Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Gisteren de aardbeving ook gevoeld? Wij wel! Dachten alleen dat het wel een hele zware trekker leek, die langs reed. Dus vanmorgen zagen we pas (online) dat het om een aardbeving ging

Geplaatst:
  • Auteur

+/- 100 m2 capucijners... veel te lang moeten drogen omdat het vies en nat weer was/is. maar uiteindelijk toch binnen gehaald. Eerst met de trekker er overheen, zodat de meest grote plantresten weggehaald kunnen worden. (die resten in de kippenwei gegooid, daar zijn nog heel wat erwtjes opgegeten die aan de trekker waren ontsnapt).

Daarna door een (zelfgemaakte) zeef van Volièregaas op een speciekuip:

92_0e810ccbe16b771fd710e42f2dbb4a22.jpg

92_cd0d9d85673e311af9cebfd9b3d3251e.jpg

Maakt grof rest materiaal met hopelijk bijna geen erwtjes meer:

92_3830ee24ab104090eec3500218ee3351.jpg

En alles wat klein genoeg was om door het gaas te vallen:

92_c491d9b8c84e0feb17fff9b67395566c.jpg

92_36aa943f6ff14de7b50b25795cf803af.jpg

Dat gaat door een fijnere zeef, waar de erwten op blijven liggen en waar het fijnste stof en stukjes wel doorheen vallen. Dan krijg je uiteindelijk een bak vol met heel fijn spul, zeer mooi voor op de composthoop of als mulching:

92_293473096a05fb04350b5df0301c4b71.jpg

92_e9f10567caed64ddcf0dba928d78fb6d.jpg

En een berg capucijners, met nog maar heel iets troep er in. Maar dat vinden de kippen helemaal niet erg! Ze mogen wel eerst nog even het afval uit de doos van de 3e foto doorzoeken naar iets eetbaars.

92_21ac8198986b643c664cbaa6feededdd.jpg

92_985906df768c158d6f49b6cc45290006.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Ha Helly, Ja we leren echt elke dag nog. Nu leren we helaas hoe het werkt als er een dood dier afgevoerd moet worden Onze kleinste geit is vanmorgen overleden.

Het grovere spul van de capucijners wordt dus eerst uitgeplozen door de kippen, en dan gaat het (als het goed is met poep en al) op de mestfaalt. En dan van de winter/voorjaar op het veldje van de pompoenen.

Ik ben nog niet zo bekend met de kardoen, de bloemen kan je vast ook eten zoals artisjokken. Ze worden alleen volgens mij niet zo groot en dik. Het is meer de bedoeling dat je de bladstelen van de plant eet.

Qua gewassen halen we niets meer binnen. We hebben ons er een beetje op verkeken. Het is teveel om met de hand van het land te halen, en dan ergens op te slaan (in zijn geheel), en te weinig om er met een combine overheen te gaan. We plukken/knippen nu elke dag een bak vol met tarwe/haver/rogge halmen, en geven die in zijn geheel aan de kippen.

Volgend jaar zaaien we alleen tarwe (die kwam als beste uit de bus in ons test veldje ) en voedermaïs, en laten dat in 1 keer verwerken tot stro en tarwekorrels. En de maïs kuilen we dan grotendeels in.

Iemand die we kennen heeft namelijk een grote combine uit de jaren 60 gekocht, en het monster helemaal opgeknapt zodat hij het weer doet. Ik moet nog even vragen of hij ook in hammen betaald wil worden

Geplaatst:
  • Auteur

Nee, we weten de doodsoorzaak (nog) niet. Het was onze kleine geit van vorig jaar. De moeder van de 2 bokjes.

De kardoen planten zijn inderdaad nog vrij jong, maar al flinke jongens!

Geplaatst:
  • Auteur

Ze was gisteren wat ziekjes, had geen zin in eten en had wat diarree. We hebben haar toen binnen gezet, met water, brokken en hooi. Ze heeft gistermiddag nog wat eeuwig moes gegeten (brokken niet), vanmorgen op haar koppie laten krabbelen (zag er normaal en levendig uit), en 2 uur later was ze dood

Geplaatst:

Heel vervelend, dan heb je ook weinig tijd gehad om nog erop te reageren.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Ze was gisteren wat ziekjes, had geen zin in eten en had wat diarree. We hebben haar toen binnen gezet, met water, brokken en hooi. Ze heeft gistermiddag nog wat eeuwig moes gegeten (brokken niet), vanmorgen op haar koppie laten krabbelen (zag er normaal en levendig uit), en 2 uur later was ze dood

Verdrietig zeg.

Heb je de dieren/vee arts gevraagd om te kijken wat de doodsoorzaak is? Ik heb geen idee of dat heel veel extra kost maar je komt er zo wel achter of de geit gestorven is aan iets waar je andere beesten ook aan zouden kunnen lijden.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
  • Auteur

@Hans: Eigenlijk helemaal geen tijd. Voor 1 dagje ziek en wat diarree haal je niet meteen de vee-arts er bij. Dus dat blijft lastig...

@Veuvecouderc: Ja, daar hebben we flink over lopen twijfelen. En ik wil echt niet alleen over kosten praten, het was toch een levend beest, maar alleen het afvoeren (verplicht) kost al 45 euro en bij de DA (die ik vanmorgen aan de lijn had) gingen bij het beschrijven van het ziektebeeld (voor zover dat er dus was) duidelijk geen alarmbellen rinkelen.

Mocht er nu nog een dier ziek worden, dan halen we de DA er meteen bij. Dat moge duidelijk zijn.

Geplaatst:

Och jeetje wat sneu Jorieke...

