Mellie Geplaatst: 18 oktober 2023 Geplaatst: 18 oktober 2023 Ik zag weer kweeperen op de grond liggen, dus heb nu alles geplukt. Er zijn een paar in de sloot gevallen..: das dan wel weer jammer. 5 uit de heg gered. Veel pissebedden die op de grond lagen. Echt heel vies. Maar alles heet gewassen en geboend. Ga straks alle plekjes wegsnijden en dan eten we vanavond taart mee kweepeer! Jaaaaa. Rauw zijn ze trouwens ook heel lekker. Erg sappig dit jaar. Vorig jaar waren ze droger. 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 18 oktober 2023 Geplaatst: 18 oktober 2023 (aangepast) Aardpeertjes staan inmiddels in de bak met een stuk afgegraven aarde, wat compost en wat voeding. Ben benieuwd. Vandaag heel hard gewerkt, van kwart over elf tot half vier. Toen we met deze tuin begonnen, een half jaar geleden, kon ik nauwelijks een uurtje volhouden. Voor mijn herstel is dit echt geweldig. En niet alle dagen zijn zoals vandaag maar toch. Ben vandaag begonnen met een nieuw stuk land kweekgras vrij maken met de grelinette (voor de druiven) maar dat was toch echt te zwaar. Laten zitten voor Cor (die er een uurtje later zijn hand niet voor omdraaide). Morgen gras trekken en wortels weghalen en dan bijhouden. Daarna een paadje gemaakt tussen onze tuin en de buurtuin omdat dat inmiddels in elkaar was overgelopen. Weer uitgelijnd en daarna dozen gelegd. Ziet er meteen beter uit. De grond bij het hek losgewoeld en onkruidvrij gemaakt, zodat daar straks de doperwten kunnen en compost en kalk toegevoegd en onder gewerkt. Morgen nog een laatste stukje doen met kweekgras. Verder nu toch echt de tomaten uit de foliekas gerooid en begonnen met opruimen. Alle afval klein geknipt in de composthoop en o ja de boomtomaat in een grote pot gezet zodat deze de winter gaat overleven. Voldaan. 18 oktober 2023 aangepast door Tanja65 4 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Tanja65 Geplaatst: 18 oktober 2023 Geplaatst: 18 oktober 2023 @Mellie zo grappig dat die dingen kweeperen heten terwijl ze er als appels uitzien! Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Patrijs Geplaatst: 18 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2023 Nog maar weer geschoffeld, er stond een harde koude wind dus dat droogt nog even. Begonnen om het vuil onder de asperges op te ruimen. Het al eerder bijeen geharkte vuil uit gezeefd. Een deel compost omgezet. Weer een stukje gespit voor de knofloken. Een tijdelijk windscherm gemaakt en daar achter thee gedronken. Misschien wordt het tijd om het kasje leeg te halen. 1 Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 18 oktober 2023 Geplaatst: 18 oktober 2023 Even naar de moestuin om wat tomaten te halen.Meteen ook even de Limka bonen meegenomen, die waren bijna droog. Thuis mogen ze verder drogen, als zaadgoed.En wat bergbasilicum meegenomen. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 19 oktober 2023 Geplaatst: 19 oktober 2023 Het kwam door een post hier dat ik wat ging doen in de tuin. Snel mijn saffraan oogsten. En aangezien ik toch nat was, ook de laatste tomaten en de laatste 3 courgettes. Laatste tomaten geplukt en alles geruimd. Ook frambozen geplukt. Alle afval in de kliko. Kippen gedaan. Weer geen eieren. Tis helemaal over vrees ik. Deze week 1 x nog eitjes gehad. Paar pepers geplukt om te eten. Gras voor de kippen. Toen met natte sokken naar binnen. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 19 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2023 Het laatste stukje voor de knoflook gemest en gespit in de motregen. Paprika's, prei en sla geoogst. Het aspergeloof van vorig jaar klein gemaakt en op de composthoop gegooid. Muntthee gedronken. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 21 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2023 Het was even droog. Boontjes geplukt en die planten opgeruimd. Het kleine kweekkasje geschoffeld. Knoflook zitten uitzoeken en 90 teentjes gepoot. Nog wat pootgoed gehaald van de grote bollen uit de schuur zodat ik daar nog wat van kan bij poten. 1 Quote De moestuin van Patrijs
