Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

F1 Hybrides zaad


dennislp

Aanbevolen berichten

Als je van genetisch gemanipuleerde troep houd, dan zijn F1 hybriden goed.

Hoe denk je dat een groot deel van jouw 104 soorten pepers ontstaan zijn? Precies op de zelfde manier, ik zou het weggooien als ik jou was

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er wel wat over gelezen. Hoe het zit weet ik niet, maar dit stond er in de volgende boeken:

 

In "Sea Energy Agriculture" - Dr Maynard Murray werd er onderzoek gedaan naar de mineralen opnamen door gewone zaden en hybriden zaden en het verschil daartussen. Nu bleek, kort gezegd, dat hybriden zaden veel lagere waarde aan mineralen hadden kunnen opnemen (de groei omstandigheden waren natuurlijk gelijk), soms zelfs 4x zo weinig. En dat hybriden zaden zelfs sommige mineralen helemaal niet konden opnemen, die gewone zaden wel konden opnemen. Dit onderzoek betrof mais zaden.

 

Dit zou zeggen dat hybriden F1 gewassen minder gezond zijn (ook voor menselijke consumptie dus) dan de zaadvaste soorten.

 

In het boek "Op zoek naar vitale voeding" - Jurgen Strube en Peter Stolz staat een kleine vermelding van F1 hybriden zaden, kort gezegd zijn ze er niet gerust op, maar zij hadden nog maar weining onderzoek gedaan. Wel hadden zij goed onderzoek gedaan naar het verschil tussen biologische en niet biologische zaden en in alle omstandigheden was daar toch een aardig verschil. De uitkomst => biologische zaden zijn vollediger (genetisch), groeien gezonder (meer anti-oxidanten etc.), diepere kiemrust en nog meer.

 

Dus zaden hebben wel degelijk een grote invloed op het eindproduct, zeker als je wil dat je oogst werkelijk gezond voor je is.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij hoort mijn reactie uit het topic van de snoeptomaatjes HIER op zijn plaats... even kopie gemaakt...

 

Re: Snoep tomaatjes

 

Castaneda schreef:Dat klopt, het zou voor alles beter zijn om een biologisch zaadje ervan aan te schaffen, als je "Op zoek naar vitale voeding" leest.

 

 

Dat boek heb ik niet gelezen. Maar ik begon ook met het idee: alles biologisch. Ben ik inmiddels van af gestapt. Want wat is dan het verschil? F1 hybrides probeer ik te vermijden, omdat ik ook zaad wil terug winnen. Maar als principe is het niet zo fout in mijn ogen: gewoon telerswerk. En kruisen gebeurt al vanaf de oudheid, ook biologische zaden worden gekruist.

En gewone, niet biologische zaden kunnen ook van eeuwenoude rassen komen. Ook op speurtocht langs bio-zaden kom ik ziekte-resistente zaden tegen.

 

Biodiversiteit en heirloomzaden: alles vind ik echt interessant... maar heel praktisch... de keus is veel kleiner. Om een lang verhaal kort te maken: bij mij komt alles door elkaar... soms bio, maar eigenlijk ook meer solidariteit met de bio-zaadtelers.. voor gangbare gewassen, en van een heleboel weet ik de herkomst nauwelijks. Ik heb ook een boel besteld bij de hobby-tuiniers zoals Diana en de Tuinkabouter... veel variatie voor weinig (ook niet zoveel zaden per soort, maar dat wou ik juist expres niet).

 

En komkommer heb ik nog niet kunnen kiezen, ik vrees dat ik een F1-hybride ga kiezen, want komkommerzaad terugwinnen schijnt ingewikkeld te zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant onderwerp, heb me er zo nu en dan in het verleden in verdiept, maar ben hiervan nog steeds niet overtuigd:

 

De uitkomst => biologische zaden zijn vollediger (genetisch), groeien gezonder (meer anti-oxidanten etc.), diepere kiemrust en nog meer.