Geplaatst:

Sneu zeg. Hoop dat er het goed blijft gaan met de andere dieren.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:
  • Auteur

Thanks, het arme beest is met een grote grijphaak in een vrachtwagen gedonderd...

Terug naar de dagelijkse gang van zaken: We hebben het pompoenen veldje op/leeggeruimd. Er moeten woensdag schapen op komen te staan, dus er was geen tijd meer voor de paar bloempjes en paar groene vruchtjes.

De oogst valt wat tegen, volgend jaar nog meer planten! Zodat we zoveel pompoenen hebben dat we geen idee hebben waar we ze moeten laten

Geplaatst:

Ja over tot de orde van de dag....zo gaat dat maarre ....toch nog ff een vraagje:

Geen jacobskruid of taxus in de buurt??

Heb namelijk, een aantal jaar geleden, zelf onze geit daardoor moeten laten afmaken; ze eten alles; ook wat niet goed voor hun is.

Geplaatst:
  • Auteur

Nee, dat groeit hier niet. Ze heeft dik een half jaar terug wel rhodondendron gegeten en is daar best ziek van geweest. Maar daarna weer gezond, zwanger, bevallen, 3 maanden melk gegeven en nu helaas overleden.

Geplaatst:

Hoi Jorieke, dus je weet de oorzaak nog niet? Nu je zal het niet snel vergeten, maar hopelijk gaat het met de andere wel goed. Ik zag van de week een programma op de tv, dat mensen denken dat geiten alles eten, maar dat het echt niet zo is, verder werd er niet op in gegaan, jammer had je het graag willen zeggen. groetjes Jeanne

Geplaatst:
  • Auteur

Net weer 2 preien uit de grond getrokken. Ik had begin dit jaar niet gedacht dat die het zo goed zouden gaan doen! Er waren er van de zomer een paar doorgeschoten, die hebben we toen meteen ergens doorheen gesnippert, geen grote ramp dus. En nu zijn ze dik! Net zo dik, of zelfs dikker dan de prei uit de supermarkt. En ik heb dus bijna geen aandacht aan ze geschonken dit seizoen.

Ik houd eigenlijk helemaal niet van prei, maar voor het maken van bouillon, en van de winter een lekker soepje, had ik ze toch maar gezaaid en geplant.

Geen spijt van dus! Volgend jaar komen ze er weer in, dan een echt winters ras, die van de winter mooi bevroren op het veld kan blijven staan. En dan voor wat broodnodige vitamientjes zorgt.

Ik weet nu niet zeker of ik wel in de juiste maand heb gezaaid, en of het überhaupt wel een winterse soort is. Dus waarschijnlijk maak ik ze op voordat het echt gaat vriezen. Of zullen ze er sowieso wel tegen kunnen?

Geplaatst:

Voor prei in de winter moet je toch de winterharde rassen gebruiken. FF opgezocht...Staat in mn boek

Geplaatst:

Als je ergens niet uit komt, op Diana's site staat ook veel nuttige informatie over prei.

Geplaatst:
Als je ergens niet uit komt, op Diana's site staat ook veel nuttige informatie over prei.

Of je koopt een degelijk moestuinboek

Daarin staat bijvoorbeeld dat prei eigenlijk een tweejarige plant is, maar dat wij 'em in de moestuin hebben als eenjarige groente. Ook staat erin dat er tegenwoordig ruwweg twee preirassen zijn: vroege rassen (voor de zomer en vroege herfstteelt) en winterrassen (voor de late herfst en winterteelt en zeer vroege voorjaarsteelt). De vroege rassen zijn niet winterhard en je kunt ze eenmaal volgroeid herkennen aan o.a. bleekgroen tot grijs blad en weinig tot geen knobbelvorming onderaan de schacht. Als je vroege rassen 'te koud' laat opgroeien schieten ze al gauw door. De winterrassen hebben een echt donkergroen blad en flinke knobbels onderaan de schacht. De winterrassen zouden 'winterhard' moeten zijn maar de ervaring heeft geleerd dat daar ook nog wel eens verschil in zit: sommige gaan kapot, anderen raken beschadigd en weer anderen deert de hele winter niets. De meeste stoppen echter wel met groeien onder de 5 graden ofzo. In het voorjaar groeien ze weer door. Winterprei zaai je in april of plant je in juli. Als je dat allebei nog niet gedaan hebt, moet je dit jaar niet op een flinke preioogst rekenen in de donkere maanden.

Theoretisch zou je met winterprei de hele winter door prei kunnen eten maar de praktijk is nog wel eens anders.... Als de grond keihard bevroren is of er ligt een meter sneeuw op mijn perkje dan ga ik echt geen preitje uit de tuin staan hakken , dan eet ik wel iets anders!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Ik heb mijn zomerprei in januari gezaaid en mijn winterprei in februari al.En mijn winterprei is ook al redelijk groot.Misschien zelfs al te groot om de winter nog in te gaan.Maar ik zie wel nu heel duidelijk verschil tussen de 2 soorten.De zomerprei is echt zo frisgroen en de winterprei lijkt meer op dat meer blauwachtiggroen.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:
  • Auteur

Late reactie van mijn kant, sorry Dan eten we de preien op voordat het echt koud wordt, en proberen we het volgend jaar met een winter-soort.

Net bij de supermarkt, kwam ik dit mooie plantje tegen:

92_bac729b4f623ff14118e5e8a5009ee7e.jpg

92_2b6897cd66cfa9fc8c6589ba689528cd.jpg

Geplaatst:

Wat is t, en heb je t meegenomen naar huis?

Good things come in small packages

Geplaatst:

Oww, had m niet herkend

Maar komt waarschijnlijk omdat mijn tomatenplanten-bladeren niet zo gekarteld waren.

Good things come in small packages