bonnie f Geplaatst: 22 oktober 2023 Geplaatst: 22 oktober 2023 Grootste gedeelte van de pompoenen geoogst. En wat bonen, boerenkool en biet. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
woldistel Geplaatst: 22 oktober 2023 Geplaatst: 22 oktober 2023 Twee bedden schoongemaakt voor het planten van de knoflook! Nog wat rommel opgeruimd en limabonen in de kas geplukt. Quote
Lia56 Geplaatst: 22 oktober 2023 Geplaatst: 22 oktober 2023 Geschoffeld en geruimd. Slakken gevangen en naar t park gebracht ( krengen zijn t..) aardbeienstekken in de aarde gestopt Quote
Patrijs Geplaatst: 22 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 22 oktober 2023 Mooi herfstweer met een zonnetje. Een kilo bootjes geplukt en afgehaald, een courgette geoogst en wat gedroogde sperziebonen uit de peul gepulkt. De laatste knoflooktenen gepoot en een plastic tunneltje gezet en daar een kruiwagen compost in gegooid. Begonnen om het vak met rabarber en pioenen winterklaar te maken. Kopje thee gedronken en begonnen de druif te snoeien. Wat compost omgezet. 1 Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 22 oktober 2023 Geplaatst: 22 oktober 2023 Gisteren de babyshower gehad. Er waren wel 2 mannen meegekomen, maar we hebben niet in de moestuin gewerkt. Gewoon lekker thuis gebleven en mee gedaan.Vanmiddag de 3 maanden oude stekken van de stevia en rozemarijn welke in een 40-vaks tray stonden elk afzonderlijk in P11 geplant. De stevia binnen gezet alsmede enkele rozemarijn. De meeste rozemarijn mag buiten overwinteren.De tray weer met potgrond gevuld, en daar gaan dan binnenkort stekken van de bergbasilicum in komen.Ananassalie stekken moet ik binnenkort ook knippen, die andere heb ik thuis een beetje erg verwaarloosd en zijn iets te lang droog gebleven (ze slurpen water vergeleken met de bergbasilicum). Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
HerbalX Geplaatst: 23 oktober 2023 Geplaatst: 23 oktober 2023 grond bewerkt en bemest, knoflook geplant! vervolgens een lading peppadews geoogst, bereid en vervolgens geweckt! (oh, en stiekem al wat gesmuld natuurlijk ) 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 23 oktober 2023 Geplaatst: 23 oktober 2023 (aangepast) 17 hours ago, acpronk said: Ananassalie stekken moet ik binnenkort ook knippen, die andere heb ik thuis een beetje erg verwaarloosd en zijn iets te lang droog gebleven (ze slurpen water vergeleken met de bergbasilicum). Ananassalie heeft nog steeds geen wortels... gekregen op MTFD. De bergbasilicum daarentegen ( zelf gestekt) doet t goed.. 23 oktober 2023 aangepast door Lia56 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 23 oktober 2023 Geplaatst: 23 oktober 2023 Gisteren en vandaag weer rustig aan wat gedaan in de tuin, sinds gezondheidsklachten en een positieve test drie weken geleden (nu ook met aanhoudende draaiduizeligheid en oorsuizen). Kasgrond uitgespit en vervangen door compostgrond uit eigen vat. Takjes eruit gezeefd en weer terug in een van de compostvaten gedaan. Knoflook uit eigen kas in de nieuwe grond in kas gepoot. 1 Quote
Arja Geplaatst: 23 oktober 2023 Geplaatst: 23 oktober 2023 31 minutes ago, Lia56 said: Ananassalie Hier wortelen drie van de vier takjes, gaat goed dus. 2 Quote
acpronk Geplaatst: 23 oktober 2023 Geplaatst: 23 oktober 2023 Ik heb vandaag wat takjes ananassalie geknipt, zie hieronder.Vandaag weer even tijd voor de tuin, kleine dag werk kan ik verdelen over 2 dagen, dus had wat tijd vrij gemaakt. Ongeveer 1,5 uur op de tuin geweest, maar voordat ik begon kwam ik DKB tegen en een andere moestuinder. Dus eerst maar praatje maken.Toen alvast 2 vijgenbladpompoenen afgeknipt en meegenomen. Er liggen er nog een onbekend aantal. Een vijgenbladpompoen is niet een pompoen soort voor een kleine tuin, de planten kunnen behoorlijk groeien.Vervolgens wat tong ho plantjes (dit jaar uitgezaaide plantjes) uitgetrokken en meegenomen. Probeer er wat op te potten en binnen te laten groeien. De eerste tijd heb ik toch plaats onder de lampen als ik alleen de salie en bergbasilicum ga stekken. En als het groeit, dan kunnen we dat mooi opeten.Ook nog wat tomaten geoogst, de Mountain Magic blijft maar produceren. Had er wat nodig