Patrijs Geplaatst: 7 maart 2023 Auteur Geplaatst: 7 maart 2023 Ik had een doos pootuitjes gekregen van een pootuikweker. Daar zaten drie soorten uitjes in maar nog niet schoon. Twee soorten schoongemaakt. Twee rijtjes gepoot zo dat dat uienvak vol is. Tussendoor wat compost van de ene in de andere bak gegooid om warm te blijven, wat niet erg lukte. Muntthee gedronken in de kas en frambozen stengels verknipt. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 8 maart 2023 Auteur Geplaatst: 8 maart 2023 (aangepast) Een stukje gespit, alle bedden zijn nu om. Verder gegaan om rond/bij de frambozen te spitten. Prei gezaaid, staken geschild en de laatste frambozenstengels verknipt. De sla onder glas deels bevrijdt van winterpostelein en die laatste meegenomen. Ook de accu mee naar huis genomen om op te laden. Het weekend wordt nog koud maar daarna is de prognose boven nul en bij regen kan ik dan weer mijn IBC volpompen. 8 maart 2023 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 9 maart 2023 Auteur Geplaatst: 9 maart 2023 Boerenkool gehaald en waar die stond gelijk wat compost ingespit. Gekletst en toen kwam er natte sneeuw en was ik wel klaar. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 11 maart 2023 Auteur Geplaatst: 11 maart 2023 Gisteren nog een pompoen die nog in de tuin lag aan stukken gesneden voor die zou bevriezen. Vandaag het afval en de half gesmolten sneeuwpop naar de tuin gebracht en een emmer mest mee naar huis. Pootuitjes schoongemaakt in het zonnetje en naar de molen gefietst voor bloem. Quote De moestuin van Patrijs
Lia56 Geplaatst: 11 maart 2023 Geplaatst: 11 maart 2023 @Patrijs Jeetje... wat een bezige bij.. Was de pompoen nog goed? We hebben al zoveel vorst gehad dus vroeg t mij af.. Quote
Lia56 Geplaatst: 11 maart 2023 Geplaatst: 11 maart 2023 Nou ja... hier eigenlijk alleen rommel opgeruimd, waterleiding gerepareerd, moeten de cultivator na laten kijken... volgend weekend maar wegbrengen... Dat is t nadeel van 2 huizen,, 3x zoveel werk..😅 Quote
Arja Geplaatst: 11 maart 2023 Geplaatst: 11 maart 2023 9 minutes ago, Patrijs said: de half gesmolten sneeuwpop naar de tuin gebracht Geen idee waarom, maar ik vind het erg grappig. Hoe reist een sneeuwpop? Ik ken wel iemand die hem op de slee meenam naar school, kon ie lekker op het schoolplein voor het raam staan en naar binnen kijken. Zij vervoerde hem per slee. Ik heb pepers, paprika's en dwergtomaten verspeend. En zaden uitgewisseld met het bezoek, wat bestond uit spelletjesvrienden van manlief. Leuk is ook dat zij Agricola gingen spelen, terwijl ik met mijn plantjes bezig was Quote
Patrijs Geplaatst: 11 maart 2023 Auteur Geplaatst: 11 maart 2023 @Lia56 Ja de pompoen was nog prima. Een grote Muskaatpompoen, die kan je wel tot anderhalf jaar lang bewaren. Maar deze was voor een deel gebruikt en Matrijs legt de rest dan in de tuin vanwege te groot voor de koelkast en omdat ze ze niet zo lekker vind. Het idee is dan denk ik dat ze bevriezen....en weg kunnen. 🤫 Ik vind ze wel lekker en red ze dan.. @Arja Het was hier net boven nul toen het sneeuwde en de pop was daarom maar klein en de restanten pasten in een emmer. Ik zei nog stop hem nu in de vriezer, want die had ik net gisteren ontdooid en gereorganiseerd, maar ja.... 6 Quote De moestuin van Patrijs
