Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Hoe te beginnen...

Featured Replies

Geplaatst:
(niet dat ze vies smaken ofzo, maar vooral het formaat dat anders is , kleiner. )

haha. Nee. sterker : Veel lekkerder zijn ze niet te krijgen. Prima keuze !! Alleen kan je niet snel manden vol oogsten of er jam van maken nee, das wel waar. Een lekkere 'gewone' aardbei er bij nemen is wel een goed idee denk ik.

Geplaatst:
  • Auteur

oke, weer even een vraagje van deze beginner. Mijn ouders hoorde dat ik een moestuin ging starten en hebben direct wat leuks gehaald hiervoor. Het punt is dat ik niet zo goed weet wat ik ermee doen moet en natuurlijk rekening houdend met de tijd van het jaar.

Dit is wat ik gekregen heb:

tunnel98651330898114.aspx

kweekkastje76441330898119.aspx

kweekbakjes98701330898122.aspx

Geplaatst:

de bovenste is een tunnel folie daar kun je plantjes die nu al boven komen beschermen tegen kou en evt ongedierte

de middelste is een koude bak. daarin kun je buiten bepaalde groenten in voorzaaien voordat ze uitgeplant worden. Bijv sla kun je er nu in voorzaaien.

De onderste een propagatorbak. In deze kun je binnen voorzaaien bijv paprika en pepers .

Geplaatst:
  • Auteur

oke, dan ga ik in die koude bak sla planten. morgen maar eens kijken hoe dat gaat. Waarom heet dat eigenlijk een koude bak?

In die kleine bakjes kan ik dus paprika en pepers doen? dat lijkt me leuk. Gaat dat ook met zaadjes of met kleine plantjes? Tja echte beginner he weet helemaal niets van een moestuin maar dat komt hopelijk snel

Geplaatst:

De kleine bakjes daar zaai je in. Als de plantjes groot genoeg zijn kan je ze of over potten naar een grotere pot of de volle grond in als het daar de juiste tijd voor is

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Geplaatst:

Je hebt grotere kassen. De koude kas is niet verwarmd en je hebt de verwarmde kas.

Dit is meer een bak en hij is niet verwarmd: Koude bak! (op zakjes zaad staat vaak 'zaaien onder glas' daar bedoelen ze mee dat het dus in zo'n bak zou kunnen. Maar ook binnen gezaaide planten kan je daar een tijdelijk onderkomen ingeven.

Ieder gewas heeft zijn eigen zaaiperiode en uitplantperiode.

Zo hebben pepers en paprika's warmte nodig om te kiemen.

Sla zaai je weer het beste met een temperatuur niet boven de 15 graden.

En als ze dan opkomen is het weer een heel verhaal.

Dus lees goed op de zakjes wat er staat. De kans dat er iets mis gaat als je van dat advies afwijkt is veel groter. Maar als er van alles misgaat zijn er altijd nog plantjes in het tuincentrum te koop!

Wat voor zaden heb je precies liggen nu?

Op dit moment kan sla goed in de koude bak, wortels en radijs ook maar die zouden ook in de volle grond al kunnen.

Spinazie kan buiten en in de koude bak nog.

Raapsteeltjes kan nu...bieten kan je ook al buiten zaaien.

Als je uien wilt kan je die nu in de koude bak zaaien of gewoon lekker makkelijk plantuitjes kopen. Dat schijnt veel makkelijker te zijn!

Tomaten zou ik zaaien half maart tot half april.

Paprika, aubergine en pepers groeien traag dus daar niet mee wachten.

Komkommer, courgette e.d. groeien snel en al deze planten mogen pas half tot eind mei, als de kans op nachtvorst weg is naar buiten toe. Die houd je dus binnen op een plaats die zo licht mogelijk is, dus een vensterbank waar het zonnetje ook schijnt!

Snap je het zo een beetje?

Die tunnel kan je trouwens ook spinazie, sla e.d. onder telen.

Beschermd iets tegen wind e.d. maar ook tegen hagel.

Zaaien van zaadjes kan op verschillende manieren. Bakjes van toetjes, plastic bekers, bakjes van de chinees, vleesbakken etc. etc. zijn allemaal geschikt! Je hoeft dus niet persé allemaal mooie dure potjes te hebben.

