Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aaaaa gos, arme drommels! En nog met u ook @vastone. Dat vind ik nog indrukwekkender.

Hier heb ik bloemen geplukt voor een vriendin, sla geoogst voor dezelfde vriendin en voor haar peterselie en sla zaailingen uit de grond gehaald.
Voor mezelf nog oogsten, sla, dille en peterselie en dan snel koken voor vanavond.

69923fcae3314ed6a000f79d66745dac.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Tuinbonen geplukt en gedopt.

Radijs, courgette en broccoli geoogst.

De tomaten gedaan en het preiveldje in wording omgespit.

De grond was nog te droog om te planten maar er is nog kans op meer buitjes.

• Like 1
Geplaatst:

onkruid verwijderd, uitgebloeide bloemen verwijderd en geduimd dat de zonnebloemen tijdens de windstoten niet omwaaien... gaat hier best wel tekeer. Parasol is inmiddels gesneuveld bovenop de bonen...

• Like 2
Geplaatst:

Uien, aardbeien, tayberries, jostabessen, aalbessen en courgettes geoogst. Stukje tussen de bonen geschoffeld, dacht dat het klimbonen waren, maar ze klimmen maar niet. 🥲

Meloenen gesnoeid, tomaten gediefd en opgebonden en me intern geërgerd aan de hoeveelheid onkruid die ik never onder controle ga krijgen totdat de zomer voorbij is.

• Like 3
Geplaatst:

Onkruid, tomaten dieven, sla en kruiden plukken, carbid in de molshopen, onkruid naar de kippen, water gegeven in de kassen en wat molshopen vol laten lopen. Ik ben er zo klaar mee.

Geplaatst:

Moe en katerig, dus een beetje rond gerommeld, hier en daar wat gesnoeid, wat foto's gemaakt, genoten van de frisse lucht. Het ruikt zo lekker na die regenbuien. 

• Like 1
Geplaatst:

De irissen gerooid en te drogen gelegd.

Geulen gemaakt voor de prei.

Wat aardappels gerooid en er een pompoen tussen gezet.

Alles vastgelegd voor vannacht.

Twee dubbele rijen tuinbonen geoogst en alles mee gekregen op de fiets incl. een emmer vol knoflook.

• Like 3
Geplaatst:

Vandaag toch maar even snel naar de tuin gegaan i.v.m. het nare weer van morgen en het feit dat ik donderdag en vrijdag waarschijnlijk ook niet kan. Even de braam gesnoeid, pfoe, wat een wilde groeier blijkt dat toch te zijn. Lavas, lathyrus en citroenmelisse allemaal gekortwiekt want uitgebloeid en voor ze zaad gaan zetten even klein geknipt op de composthoop. Losse potjes en andere losse dingetjes opgeruimd zodat ze niet het complex overwaaien. Beetje water gegeven in de kas en mooie krop sla geoogst. :)

• Like 3
Geplaatst:

Even de schade wezen opnemen, die erg mee viel.

Natuurlijk de zonnebloemen, de asperges en mais omgewaaid, maar verder geen grote schade.

Zelfs alle zestig tomatenplanten zaten nog aan hun draadje. 

Gelijk maar flink water gegeven want de opvangbakken zaten vol.

De brandweer was losse takken aan het zagen maar ze vertikten het om even een flinke berk voor me om te zagen voor een nieuwe paddenstoelenkweek.

• Like 3
Geplaatst:

Gesneuvelde maisplanten, ze liggen omver. 🤔 Verder zijn de kaardebollen zoals verwacht uit elkaar gezakt, die groeien veel te hoog op voedzame klei dus bij een zuchtje wind vliegen ze om. 😄 Zonnebloemen beetje schuin, verder valt het mee. Courgettes en aardbeien geoogst. Weet iemand of de mais weer gewoon doorgroeit als ik ze recht overeind zet? 🌽 

Geplaatst:

De water gift is de afgelopen dagen wat minder geworden dus ik hoop dat de temperaturen weer flink oplopen zodat we weer flink water en voeding kunnen geven.

De tent doet wederom waar die voor aangeschaft is; een explosieven groei en inmiddels ook bloei, vooral de meloenen vinden het fijn in de tunnel tent.

On topic, water gegeven en planten gecontroleerd en verzorgd,

IMG_1032.jpeg

IMG_1034.jpeg

IMG_1033.jpeg

• Like 4
Geplaatst: (aangepast)

Drie lagen op de composthoop gemaakt van verwaaid spul en paardemest.

Geschoffeld en de tomaten langsgelopen.

Uien en courgette geoogst.

Prei onder gaas geplant en de laatste pompoenen.

De mais rechtop gezet met prikkers er langs.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

@Patrijs hoe klein is jouw mais, of hoe groot zijn jouw prikkers?

Vandaag schade bekeken. Gelukkig weinig kapot. Een vijg wel bij de grond afgebroken, laat ik liggen zodat de vijgen nog kunnen rijpen. Oh, vergeten te lunchen (topjes eruit halen zodat de energie naar de vijgen gaat ipv verdere groei).
Veel planten omgewaaid/ scheef gewaaid, maar geen tijd/zin om die nu al recht te zetten.

Wilde de olifantenknoflook en de rest van de Sint jansui oogsten, maar in plaats daarvan heb ik tarwe en papaverzaad (maanzaad) geoogst... Dan zaterdag maar.

Geplaatst: (aangepast)

Vanmorgen vroeg water met bloei voeding gegeven aangezien de temperatuur vanaf vandaag weer omhoog zou gaan, heerlijk voor de planten!

En nog een foto gemaakt voor wie onze Dwerg zonnebloemen 🌻 volgt in de tent en de reden weet waarom ze daar staan; om bestuivers aan te trekken, het werkt.😆

22bb4eb7-0287-48b7-939a-a5aa283a3e5e.jpeg

Update, het trekt ook de verkeerde insecten aan, net een Hoornaar uit de tent moeten werken!!😖😆

aangepast door Ruderalis
  • Like 3
Geplaatst:

Alle takken uit de tuin bij elkaar geharkt. Was 1 kliko vol. Dit waren dan nog wel de kleine takken… de grote had ik al opgeruimd. Wel 2 gemist overigens. 1 op de bessen. De bocking 14 ernaast was helemaal dubbel erdoor en ook wat andere takken van bessen ernaast geknakt. Ik heb 1 rode bes verwijderd -heb ik te veel en we eten het spaarzaam- en de ander gekortwiekt. Veel bessen opgegeten.

Toen geplukt voor later. Er kwamen ook na het temmen van de bushbush ook witte bessen tevoorschijn. Die kon je onmogelijk zien voor de snoei sessie. Wat een boel! Witte bessen daar word ik dan wel weer heel blij van. Veel van gegeten en geplukt.

De perenboom die al 8 jaar niks doet, heb ik ‘gesnoeid’. Zomersnoei ahem. Kortwieken is wat toepasselijker. Maar soit. Ik heb te weinig ruimte om niet productieve bomen te herbergen. Als ik het kan uitscheppen, krijgt het een plekje in het bos. Anders zaag ik hem om en komt er wat anders. Misschien nog een kers.

Een muis gevonden. Spits of iets. Wel een fiks spitse snuit in elk geval.

cb7322e1118c59b7fd828c3b951684d8.jpg

61b9c140654fedf8a6567a685d0b1e36.jpg

In de kas geweest. Wat pepers bewonderd. Tomatenkas water gegeven. Met de jongste Tuinopzichter fruit geplukt. Frambozen en rode/witte/kruis bessen. Hij was bijzonder tevreden over de middag.

Een blaar in mijn vinger geknipt. Ook leuk. Daarom… daarom draag ik altijd 2 lagen handschoenen.

6dceb5f3401d90a42d8a212de26654e2.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Yup, spitsmuisje. 

Hier de eerste aardappelen en de laatste raapstelen geoogst. Straks nog even water plenzen over de kiemende bietjes en spinazie. 

• Like 1
Geplaatst:

@acpronk De  mais staat van 60 tot 150 cm hoog, de prikkers komen uit een oude plantenkas, gegalvaniseerd metaal en zijn ongeveer 120 cm.

De Irisbollen gepeld in de schaduw net als de gedroogde Aguadulce tuinbonen voor het zaad.

Courgette geoogst en het laatste opgevangen water, een gieter of tien aan de paprika's in het kasje gegeven.

• Like 2
Geplaatst:

Na het eten even wat stekken van mijn Newbiscus XXL (Hibiscus) gemaakt. Mijn plant van vorig jaar had 11 nieuwe takken gemaakt, de 5 langste heb ik laten staan. 6 kleine tot middelgrote afgeknipt en opgepot. Plastic zakje erover en afwachten maar.
Groeien zouden die toch niet echt doen, bloeien nog minder. Dan heeft de rest wat meer ruimte en minder concurrentie.

• Like 2
Geplaatst:

Gisteravond hebben we naar Rammstein geluisterd in mijn moestuin. Gezien deze op maar 900 meter van het podium ligt en deze naar ons gericht was.

Samen met twee huisjebuurvrouwen hebben wij mogen genieten van het duidelijk te horen concert.

Maximale behaalde dB was 97, gemiddeld was het tussen de 80 en 90.

Nog nooit, in mijn 18 jaar op die moestuin heb ik een concert zo hard kunnen horen. Het was alsof we even achter op een festivalterrein waren om een biertje te halen oid.

Voor de grap noemden we onze vip plek "de plaats voor de visueel snel overprikkelde mens". Wij zagen namelijk alleen maar bomen. :lol:

Dat Rammstein dan: "Die Sonne scheint mir aus den Augen
Sie wird heut Nacht nicht untergeh'n"... "Hier kommt die Sonne"...  zingt precies als de zon dus wél net ondergaat was wel grappig.

Helaas moest ik later weer naar huis want Zowie kon niet mee vanwege het harde vuurwerk. Jammer want het was  een prachtige avond.

Mijn moeder in Leek, op 3 hoog en 20 km afstand, kon het gedreun van de >110dB bassen duidelijk horen. Ook met de deuren gedwongen dicht kon ze het binnen horen.

• Like 2
Geplaatst:

Omdat het te warm was om in de zon aan de slag te gaan, heb ik lekker aan de schaduwkant een enorme hoeveelheid zevenblad en haagwinde "geoogst". De compostwal is daardoor weer een halve meter hoger, denk ik. Ondanks schaduw ben ik toch wel weer een beetje rood her en der.

Morgen maar eens onder de parasol aan de zonkant aan de slag.

• Like 2
Geplaatst:
2 uren geleden, Erny zei:

Gisteravond hebben we naar Rammstein geluisterd in mijn moestuin.

Dat had ik ook wel leuk gevonden om van een afstandje te horen. Beter dan Tino Tino Martin die dit weekend bij ons festival in alphen aan de rijn bij het meer was. Ik woon daar aan de rand. Dus hoor heel de dag de muziek en gedreun in huis. Gelukkig erger ik me er niet aan.

https://www.studioalphen.nl/nieuws/hoe-laat-treedt-jouw-favoriete-artiest-dit-weekend-op-tijdens-festivals-zegerplas/

Ontopic. Vanmorgen onkruid verwijderd, en nog even water gegeven voor de warmte. De rest van de dag blijf ik lekker binnen in +/- 23,5graden.

• Like 3
Geplaatst:

Vandaag zelfs 2x water gegeven, vanmorgen heel vroeg en nu net rond 20.00 uur nog een keer, geweldig want water is groei!😆

Vanavond voor het water geven eerst even een mix van guano en lava meel gestrooid dus laat de explosie 💥 maar weer komen.

Ook stokken bij de Challenge Carolina Reaper gezet want die is door de uitbundige bladgroei top zwaar geworden,
IMG_1091.jpeg

top dressing,

IMG_1097.jpeg

IMG_1099.jpeg

Geplaatst:
On 7/4/2023 at 7:41 PM, Patrijs said:

irissen gerooid

"Moeten" die ook uit de grond, net als dahlia's? Ik laat ze altijd zitten. Heb ze wel gesplitst afgelopen najaar.

Man heeft knoflook geoogst, zodat ik daar stokken kon zetten en mijn droogbonen in kon leggen. Wateren doen we vandaag niet, met het oog op de weersvoorspelling van morgen.

Geplaatst:

Nee dat hoeft niet, maar ik heb besloten ze mee te nemen in het roulatiesysteem samen met de knoflook.

Dit om het onkruid te slim af te zijn.....

Vanmorgen courgette en postelein geoogst en alles open gezet.

Vanavond bessen geplukt en sperziebonen gelegd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...