Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Geedee haar koninginnepage.


geedee

Aanbevolen berichten

Ik wil even over mijn eigen dommigheid klagen:

 

Ik heb 3 poppen van de koninginnepage die binnen overwinteren en ze zitten nu al zolang in een vergietje boven op de kast dat ik ze vergeten was

 

Fladdert er vanochtend ineens eentje al rond Helemaal vergeten om ze kouder te zetten dus en nu denkt die vlinder dat het al voorjaar is... Heb die andere 2 meteen naar de kelder verhuisd.

 

Veel te koud buiten en nergens bloemen te zien en al helemaal geen wortelgroen of dille of zoiets.

 

Het enige wat ik kon bedenken waren die paar bloemetjes op de peperplantjes maar of hij die lust???

 

Kan me wel voor mn kop slaan

 

img0853resize85331330078229.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das wel een erg mooie vlinder.

Ik vond dit op internet:

 

Wat eet een vlinder?

 

De meeste dagvlinders houden van de nectar die in bloemen zit. In nectar zit een heleboel energie, die vlinders nodig hebben om te kunnen vliegen en eitjes te leggen. Je kunt vlinders lokken met suikerwater, want dat lijkt erg op nectar.

 

Er zijn ook vlindersoorten die heel erg houden van rottend fruit, bijvoorbeeld de atalanta (algemeen in Nederland) en de rouwmantel (zeldzaam in Nederland).

 

Misschien kan je dat eens proberen?

Schrijffouten onder voorbehoud

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Geedee : klacht ongegrond. Mens kan niet 1000 dingen doen , onthouden , willen. Zichzelf wat ruimte gunnen voor het maken van ( wel EEEEERUG dom ja ) fouten is de ontbrekende deugd. Maar geen reden tot klacht.

 

wel waanzinnig dat je nu even zo'n pracht ding in huis hebt. Ik ben al helemaal gelukkig als ik m elk jaar een keer gespot heb....

hoe kwam je aan die poppen ? ( teveel offtopic-vraag trouwens ) ( klacht DAARover wordt bij voorbaat toegekend )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond drie rupsen in de plastic zak waar ik mijn worteltjes in geoogst had( had die met groen en al in een big shopper gemikt want het regende)...en heb toen een paar wortels en ook maar wat dille in een vaasje gezet met de rupsen erbij....aten hun buikje vol en na 3 dragen gingen ze verpoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet naar buiten doen!!! Dan gaat 'ie op zeker dood!!!!

 

Wat is 'ie mooi hè?! Vergeet je hem geen eten te geven?

Suikerwater in sponsjes, weet niet of deze ook rottend fruit eten,maar banaan, sinasappel en dat soort dingen.

 

Je zou een tentje kunnen maken van Liil gordijnen!

Jammer dat je zo'n eind uit de buurt woont hoor, had hem graag in het echt gezien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet naar buiten doen!!! Dan gaat 'ie op zeker dood!!!!

 

Wat is 'ie mooi hè?! Vergeet je hem geen eten te geven?

Suikerwater in sponsjes, weet niet of deze ook rottend fruit eten,maar banaan, sinasappel en dat soort dingen.

 

Je zou een tentje kunnen maken van Liil gordijnen!

Jammer dat je zo'n eind uit de buurt woont hoor, had hem graag in het echt gezien!

 

Niet lachen hoor...hij zit nu veilig onder een klamboe (de poezen vinden dat gefladder reuze interessant )in gezelschap van schoteltje suikerwater en een peperplant in mn keuken ...ik ben een beetje week als het om beestjes gaat....Ik vind t zo zielig dat hij nu niet op pad kan voor een soortgenoot te vinden.....geen idee hoe lang ze eigenlijk leven....dat verschilt nogal per generatie maar over een februari generatie vind je niks op google.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, wat je zou kunen doen is een dierentuin bellen in de buurt die ook een vlindertuin heeft? 't Is wel een zeldzaam soort dus daar moet je wel voorzichtig mee omgaan natuurlijk.

 

De meeste vlinders overlijden vlak na ze eitjes gelegd hebben dacht ik.

Maar ja dan heeft 'ie wel een vriendje of vriendinnetje nodig

Ben echt een beetje jaloers hoor, dit is veel leuker dan die koolwitjes van mij

 

Ik lach niet hoor, vind het een super idee die klamboe!

Maar misschien mag 'ie in de dierentuin logeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja de dichtstbijzijnde vlindertuin is in Luxemburg....

dus hij zal t moeten doen met mn keukentuin....inmiddels sneeuwklokjes geplukt en een hyacint uitgegraven buiten...die staat op bloeien....hij vind de peperplant niet lekker....zit halverwege de klamboe voor zich uit te staren nu.

