Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Van de bult af komen rollen, afgedankt... Heb zo'n idee dat het Hosta's zouden kunnen zijn?

(Is ook al te zien wat voor soort (of ondersoort ofzo...)... ?)

En zouden er mensen zijn die op Koninginnedag geld over zouden hebben voor een stukje hiervan? (We gaan ook aarbeiplantjes proberen te slijten... o.a. Maxim's... ).

100310034241335370205.JPG

Geplaatst:

En deze heb ik volgens mij al ergens voorbij zien komen op het forum maar kan ff niet meer vinden waar.

Deze probeert heel moedig de grote compostbult overwoekeren. Leuk kruipertje...

Hoe heet ie?

100309648921335370360.JPG

100309374911335370390.JPG

Geplaatst:

1e is Hosta ja. En de 2e is het hele gewone ( prima bijen en hommelplant ) kruipertje .... ehmm... ehmmmm...

jeemp , kom niet op de naam . Ik zoek het ff op.

edit : Hondsdraf. Niet kunnen vinden , maar tijdens koken kom ik er wel op hahah. lat: chlechoma geloof ik

Geplaatst:

Die hosta variëteit krijgt (vind ik) hele mooi lange stelen met verspreide bloemen er aan. Hosta's zijn wel slakken voer... Slakken zijn er dol op. Goed voor de andere planten, jammer voor de Hosta's (afhankelijk van het doel van de Hosta natuurlijk..).

Geplaatst:

Aah... die Hondsdraf weer... wáárom onthou ik dat nou steeds niet!!!

Maar handig... als ik ooit in de brandnetels val kan ik vervolgens door die patch Hondsdraf gaan liggen rollen dus... goed om te weten...

Van die Hosta's kan je zeker niet zien welke kleur ze hoogstwaarschijnlijk gaan worden?

(Had ze ook al aangeboden aan enkele medetuinders maar niemand had belangstelling vanwege het slakkenprobleem )

Enne bedankt maar weer en tot de volgende keer.

Geplaatst:

Hosta, kleur : beetje vuil roze/lila/ vaal blauw kleurtje. onbestemd. Niet onaardig hoor.

Zelf hou ik niet zo van die bonte dingen. magoed.

Geplaatst:

Ok, lila... vaalblauw... klinkt voor mij juist erg goed. Dol op paarsachtigen... Misschien dan maar naar mijn huisje slepen en ergens in een kuil laten zakken. Als ze de slakken overleven hebben ze geluk en anders maar niet. Tnx!

Geplaatst:

Ah, dat dacht iemand op de tuin eventueel ook al... Jeetje... zomaar aan komen waaien...

Laat ik 'm daar staan of moet ik een betere plek verzinnen? Hij staat nu dus in de schaduw van de bieslook...

Geplaatst:

Als ie aan is komen waaien, betekent dat in mijn ogen dat ie nu een goede standplaats uitgekozen heeft

Persoonlijk zou ik wachten tot ie wat groter is en dan na de eventuele bloei verplaatsen.

Voor de beste standplaats zou je even kunnen googlen.

Geplaatst:

En welke heb je dan gevonden met google, weet je nu de naam ?

Vindt het ook bijzonder dat hij plots er staat, maar tof ik zou hem zeker niet verplanten en ook zuinig op zijn

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

In geen geval verplanten , als je hem wil hebben. Wil je hem niet , geef je m op. Prachtig ! trots op zijn , dat dat ding is komen aanwaaien. Verpoten heeft meer kans dat ie verdwijnt, dood gaat, dan dat ie het zal overleven. Hij ziet er inderdaad groot genoeg uit dat ie zou kunnen gaan bloeien al wel , maar dan heeft ie er vorig jaar ook gestaan. Kan ook best zijn dat ie volgend jaar pas voor het eerst bloeit hoor. Ik zie zo niet gelijk welke Orchis het is , zal de militaris zijn, gezien je vochtige tuin , eventueel mascula, maar dat zien we later wel.

Mooi hoor !

Geplaatst:

Spannend!!

Op google niets specifieks gevonden, wel veel mooie plaatjes van allerlei kleuren en vormen wilde orchideeën... Waren allemaal mooi dus maakt niet echt uit wat er uit gaat bloeien... altijd goed!

Geplaatst:

Geen verstand van wilde orchideen maar wijst dat gestipteblad niet op een bepaald soort die inheems is in Nederland?

Ik vindt het blad nogal apart.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ja. Blad is kenmerkend ( dit is inderdaad een hele mooie, sterke tekening ) voor een paar inheemse soortjes van de Orchis. Wat ik zei: de: Miltaris en de mascula en er is er dacht ik nog wel 1 of 2 , maar niet op de gronden waar Erny op zit

Geplaatst:

Om te voorkomen dat ik hem per ongeluk samen met de bieslook af snij, heb ik maar besloten die pol bieslook lekker in de bloei te laten schieten. Stuk veiliger voor het orchideetje.

Hoe zit het met orchideetjes en slakkenvraat? Zou jammer zijn als ie zomaar opeens opgevroten is...

Geplaatst:

Dacht licht giftig voor slakken, al ben ik niet 100% zeker. Nooit echte aantastingen gezien eigenlijk. Bieslook wegsnijden is een goede optie. Maar verstoor niet de grond daarbij. Klinkt wat tuttelig en over-voorzchtig, maar in dit geval zou ik zekers , zekers, kiezen voor de orchidee. Zelf zet ik in fr. als ik een orchidee ontdek in de tuin op grote afstand bamboestokjes, laat ik het helemaal met rust daar, en maai het stuk waar de orchidee staat na afsterven blad in de zomer. ( bij déze soortjes , er zijn ook zomerorchideeën , en een enkele herst ) Maar goed. Mijn orchideeën groeien daar in het gras of op de bosbodem.

Geplaatst:

Zo wordt hij/zij.Zie maar naar het blad.Deze staan 1 km van ons vandaan op een groot terrein die speciaal is af gegraven.Het Lauwersmeer Park staat er vol van.

p100066912171335978570.JPG

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

@Thea, dat is bijna zeker de Rietorchis, en die heeft nou juist ongevlekt blad, of soms een enkel klein vlekje

( sorry hoor ! ik ben een pietlut op orchideeën-vlak hahaha.... )

Geplaatst:

hahaha. Je hebt gelijk hoor ! super !

Heb de Orchideën-bijbel erbij gepakt ( ben ik nou gek ? ) ( ja dus , ik ben behoorlijk geschift )

Blijkt dat de Rietorchis 2 varianten heeft. De Gewone Rietorchis ( ongevlekt ) en de Gevlekte Rietorchis. Overigens is de gevlekte ook nog eens in vele varianten te vinden , afhankelijk van verspreidingsgebied ( grondsoort ) bezonning en vochthuishouding.

Ik heb nog een fout gemaakt. Het Soldaatje ( Orchis Militaris ) heeft géén vlekken !

Hoe het ook zei. We wachten in spanning op een foto van de bloem ! is het niet dit jaar , dan volgend jaar wel.

Geplaatst:

Wauw, ik zal straks echt wel heel blij zijn als mijn orchideetje zulkse mooie bloemen gaat brengen. En ook nog in mijn lievelingskleur!

Misschien is deze wel over komen waaien van het Lauwersmeer

Bieslookpol wordt vanaf nu met rust gelaten, heb meer als genoeg pollen in andere bak staan. Orchideegebied is nu tot beschermd gebied verklaart.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...