Vastone Geplaatst: 11 maart 2023 Geplaatst: 11 maart 2023 De helft van de hortensia's gesnoeid in het zonnetje. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 12 maart 2023 Auteur Geplaatst: 12 maart 2023 Het platglas open gelegd en daar veldsla, bieslook en selderij geoogst. Er onkruid weggehaald en de ramen weer gesloten. De eerste witlof uit de kuil geoogst en daarna alles ter plekke schoongemaakt. Een accu mee naar de tuin genomen om de IBC vol te pompen maar het pompje heeft het af laten weten. De eerste hommel kwam voorbij toen ik een emmer aardbeistekken aan het verwijderen was. Met een tas vol plastic potjes en plastic kweekbakjes aan het stuur weer retour toen de stevige wind de tas met een hoop gekraak tussen stuur en knie blies. Misschien moet ik morgen nieuwe kweekbakjes gaan halen, ik durf nog niet te kijken. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Lia56 Geplaatst: 12 maart 2023 Geplaatst: 12 maart 2023 @Patrijs ooo wat jammer..hoop dat t meevalt Quote
rorror Geplaatst: 12 maart 2023 Geplaatst: 12 maart 2023 Gister tijdens rondje meer lopen, weer wat mos verzameld. Vandaag creatief een 'bos' paadje gelegd en één boompje die te klein en te dik was vervangen door een ander boompje die ik afgelopen voorjaar uit het bos heb mee genomen. Voor het eerst dat een aantal boompjes kegels aanmaken. Kleine knoppen worden naalden, de dikkere kegels. Heel benieuwd hoe dat er uit gaat zien aan het eind van dit jaar. Ze moeten nog gesnoeid worden, maar dat doe ik pas als alle knoppen groen laten zien. Dan weet je teminste zeker dat je niet terugsnoeid naar een dode knop. Nu 3jaar oud, nog een paar jaar doorontwikkelen, en dan eens opzoek naar een mooie schaal waar deze in kan staan. 6 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
marcelru Geplaatst: 12 maart 2023 Geplaatst: 12 maart 2023 Vandaag het meeste enthout weggewerkt: Komende week nog wat bijzonder peren- en kersenenthout ophalen en openten, en dan is mijn entseizoen voorbij. 7 Quote
MSDG Geplaatst: 12 maart 2023 Geplaatst: 12 maart 2023 Overwinterde spinazieplantjes opgeruimd, spinazie/mizuna/sla geoogst, gekochte edelroos van de Lidl opgepot. Wat zaailingen water gegeven en dat was het. Even geïnventariseerd wat ik vrijdag op de vrije dag kan en wil doen. 😄 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
RedTomato Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 Ik had mijn tuinbroek maar aangetrokken... de spruitplanten uit de tuin gehaald en de laatste spruitjes geoogst. Delen van de moestuin waar nu nog niks gebeurd wat bodembedekking neer gelegd. De eerste (vroege) aardappelen in de grond gezet. De tuinbonen, wortelen en prei direct in de grond gezaaid en witte kool, tuinbonen, erwten en radijsjes binnen gezaaid. Ik zag kleine bonen/ewten plantjes al in de tuin staan... schijnbaar heb ik een aantal niet geoogst volgend jaar. Ik laat ze lekker staan. 3 Quote
Arja Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 Dit weekend alle compost over de moestuin verspreid, partner heeft het meeste gedaan, want ik ben even voorzichtig met mijn rug. Vandaag heb ik de boel nog wat egaler gemaakt. Aardappels gepoot. Wat dingen voorgezaaid. Stuk bieslook afgehakt en in potje gestopt voor @acpronk Saffraanbedje gewied. Naar al het andere onkruid gekeken en eh... nee. Niet weggewaaid. 2 Quote
Lia56 Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 @Arja Saffraanbedje gewied.... moeten die er uit? Ik heb hier alleen groene sprieten maar dacht dat ze moesten blijven staan tot de sprieten geel waren? Quote