 

 

Wel raar hoor....zo'n vlinder in februari....hoezo geen lente?img085415811330103434.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar dingen gevonden, je moet roze en paarse bloempjes zoeken!

 

De volwassen vlinder wordt wel het imago genoemd en is het laatste stadium van de vlinder. De volwassen exemplaren richten zich niet meer primair op zoeken naar voedsel maar houden zich grotendeels bezig met het zoeken van een partner voor de voortplanting en in het geval van de vrouwtjes op het afzetten van de eitjes op de juiste voedselplanten voor de rups. De koninginnenpage heeft als volwassen insect een levensverwachting van enkele weken.

 

De volwassen vlinders gebruiken hun lange, oprolbare tong om in smalle bloemhoofdjes nectar te zuigen. De vlinders hebben een duidelijke voorkeur voor bloemen met een roze tot paarse kleur. De planten waarmee de vlinder zich voedt zijn: wilde hyacint (Hyacinthoides non-scripta), blauwe knoop (Succisa pratensis), echte koekoeksbloem (Lychnis flos-cuculi), rode klaver (Trifolium patense), kaardebol (Dipsacus fullonum) en distel (Cirsium- en Carduus- soorten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

wauwwww! de koninginnepage!

die heb ik nog nooit in het echt gezien...ze komen in het noorden eigenlijk maar heel zelden voor.

 

voor info

http://www.vlindernet.nl/vlindersoort.php?vlinderid=1019

of

http://waarneming.nl/waarnemingen_all_v1.php?groep=4

of voor echt persoonlijk advies, wel even inloggen;

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=45.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond drie rupsen in de plastic zak waar ik mijn worteltjes in geoogst had( had die met groen en al in een big shopper gemikt want het regende)...en heb toen een paar wortels en ook maar wat dille in een vaasje gezet met de rupsen erbij....aten hun buikje vol en na 3 dragen gingen ze verpoppen.

Koninginnepages eten de nectar van schermbloemigen zoals dille, wortelen, bereklauw etc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ff niks te klagen maar wil toch nog even laten zien hoe je de rantjes methode in combinatie met al jullie goede adviezen kunt gebruiken om een vlinder te voeren : keukenpapier met suiker nat maken...zijn roltongetje slurpte aan één stuk door!!!

 

p1020306resize33501330119463.JPG

 

p1020306a13951330119744.jpg

 

en als ik de klaagbaak vervuil...mogen jullie daarover klagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het niet laten maar ik vind het echt zo gaaaaaafffff

 

Die tong is apart hè? En ook best lang, ik bleef er maar naar kijken toen...

Heb je al roze en paarse bloempjes gesprokkeld

 

Ik deed trouwens afwassponsjes gebruiken, je zou van karton misschien bloemen kunnen knippen en dan om een klein schoteltje, zo'n waxinelichtglaasje is geweldig ervoor, kunnen doen. En dan paarsig en roze gekleurd, misschien dat hij erin trapt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Eva Ik heb een mail gestuurd maar kreeg alleen maar als antwoord dat ik fout bezig was geweest en dat de vlinder nu verhongert Ja alsof ik m voor expres ben vergeten . Niks geen advies...heb ik meer aan jullie reacties gehad

 

Ben dus lekker eigenwijs bezig geweest met honing vochtig in een keukenrol en ja hoor....roltongetje helemaal opgewonden in die keukenrol En een roze hyacint in een pot erbij gezet...tot nu toe nog geen interesse. De peperplant maar weer terug in het rijtje gezet want die kreeg ook geen belangstelling.

 

En manlief heeft vanochtend worteltjes gekocht bij het boodschappen doen "Ja voor je vlindertje Heb maar even niets gezegd dat het voer voor de rupsen is....vond t wel lief.

 

img086851891330198543.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je planten doen het echt goed hè?

 

Wat een flutadvies zeg, al ben ik wel bang dat hij nutteloos 'geboren' is, hij of zij kan zo niet voor nageslacht zorgen maar ondanks je foutje doe jer er wel van alles aan om 'm in leven te houden.

 

Je had hem ook naar buiten kunnen sturen en dan is 'ie op zeker kansloos.

Mocht hij overlijden dan zou je 'm kunnen prepareren. Dode vlinders die ik vind neem ik ook mee, heb er al aardig wat. maar in zo'n diepte lijst ofzo is het best decoratief en heb je een mooi aandenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...