Het lijkt daardoor ideaal voor zuidelijk fruit, maar de winters kunnen koud zijn. 

Geplaatst:

Weet je zeker dat 't 'm niet zit in de bodem, zanderig, dus water loopt heel snel weg, zeker op een helling. Dan kan een boom zichzelf ook niet goed beschermen door voldoende water in 't blad te houden om de verdamping te voorzien. Kan je de bodem verbeteren door organisch materiaal toe te voegen in de vorm van compost wat je jaarlijks aan blijft vullen?

De toverhazelaar is niet geschikt voor zandbodem in volle zon, dus dat die het trekt daar, kan ik me voorstellen. Dat is een bosrandplant, dus vochtige bodem + halfschaduw is optimaal.

En ik zie niemand vijg als optie noemen, die doen het overal. :)

• 3 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Het is een kakiboom geworden! Gekocht bij demoerbeiboom.be na de tip van @MSDG. Gelukkig wilden ze verzenden. Ik heb maar meteen twee moerbeien meebesteld. Ik had al twee witte moerbeien staan, maar daarvan is het geslacht onbekend en die vervang ik nu door gegarandeerde vruchtdragers. 

Wie nog interesse heeft in twee witte moerbeibomen kan zich melden. De bladeren zijn geschikt voor veevoer, en de takken als biobrandstof want het zijn harde groeiers. Als je ze stekt kun je er ook een haag mee maken. Het zijn perfecte haagbomen omdat ze veel vertakkingen maken. 

Geplaatst:

welke rassen zijn het geworden?

Geplaatst:

Misschien wil ik die twee witte moerbeien wel van je, @fre3ke. Moet ik even hier overleggen. Wil je er iets voor hebben? 

Geplaatst:
  • Auteur

@Arja, nee hoor, ik gun ze vooral een plekje. Moerbeien maken oppervlakkige, vlezige wortels en schijnen verplaatsen niet altijd te overleven. Dus heel veel moeite moet je er niet in steken. 

@Roland,

1 Diospyros kaki “Mikatani Gosho”/virginiana onderstam

1 Morus alba “Lavendel” 

1 Morus kagayame “White”= dakmoerbei vruchtdragend

Geplaatst:

Als ze kunnen wachten tot de MTFD heb ik wel een plekje voor ze. 

Geplaatst:
  • Auteur

Ik weet nog niet of ik ga naar de MTFD. Maar ik kan wel proberen ze in te kuilen, weggooien kan altijd nog. 

Geplaatst:

Als je ze eerder kwijt kan moet je dat sowieso doen hoor. Misschien is het late voorjaar ook niet helemaal optimaal voor verplaatsing. 

Geplaatst:

Diospyros kaki “Mikatani Gosho” zou een van de betere zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic