HuubvG Geplaatst: 10 september 2023 Geplaatst: 10 september 2023 Druivensap gemaakt. 1 alle druiven geoogst 2 BBQ aangestoken, dan blijft het binnen lekker koel 3 alle druiven schoongemaakt en afgerist 4 de helft van de druiven in een wokpan op de BBQ gezet, even laten koken, ondertussen stampend 5 de gekookte brij door een vergiet in een grote kom gestampt 6 de pulp in het compostvat gegooid 7 de andere helft idem 8 het sap is aan het afkoelen 9 er blijven een grote en kleine kom sap over, die gaan in de koelkast en worden binnen enkele dagen leeggedronken De vriezer is niet meer rendabel sinds ik geen moestuin meer heb, daar gaat voorgoed de stekker uit, dus de sap invriezen gaat niet lukken. Wijn maken kan ik nog steeds niet. 6 Quote
Mellie Geplaatst: 11 september 2023 Geplaatst: 11 september 2023 Ik heb de druiven gesnoeid en 2 druiven die elk jaar een schimmel krijgen, harig blad hebben en niet te vreten druiven, eindelijk weggedaan. Echt een overwinning! 3 klimrozen gesnoeid, een maar half overigens. Bij die alleen wat te lange takken weggehaald. Ik voel de doorn nog in mijn duim. Lekker dan. Kers bijgeknipt. 3 takken van de vijg weggehaald die heel ongelukkig groeiden. Gras weggehaald. Paar km aan die verschrikkelijke hondsdraf verwijderd. Gruwelijke rotplant vind ik dat. Perkje schoongemaakt en stuk of 40 saffraankrokussen gepoot. Heb een zak van 100 bij vreeken besteld en ik moet zeggen, de grootste bollen die ik tot nog toe heb gehad. Go vreeken. Dat ik dat ooit nog ging zeggen.Veel water gegeven. Lekker even de slang laten liggen. De grond was kurkdroog. Weer wat paksoi zaadjes in de rondte gestrooid. Altijd lekker nog wat paksoi. De vorige waren al opgekomen zag ik met water geven. Sla, pap, Tom en kom geoogst. Alle afval klein geknipt en in de kliko weten te krijgen. Deksel kan niet dicht, maar ach. Een kniesoor die daar over zeurt. Erg tevreden met vandaag. 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 11 september 2023 Auteur Geplaatst: 11 september 2023 Ook hier zijn druiven geoogst en er is gelei van gemaakt. Vandaag weer wat op de tuin kunnen doen, koeler maar wel heel veel vocht in de lucht. De troep van fikkie stoken etc. opgeruimd en de jonge aanplant geschoffeld. De verdroogde aardbeien op de composthoop gemikt. Ruim twee emmers tomaten geoogst en al het aangetaste blad en vrucht in een volle zak gedaan. Frambozen, aardbeien, paprika's, pepers en boontjes geoogst. Met de auto net alles opgehaald incl. de laatste kist aardappels. Er staat alleen nog een rijtje Texla nu. 1 Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 11 september 2023 Geplaatst: 11 september 2023 Als eerste palen in de grond gezet en de in de zomer scheef gewaaide vijgen rechtop gezet (op eentje na, die staat in een ander stukje grond en is gebroken). Als ik ook de driebladvetkruid van de plank (looppad) verwijder, dan zou ik zo weer tussen de vijgen kunnen lopen.Stronkje citroengras geoogst, ook paar trosjes druiven, een braam (echt een van de laatste), frambozen autumn bliss en fallgold.Zaad van bonenkruid, hyssop en een groente geoogst.Voeding aan de zoete aardappels gegeven. Had toch geen smeerwortelgier meer, wel 2 oude emmers brandnetelgier en een emmer boerenwormkruid gier. Die laatste maar aan de zoete aardappels gegeven.Meteen 2 emmers smeerwortelgier gemaakt, er staan er nu 4.En vlak voor ik wegging nog even naar de vijgen gekeken. De eerste maincrop is eindelijk rijp. De primeur dit jaar is voor de M10 (althans zo kwam die bij Palmi vandaan). Kadota white main en zelfs de in huis voorgetrokken Ronde de Bordeaux zijn nog niet eens rijp. De beste blijft nog altijd Desert King.En voor de verandering eens geen tomaten mee naar huis genomen 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
CherryCharlie Geplaatst: 12 september 2023 Geplaatst: 12 september 2023 - Eerste ui geoogst, maar is nog wat klein. Even wachten met de rest. - Courgetteplanten gerooid, want meeldauw 😭😭😭 1 plant laten staan met een courgette die het nog goed deed en die ik deze week hopelijk nog kan oogsten - Onkruid gewied - Klimop gesnoeid 1 Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Lia56 Geplaatst: 12 september 2023 Geplaatst: 12 september 2023 Geschoffeld, gesnoeid, weer wat tomatenplanten gerooid en bezig om de nieuwe schutting in de beits te zetten.. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 12 september 2023 Geplaatst: 12 september 2023 (aangepast) Eindelijk begonnen met inzaaien van de helft van mijn grasveldje. De andere helft, daar moet nog aarde bij om op te hogen. Dat komt volgend jaar wel. Eerst kijken of het zaad kiemt want het ligt al heel lang. Nu maar hopen dat het echt gaat regenen vanavond. Handig dat het zaad een gekleurde coating heeft. Zo zie je de spreiding goed. Één glaasje per m2. 12 september 2023 aangepast door fre3ke 4 Quote
