Lia56 Geplaatst: 24 augustus 2023 Geplaatst: 24 augustus 2023 ZOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO dat is nog eens een zware!!! Kan ik niet tegenop 1 Quote
woldistel Geplaatst: 24 augustus 2023 Geplaatst: 24 augustus 2023 @Lia56 Hoeft ook niet, hè. Pas in de teeltwedstrijd "enormste tomaat" uit de grootste tomatenvariëteit Niettemin is > kilo of een >pond ook wel bijzonder, vind ik. Vooral als je het zelf vast kunt houden en opeten 😋 1 Quote
redzebra Geplaatst: 24 augustus 2023 Geplaatst: 24 augustus 2023 (aangepast) @henkg de kans dat je het via zaad gaat laten overleven is nog altijd bijzonder klein en niet om je druk over te maken ook bij licht aangetaste planten. In de meeste gevallen is er geen geslachtelijke voortplanting geen vorming van oösporen en dan volstaat 72 uur drogen (22graden) van het zaad. In het andere geval bestaat er een heel kleine kans dat een oöspore in het kiemlichaam beland, maar geen idee wat daar de behandeling zou kunnen zijn zonder het zaad zelf aan te tasten (oösporen dienen juist om in moeilijke omstandigheden te kunnen overleven) . Veel belangrijker is zaaien in niet besmette grond (oösporen kunnen 4 jaar overleven) of kleine achtergelaten opschietende aardappeltjes in het voorjaar direct verwijderen (deze zijn meestal de voornaamste initiële bron van besmetting om pyth niet geslachtelijk te laten overwinteren) 24 augustus 2023 aangepast door redzebra 2 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 24 augustus 2023 Geplaatst: 24 augustus 2023 @woldistel Hele zware tomaat, geen probleem dat die zwaarder is dan die van mij... is geen wedstrijd maar , vond t heel bijzonder zo zwaar pffff. Las ook dat er ergens een tomaat was van ong 900gr... jonge jonge... die plant had t zwaar.. 2 Quote
jootje Geplaatst: 24 augustus 2023 Geplaatst: 24 augustus 2023 Ik vind ze geweldig, die idioot grote tomaten! En die Scottsdale Road is ook nog eens heel erg mooi! 😊 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 25 augustus 2023 Geplaatst: 25 augustus 2023 Ik vind t gewoon super dat zo'n plant die zware vrucht kan drragen... vlgs mijj had @Mai Pensato die super zware.... Quote
willemGN Geplaatst: 25 augustus 2023 Geplaatst: 25 augustus 2023 (aangepast) Hebben mensen bij de fraaie foto's en omschrijvingen nog plek voor een beetje smaakomschrijving? Ik heb nu voor het vierde jaar op rij tomaten op het balkon en in de smaak missen ze een beetje de zon. Ondanks dat ben ik dit jaar aangenaam verrast door Black Cherry. Iets van een zoetje met een onderstroom. En een Cherokee of black tomato die daar op lijkt. Die was in ieder geval prettig zoet. Een ander soortje wat me verbaasde was een dit jaar rood-paarse vleestomaat uit de winkel die verrassend zoet is geworden. Het origineel had een beetje starre tomatensmaak en was rood prima om en eitje mee te bakken. Ik had ook wat SungoldF1 van Lidl van planten van vorig jaar weer gezaaid, dat leverde een oranje meer zure(!) tomaat op. Zijn er ook mensen die volgend jaar weer tomaten gaan zetten ? Zoek zelf eigenlijk een soortje om ketchup te maken (en ook een recept.) 25 augustus 2023 aangepast door willemGN Quote [*]