 

Gewoon volgens mijn eigen-wijze logica dat het vreselijk moeilijk is om algemene uitspraken te doen over zaad. Er zijn zoveel verschillende factoren die meespelen. Niet-biologisch zaad is simpel weg niet onder 1 noemer te brengen. Bij biologisch zaad zijn er tenminste nog wat regels waaraan voldaan moet worden, maar alles wat NIET aan die regels voldoet is per definitie niet-biologisch. Maar kan ook prima zijn.

 

Alleen genetisch gemanipuleerde zaden zijn bij mij echt No-No... maar dat is logisch. Die zijn trouwens ook niet op de markt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik hou me ook niet vast aan biologisch zaad, daar heb je veel te weinig varianten in om uit te proberen. Maar ik mijd wel F1 hybride zaad, nadat ik over dat mineralen opname verschil las, het gaat mij namelijk om zo gezond mogelijke groente. Ik heb het gevoel dat ik de reguliere zaden nog wel bij kan trekken met optimale voeding en levende bodem, maar hybriden, ik weet niet, door wat ik gelezen heb hou ik daar een aversie tegen.

 

Ze hebben de zaden onderzocht aan de hand van biofotonen => de hoeveelheid licht/straling/frequentie die de zaden, planten en vruchten weergeven. Zo registreren insecten ook hun wereld en weten ze precies welke planten gezond zijn en welke ziek. Het is een heel natuurlijk iets

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Het viel al op dat ze duurder waren,

Ik heb al eens vaker gehoord dat F1 hybrides zaad beter is,

 

F1 hybride zaad is niet duurder omdat ze beter zijn, het kost meer omdat het zaad steeds opnieuw 'gemaakt' moet worden. Zoals ook in het verhaal van de link staat is alleen het zaad van de 1e generatie kruising F1 hybride zaad. De 2e en 3e generatie en verder niet. Dus er moeten steeds nieuwe ouderplanten gebruikt worden voor die 1e generatie kruisingen. En dat is kostbaar en maakt dus een hoge kostprijs die zich weer vertaald in een hoge verkoopprijs.

 

Of het F1 hybride zaad duur is is nog maar de vraag, als ze doen wat ze beloven en de opbrengst is groter en het gaat je om een grote opbrengst dan zijn ze misschien zelfs wel goedkoop! Iets dat meer kost is niet per definitie duurder (zei de juf) !

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Ik wil hier toch nog even op terugkomen. Op mijn pakje zaad van Sarian F1

aardbei staat, na 3 jaar opnieuw zaaien. Dit is vreemd want dit zou betekenen dat de uitlopers degenereren, m.a.w. dat ze na 3 jaar

niet meer identiek aan de orginele plant zijn. Dit lijkt me sterk, zou het een

verkooptruc zijn??

Als er stond na 3 jaar de plant vervangen(uitlopers) dan was het duidelijker

geweest, nu wekken ze de suggestie dat je alles na 3 jaar kunt weggooien.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn mensen die vinden dat je niet met uitlopers (van je zelf en zeker niet van een ander) moet werken i.v.m. ziektes. Voor een deel zullen dit mensen zijn die vervelende dingen hebben meegemaakt en voor een deel verkooppraat.

 

Ik weet niet of je zo ver zou moeten gaan om dit in de zelfde categorie als gecertificeerd pootgoed m.b.t. aardappels te plaatsen... als je massas aardbeien hebt misschien wel.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Inderdaad. Ik moet zeggen dat, alhoewel in na weken en weken nog steeds maar kleine kropjes heb uit de grond van de kas( op 300 cm eronder) zowel de wit als de roodlof heel erg lekker is.Superzacht van smaak. Toch ga ik volgend jaar teelt zonder dekgrond proberen..tenminste als het geen F1 is...

 

Update beheerder: discussie uit de volgende berichten is ontstaan in een ander topic, en ik heb het samengevoegd met dit oudere topic.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch ga ik volgend jaar teelt zonder dekgrond proberen..tenminste als het geen F1 is...

Ik heb eens gezocht naar niet hybride witlofrassen die geschikt zijn om zonder dekgrond te telen Jet al kan ik niet voor 100% instaan voor de juistheid .

 

vroeg: Mitiva

middelvroeg: Videna, Terosa, Mitado

laat: Carolus

 

Een nieuwsgierige vraag . Waarom mag het geen hybride zijn ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...