Tanja65 Geplaatst: 12 september 2023 Geplaatst: 12 september 2023 De laatste sperziebonen geoogst en de planten geruimd. Samen met @cobro60 de compostbak omgekeerd, schoongemaakt, en teruggeschept (dat laatste aan manlief overgelaten). In de kas de tomaten opnieuw gediefd en zowel in de kas al buiten tomaten geoogst. Een paprika geoogst. Gemulchd rondom een paar plantjes met het blad van de sperziebonen. @cobro60heeft ook nog bramen en aardbeien geplukt. Morgen verder. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Jeanne heijmans Geplaatst: 12 september 2023 Geplaatst: 12 september 2023 Tomatenplanten opgeruimd. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 12 september 2023 Auteur Geplaatst: 12 september 2023 Flink wat boontjes, rucola, sla en bosuitjes geoogst. De verzamelde as aan de prei en uien gegeven. De aardbeien en berenkool schoongemaakt. Een laag van onkruid en mest op de compost geschept. Een emmer tomaten en andere groenten uit kunnen delen. Met een vriend een vuurtje gemaakt, thee gedronken mais gekookt en van alles uit de tuin gegeten totdat de door fre3ke bestelde regen kwam. Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 12 september 2023 Geplaatst: 12 september 2023 Oh, is fre3ke de schuldige? We zitten inmiddels al op 60mm vandaag.Geeft niet hoor, de planten hadden toch dorst. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 13 september 2023 Geplaatst: 13 september 2023 Ik heb wind overlast opgeruimd. Toch meer wind dan ik dacht. Flinke takken weggehaald en snel wat tomaten gelukt. Van 30 graden naar rillen in de regen en wind… blijf ik bijzonder vinden. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 13 september 2023 Auteur Geplaatst: 13 september 2023 Hier ook gewekt door een paar stormvlagen. Op de tuin de weggewaaide stoelen en afgebroken zonnebloemen en tomaten opgeruimd. Een stuk geschoffeld, en de laatste rij aardappels gerooid. Het loof deelsopgeruimd, kerstomaatjes en andijvie en paprika geoogst. De grote courgettes waar ik afgelopen warme dagen niet aan toe kwam van de planten gesneden. Thee gezet en twee kisten aardappels opgeruimd. Wat groenten uitgedeeld. Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 13 september 2023 Geplaatst: 13 september 2023 Wanneer ging het stormen? Helemaal niks gemerkt Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 13 september 2023 Auteur Geplaatst: 13 september 2023 Code geel ingetrokken, wel veel schade na harde rukwinden - NH Nieuws Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 14 september 2023 Geplaatst: 14 september 2023 Laatste wortelen geoogst. Winterpostelijn gezaaid. Onkruid verwijderd. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 14 september 2023 Auteur Geplaatst: 14 september 2023 Een emmer tomaten gekookt. Boontjes geoogst en afgehaald. Maiskolven geoogst. Gezien dat er weer heel veel tomaten hangen. Quote De moestuin van Patrijs
Tanja65 Geplaatst: 14 september 2023 Geplaatst: 14 september 2023 Geschoffeld, met de hand gewied, de nieuwe grelinette ingewijd en een bak zaaiklaar gemaakt. Alle curcubita’s extra voeding gegeven, en de kolen en rabarber ook. Laatste krop sla geoogst voordat de nachtelijke dieven die ook meenemen (ze hadden al een andijvie gejat en bij de buren ook van alles; ons complex is helaas niet afgesloten). De bloemkool zaailingen in water gezet zodat ze mogen de geond in kunnen en geinvesteerd in een goede snoeischaar - type gardena comfort vanwege mijn blaren steeds, en verstelbare handgrootte - handig voor mijn kleine handjes. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Lia56 Geplaatst: 14 september 2023 Geplaatst: 14 september 2023 Onkruid verwijderd, nog wat tomaten geplukt, en verder gegaan met de schutting 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 15 september 2023 Auteur Geplaatst: 15 september 2023 Tomaten en mais geoogst Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 16 september 2023 Auteur Geplaatst: 16 september 2023 Drie emmers proviand gehaald. Quote De moestuin van Patrijs
woldistel Geplaatst: 16 september 2023 Geplaatst: 16 september 2023 Wieden, oogsten en een leuk gesprek met de tuinbuurman. Ook lekker weer erbij. Quote
mus Geplaatst: 16 september 2023 Geplaatst: 16 september 2023 Water gegeven, onkruid gewied, 1 paprika, 2 pepers, 2 aubergines 3 pompoenen en een bak rucola geoost. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 17 september 2023 Geplaatst: 17 september 2023 Ik dacht voor het eerst in een week naar de tuin gegaan te zijn, maar het blijkt dat ik 6 dagen geleden nog ben geweest.Kleine 2 uur weg geweest, maar de tijd gaat zo snel...Paar kilo tomaten geplukt, wel zo ongeveer de laatste, paar tomaten planten geruimd. Enkele vijgen geoogst, en 3 trosjes druiven. De rest van de druiven moet ik nog plukken en dan sap of jam van maken (en een deel vers eten).En vraag me af of ik de vijgenwesp heb gezien. Uit een licht overrijpe vijg kwamen 2 diertjes uit, ze lijken erg veel op de vijgenwesp maar ook erg op de hele kleine sluipwespjes die ik van de winter in huis had vanwege de bladluizen. Maar een sluipwesp komt niet uit het gaatje van de vijg? Er zaten wel witte larfjes in, waarschijnlijk van de fruitvlieg. Foto kon ik helaas niet maken, daar had ik niet genoeg tijd voor met 1 hand. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Vastone Geplaatst: 18 september 2023 Geplaatst: 18 september 2023 Vanmiddag eindelijk weer even in de achtertuin geweest. Lekker een rondje gelopen en gekeken hoe alles erbij stond (ondanks het zonnetje echt al herfstig) en op het gemakje wat geoogst in de kas, tomaten, paprika, peper, aubergine en buiten nog courgette. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.