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt: http://www.freewebs.com/ruudendiana/zaaien.htm

Succes

Geplaatst:
... Weet iemand wat ze daar bedoelen met "f1 hybride" kan me namelijk niet s voorstellen van een f1 hybride tomaat. Zie hem al scheuren of het circuit met een elektra stekker uit z'n kroontje
Misschien heb je hier wat aan (draadje over F1): f1-hybrides-zaad-t742.html
Geplaatst:
  • Auteur

@Rantje, super bedankt voor je heldere antwoord. Hier heb ik zeker wat aan. Vanmiddag ga ik maar eens naar de intratuin. Wat grond halen en wat zaadjes. Niet teveel want ze zijn me daar te duur maar wel leuk om even iets te hebben en aan de slag te kunnen. Dan ga ik later wel kijken waar het goedkoper kan De site die je gaf ga ik later doorlezen. moet nu eigenlijk druk aan mijn huiswerk maar kon het niet laten om hier even te kijken

Geplaatst:

Graag gedaan!

Morgen is er bij de aldi een aanbiieding met groentenzaden voor 29 cent het zakje. Ook bloemen zouden ze hebben...

Ook zaai en stek grond, 10 liter is er erg goedkoop.

Omdat alles echt heel nieuw voor je is zou je even goed moeten nadenken of je alles wel zelf wil gaan zaaien.

Afrikaantjes 'horen' echt wel een beetje in de moestuin, ze voorkomen aaltjes in je grond. Ze zijn heel makkelijk te zaaien maar binnen een aantal weken kan je ook kant en klare plantjes kopen.

Kruiden kan je zelf zaaien maar ook hiervan stikt het in het tuincentrum van de plantjes. basilicum, peterselie, dille zijn slimmer om bij de Lidl of Aldi te halen, goedkoper dan de intratuin en vaak ook wat beter van kwaliteit (AH e.d. zijn ook niet zo heel geweldig...)

Aarbeien plantjes kan je ook nu tot zeer binnenkort kopen. Die waar aardbeien inzitten zijn veel duurder dan plantjes zonder vruchtjes en als je die in de grond stopt komen er al heel vlot bloempjes, dus aardbeien in!

Verder zou ik voor mezelf een lijst maken met groenten die je graag eet.

als je geen bieten lust is het ook niet slim om ze te gaan telen.

Dan heb je ook nog het bonen verhaal.

Je hebt peulen, erwten, sugarsnaps, tuinbonen, kapucijnders e.d. die zijn vroeg, houden wel van een beetje kou. Kunnen nu dus de grond in.

Je hebt hoge en lage soorten. lage worden meestal tussen de 40 en 50 cm hoog. En hebben niet tot nauwelijks steun nodig.

Dan heb je sperciebonen, spekbonen, slabonen, snijbonen etc. etc.

Stokbonen zijn HOOG, dus hebben steun nodig, worden tussen de 1.70 m en 2.20 hoog ongeveer. Kan je steun geven met stokken of langs gaas laten klimmen. In het begin help je ze een beetje.

En je hebt stambonen. Die blijven laag en hebben niet tot een beetje steun nodig.

Bij tomaten betekent 'stam' juist weer dat een klimmer is en dus zeker steun nodig heeft. Er bestaan van die spiralen waar je ze in kan laten groeien. Maar ook tegen gaas zou het kunnen.

Je hebt struiktomaten, die groeien dus als struik, blijven lager maar kunnen wel wat breder worden.

Het voordeel is dat je deze in principe niet hoeft te dieven (in de bladoksels takken verwijderen) of te toppen. Dan knip je de top eruit om de groei te stoppen, dat is bij de hoge stamtomaten wel nodig. Is niet moeilijk hoor, maar is niet verkeerd om te weten

En dan bestaan er nog kleine struikjes, die blijven vrij laag. Balkontomaatjes. Let wel op! Iets wat een klein cherrytomaatje geeft wil niet zeggen dat dit ook een kleine plant is! Je hebt zat grote planten die heel veel kleine tomaatjes geven!