acpronk Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 (aangepast) Ik heb geen bieslook besteld, iemand anders wellicht? @Arja 13 maart 2023 aangepast door acpronk Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 13 maart 2023 Auteur Geplaatst: 13 maart 2023 Ik ook niet...... @rorror mooi, en een leuk geduld werkje. Ik weet niet hoe het bij jullie was maar hier was er echt een storm, dat was weer een tijdje terug de laatste storm. De moestuin kwam me al tegemoet in de polder, plastic tuinaarde en compostzakken gingen zelfstandig richting Noord-Hollands kanaal. Ik kon weinig doen op de tuin wel even alles nagekeken en goed vastgelegd. Daarna nog aardbeien stekken verwijderd en de oude planten opgeschoond. Makkelijk met die wind want het oude verdroogde blad waaide zo weg. De Daroyal planten zijn nu klaar voor het voorjaar. Nog een grote zinken emmer gevuld met verse grond en de laatste Irisbollen voor thuis in de tuin. Quote De moestuin van Patrijs
Arja Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 48 minutes ago, acpronk said: Ik heb geen bieslook besteld, iemand anders wellicht? @Arja Ze zijn voor @Goldfish, zie ik nu. Zelfde auto naar de MTFD denk ik? Dat zou mijn kronkel kunnen verklaren. 😆 Quote
Arja Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 52 minutes ago, Lia56 said: @Arja Saffraanbedje gewied.... moeten die er uit? Ik heb hier alleen groene sprieten maar dacht dat ze moesten blijven staan tot de sprieten geel waren? Ik laat ze zitten, in ieder geval dit jaar nog. Misschien volgend jaar eens alles eruit en opnieuw poten. Er zat nu veel onkruid tussen, dat heb ik verwijderd. Quote
Mellie Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 Brrrrrr, wat een gruwelijk, gruwelijk, gruwelijk weer. Ik had niet verwacht iets in de tuin te doen. Jaja, ik weet het. Geen weertopic. Helaas hoort het toch hier thuis, want de zoon riep ineens dat de kas geen deur had! En jawel… dat klopte. De kas was deurloos! 1 deur minus 2 ramen, 1 dakraam die op mysterieuze wijze over de kas en de tomatenkas is gevlogen en heel onder de tomatenkas is beland en 2 zijplaten uit de kas eruit gestormd. Wonderlijk genoeg was alles heel. Alle ramen/zijwanden er weer in gezet. Paar extra vastzetdingen erin en een paar bamboestokken in de lengte er tegenaan in de hoop de wind een beetje te temmen. In de buitenkeuken een kastdeur kapotgewaaid. Alles weer terug in de kast. Gebarricadeerd met houten balken. Barbecue uit de tuin gevist. Onder de tafel geschoven. Alle hangplanten verwijderd. Lampion uit de sloot gevist. de sereh en citroenverveine weer opnieuw ingepakt en getracht vast te zetten. Rek van de druiven is kapot gewaaid op de patio. Wat brokstukken verwijderd en zo goed en zo kwaad als ging, de druif vast gezet. Wat loswaaiende troep opgeruimd. Veel ook uit andere tuinen. Halve boom verwijderd wat in het gazon lag. Kippen gered. Linkerhok had het quarantaine hok erboven op gekregen… Gelukkig zat iedereen braaf binnen, maar ik moet voorlopig geen eieren van ze verwachten. Ze legden al zo slecht en nu van schrik vast maanden niet. En dat alles in een strakblauwe lucht met zo belachelijk veel wind dat de bomen me nog net niet raakten tijdens het heen en weer zwiepen. Ik hoop dat iedereen veilig en wel binnen zit en er geen enge dingen meer gebeuren. 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 @Mellie oooo wat erg... hoop inderdaad dat deze windsnelheden snel "overwaaien". Hier ook t een en ander weggewaaid, kapot etc... 😪 Quote
Vinky Geplaatst: 13 maart 2023 Geplaatst: 13 maart 2023 Sterkte @Mellie met het redderen van vanalles. Klinkt heftig. Hier in het binnenland wat minder wind, maar er slingerden toch wat emmertjes en gammele tuinbankjes in het rond. Buurmeisje geholpen met het verzamelen en vastbinden van verwaaide bonenstokken. Gisteren de laatste boerenkool geoogst en die was niet meer optimaal van smaak. Vandaag de laatste planten er uit gehaald, en meteen het bed van de winterkolen (boeren- en spruit) bestrooid met bentoniet en kalk, en dat ondergespit om er later de tomaten te planten. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.