woldistel Geplaatst: 25 augustus 2023 Geplaatst: 25 augustus 2023 Tsja, smaakomschrijving is niet zo "mijn ding". Ik heb vast geen goed ontwikkelde smaakpapillen of excellent reukvermogen. En ook 40 jaar gerookt (inmiddels al enige jaren gestopt), dat helpt ook niet. Dus verder dan "deze vind ik erg lekker" ga ik niet. Ik lees graag in andermens beschrijvingen wat ik zelf aantrekkelijk vind. Maar alleen maar erg zoet vind ik zelf voor een tomaat dan weer geen aanbeveling. Ik heb er toch graag een flink zuurtje in. En tomatensmaak 🍅 😀 2 Quote
jootje Geplaatst: 25 augustus 2023 Geplaatst: 25 augustus 2023 Oohh…Woldistel, komt dat door die 40 jaar roken…..dan snap ik waarom ik ook niet van die mooie smaakbeschrijvingen kan maken. Ik vind tomaten gewoon lekker. Maar moet eerlijk zeggen dat ik nu een boel verschillende had. En dat ik bij een dacht, oooh…die is wel erg lekker. Virginia Sweets heet ie, en ik had hem van RedZebra. En heb ik zaden bewaard? Nee, natuurlijk niet…vergeten. Maar er hangt er nog ….hopen dat die nog afrijpt! 2 Quote
Mellie Geplaatst: 26 augustus 2023 Geplaatst: 26 augustus 2023 12 uren geleden, willemGN zei: Zoek zelf eigenlijk een soortje om ketchup te maken (en ook een recept.) Ik heb een recept genoteerd bij ketchup recept gevraagd. Eerst geroosterd, dan in de pan, dan blenden. Voor details zie het topic. @woldistel wow 40 jaar gerookt?! Mijn hersenen gaan sowieso niet verder dan een jaar of 30 geloof ik, omdat ik zelf in die leeftijd ben blijven hangen 1 Quote
woldistel Geplaatst: 26 augustus 2023 Geplaatst: 26 augustus 2023 Hahaha, mijn binnenkant denkt ook dat ik nog 30 ben, maar dan kom ik weer een spiegel tegen 😱 @willemGN Een van mijn favoriete tomaten is Black Krim. Dit jaar niet gezaaid, weliswaar. Ik vind hem goed voor alles, ook saus. Maar is wel gevoelig voor phytophthora. Bevat wel veel vocht en zaden, dus als je echt voor saus of ketchup wilt kweken, kun je ook bij de roma tomaten terecht, die zijn wat droger. Weet iemand trouwens hoe deze pieletjes ontstaan? Gewoon ongebreidelde celdeling? Dit is een Ida Gold tomaatje en ik heb er elk jaar wel een paar bij met dergelijke uitstulping. 4 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 26 augustus 2023 Geplaatst: 26 augustus 2023 Op 24-8-2023 om 17:34, tielse flipje zei: Mushroom Basket (buiten) So! Royaal boven de 1 kg!! Ga ik dit jaar niet halen met mijn Gigantomo vleestomaat. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Mai Pensato Geplaatst: 26 augustus 2023 Geplaatst: 26 augustus 2023 15 uren geleden, Lia56 zei: vlgs mijj had @Mai Pensato die super zware.... Niet zo zwaar hoor, althans niet dit jaar. De Gigantomo blijft bij mij dit jaar steken op nog geen 900 gram. Komende winter maar eens zoeken naar een andere "kiloknaller" 😅 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Arja Geplaatst: 26 augustus 2023 Geplaatst: 26 augustus 2023 Ondertussen, in Zwolle ben ik op het tomatenevenementje van Velt, en heb ik wat leuke zaadjes uitgezocht. 7 Quote
Tanja65 Geplaatst: 26 augustus 2023 Geplaatst: 26 augustus 2023 @Arja jammer dat ik je niet heb herkend. Wij waren er ook en stappen nét weer in de auto. Wat een weelde daar! En ja, ook wij hebben diverse zaadjes mee. We blijken vooral van de kleine, zoete rassen te houden. Zoveel verschillende smaken! 