Meloenen kunnen als het een goede zomer wordt en anders eigenlijk alleen in een kas. Zijn wat moeilijkere planten

Let er dus op dat je dingen die je voor buiten koopt ook daadwerkelijk buiten kunnen. Een soort wat alleen voor kas geschikt is gaat het waarschijnlijk niet doen zonder kas.

Misschien ook niet on-interessant, zorg dat je naambordjes hebt en een WATERvaste stift. Overal te koop maar je kan ook zelf van stroken plastic, verfstokjes, scherven van bloempotten etc. wat maken. Bijna alle zaailingen zien er hetzlfde uit, het kan dan dus even duren voordat je weet wat er ook al weer staat.

Koolplanten zijn meestal ook iets moeilijker maar bij mij deed de broccoli het super, en er kan altijd iets mis gaan natuurlijk, houd daar rekening mee.

Radijs, wortels en bieten gelijk op de juiste plek zaaien, en niet te dik zaaien. Nergens voor nodig om een heel zakje leeg te kiepen. Want als alles opkomt moet je het uitdunnen en gooi je het in principe weg en dat is best zonde! Zaden stop je zo diep in de grond als ze groot zijn. Een boon kan dus wat dieper dan een andijvie zaadje. Als erop staat dat het lichtkiemers zijn wil dat zeggen dat je het niet met grond moet afdekken maar ligt moet aandrukken in de grond. Zaden hebben vocht nodig om te kiemen. Niet te nat maar de grond mag NIET uitdrogen.

En ook niet onverstandig is om niet te veel van van alles te zaaien. Je hebt er straks niks aan als je 50 kroppen sla hebt die allemaal te gelijk te oogsten zijn Dus verspreiden die boel!

Nou ik geloof dat ik wel een beetje gezegd heb wat ik wilde zeggen...vast wel weer het een en ander vergeten maar dit waren wel een beetje de dingen waar ik tegen aan liep en over nadacht toen ik begon.

Maar volg de instructies op het zakje of stel hier een vraag! Want te vroeg zaaien, zeker als je niets weet, is echt vragen om problemen!

Ben benieuwd wat je gaat kopen/gekocht heb!

Als je trouwens gewoon wat dingen wilt uit proberen en niet gelijk een hele lading zaden wilt hebben moet je even kijken op www.hobbyzaden.nl Kan je kiezen welke hoeveelheid en kost ook niet veel. Snelle levering verder

Geplaatst:

Hoi, ik zag je nieuwe huis, wat een mooi huis. en toen zag ik het bord: post Sanders, .... dan moet je haast wel in mijn omgeving wonen. En .... idd Twente. Ik kom uit Vriezenveen.

Ik ben vorig jaar begonnen met een klein groentetuintje. Om het uit te proberen. Toen had ik 25 vierkante meter. Dit jaar een grotere 50 vierkante meter. Ik ging vorig jaar nog wel eens naar die vroege vogel ochtenden van de intratuin, op een zaterdag tussen b.v. 8.00 uur en 10.00 uur 20% korting. en kocht dan vaak plantjes. Zoals bleekselderij en broccoli, bloemkool en kruiden. etc. Overal een paar van. En nu weet ik wat me goed beviel en heb ik dus zaden bestelt en ben druk aan het zaaien, Niet dat dat helemaal goed gaat, maar toch. Plantjes worden te snel te lang, haha, maar oke. Als het mislukt kan ik altijd nog weer plantjes halen. Mijn tip is dus dat je eventueel ook plantjes kunt halen en dan eens zien wat je wel en wat je niet bevalt. Dan kun je altijd nog zaden halen.

Geplaatst:
  • Auteur

Wat leuk dat er hier mensen uit de buurt zitten. Ik woon in Almelo dus dat is idd vlakbij

Geplaatst:

Bij de aldi idd. ook zaden weer. ben er geweest, en perongeluk toch wat meegenomen!! Zeker als je nog beetje wilt kijken wat je wilt.

Kost niet zoveel, en idd ook hobbyzaden. heb er pas ook bestlet, je hebt een boel voor weinig!!

succes..

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.