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Tanja65 Geplaatst: 26 augustus 2023 Geplaatst: 26 augustus 2023 Wij hebben dit jaar voor het eerst tomaten (want voor het eerst een eigen moestuintje) en we hebben diverse rassen staan zowel in de foliekas als buiten. Allemaal gekregen op de MTFD waarvoor alsnog dank. Tot nu toe was voor mij een tomaat een tomaat, en mijn smaak ging niet verder dan zoet of waterig. Inmiddels ken ik het verschil tussen vleestomaten, roma's, grote en kleine soorten, cherries, de verschillen tussen stamtomaten en struiktomaten, en dat een dwergtomaat iets heel anders is dan een cherrytomaat (excuus @appelvrouw dat ik daar laatst nog niet veel van snapte). En ik snap ook wat toppen en snoeien is en waarom wel of niet en wanneer. Snelcursus in basics zeg maar. Sinds dit eerste 'eigen' seizoen proef ik ook de verschillen tussen de diverse tomaten soorten die we hebben. Maar ik leer nog steeds bij. Zojuist op het tomaten proeffestival ging er echt een wereld voor me open. Zo ontzettend veel verschillen in smaak! Daar kun je een leven lang zoet mee zijn met kweken en uitproberen! Om te voorkomen dat ik dat inderdaad moet doen - een leven lang uitproberen - heb ik hier een vraag. Want eigenlijk merk ik dat ik de meeste vleestomaten maar heel matig van smaak vind. Welke kweken jullie, en waarom díe en niet een andere? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Arja Geplaatst: 26 augustus 2023 Geplaatst: 26 augustus 2023 7 hours ago, Tanja65 said: Wij waren er ook Jij was niet toevallig degene die naast mij in een tomaat naar zaadjes stond te spitten en zei dat we allemaal op zoek waren naar het goud? 😀 Quote
Tanja65 Geplaatst: 26 augustus 2023 Geplaatst: 26 augustus 2023 Nee, dat was ik niet 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
redzebra Geplaatst: 28 augustus 2023 Geplaatst: 28 augustus 2023 De beschutte tomaten gaan nog steeds goed: oogst van dit weekend, deels voor de inmaak en deels voor de weggeef, nog eenmaal en de wintervoorraad is zo goed als aangevuld. 15 Quote
jootje Geplaatst: 28 augustus 2023 Geplaatst: 28 augustus 2023 Prachtig, RedZebra. En zo’n fijn idee dat je een lekkere voorraad hebt! 😊👍🏻🍅 1 Quote
Mellie Geplaatst: 29 augustus 2023 Geplaatst: 29 augustus 2023 Prachtig redzebra! Zie ik daar white tomasol op je foto? Dat is kennelijk een van de tomaten bij mij die slakken hebben opgepeuzeld… ik heb nog 1 van Gargamel. De anderen zijn ook op. Slakken zijn best desastreus. Kleine knagende monstertjes zijn het…. Ik heb nog amper oogst dit jaar. Heel jammer. En dan ook nog eens mijn favoriete tomaten die ten prooi zijn gevallen aan moeder natuur. Zo balen. Kisten vol zul je mij dit jaar niet zien oogsten. ik mag al blij zijn als wat er hangt afrijdt en ik nog wat te plukken heb. Quote
Lia56 Geplaatst: 29 augustus 2023 Geplaatst: 29 augustus 2023 @redzebra Jeetje wat een boel, en ook hele mooie. Kun je inderdaad de hele winter van genieten Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 augustus 2023 Geplaatst: 29 augustus 2023 16 uren geleden, redzebra zei: deels voor de inmaak Geweldig wat mooi toch dat dat kan. Dank zei Nicolaas Appert, dat was een knappert👏 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
redzebra Geplaatst: 29 augustus 2023 Geplaatst: 29 augustus 2023 @Mellienee is de beaute blanche bio (die krijgt ook wat blos als je hem wat langer laat hangen), ernaast liggen een paar white fury boar (lichtgeel witte strepen) zaden van jou. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.