voor het eten, verser dan dit kan niet. Ze rijpen wel steeds trager, en de vruchten blijven kleiner dan in de zomer.Heel veel bergbasilicum geknipt. Ook nog wat ananassalie geknipt, en mandarijnsalie ook. De onderste takken van de mandarijnsalie die op de grond groeien, hebben wortels geschoten. Daar dus 2 takken met wortels geknipt en meegenomen.De stekken van de ananassalie van 3 weken geleden heb ik opgegeven, maar het onderste stuk wat vlak boven de grond groeide en wortelpunt en had, die had ik buiten in een vaas met water staan, en die wortels groeien een beetje. Binnenkort oppotten en binnen zetten.Toen ik weer huiswaarts ging, was de schemering al begonnen, en moest er gekookt worden. Dus de stekken van de bergbasilicum en salie doe ik morgen in potgrond. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
appelvrouw Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 Een beetje rond lopen knippen in mijn postzegeltuintje. De buurvrouw houdt me angstvallig in de gaten, ze is bang voor haar heg😅. Voor de zoveelste keer een weggooi zakje met hondenstront uit mijn groene bak gehaald ( die staat bij de uitgang van onze tuin achter een lage heg) en het zakje midden op het wandelpad gemikt, de dader begrijpt hopelijk de hint. De afvalbakken verplaatst achter de hoge heg. De munt in de potten kort geknipt en wat bemeste tuin aarde gegeven. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Tanja65 Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 Vandaag niet in de moestuin geweest maar gisteren wel - heb mijn wintererwten zaailingen geplant en onder vliesdoek gedaan, ivm vraat en de overgang van warm naar koud. Ben benieuwd, ik was te druk (of te lui) om ze af te harden en ze groeiden te snel hier binnen. Zal ff schrikken zijn voor ze. Wel mooi zo,zo’n hele serie erwten langs het hek. De geneugten van een grotere moestuin, zelfs al gebruiken we nog lang niet alles… Verder wortels geoogst die zo groot zijn geworden dat ze wel winter wortels leken, maar met de smaak van gewone wortels. Niet te vergelijken met die slappe hap uit de winkel. Ik ga ze zo grondig schoonmaken en van het loof iets lekkers maken. Misschien een mix van avocado, geroosterde zonnebloempitten en wortelloof. Andere suggesties welkom! 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Patrijs Geplaatst: 24 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2023 Heel de dag regen. Langs de tuin gereden met de auto en drie stronken andijvie geoogst en nog even kort genoten van de flink stromende duinrelletjes langs de tuin. Quote De moestuin van Patrijs
Tanja65 Geplaatst: 26 oktober 2023 Geplaatst: 26 oktober 2023 (aangepast) Hier doen alle stekken ananassalie het verbazend goed! Wortels en bloei. Ze gaan vandaag de grond in. Gedeeltelijk in een potje binnen, voor reserve, gedeeltelijk in de tuin. Met deze temperaturen durf ik dat wel te proberen. 26 oktober 2023 aangepast door Tanja65 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Mellie Geplaatst: 26 oktober 2023 Geplaatst: 26 oktober 2023 Watermeter geleegd. Die is al tig x overstroomd. Minimaal 130 mm gevallen deze maand. De nieuwe lichting saffraan geoogst. Mijn handen zijn knaloranje Edit: de kas wat leger gemaakt. Paar planten naar binnen gehaald. Mooie oogst. En die mini kalebasjes waar ik er per ongeluk nog 2 van kreeg in september is er 1 nog uitgegroeid tot een aardig formaat. Was wel onder hevige aanvallen van slakken. Denk dat de schil te hard was? Het knaagsel was meer schraapsel. Zaten er 5 op. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 26 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2023 Eerst een nieuwe achterband op de fiets, zodat ik weer op en neer naar de moestuin kan. Het groenafval weggebracht en boontjes geoogst. De laatste palen van de tomaten losgeschroefd en opgeborgen. Wat paprikaplanten opgeruimd en die paprika's geoogst. De ramen op de lage kas gelegd, er hangt nog wat en het was knap fris vanmorgen vroeg. Het zat hier tegen vorst aan de grond aan. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 27 oktober 2023 Geplaatst: 27 oktober 2023 De oprit geveegd. 2 flinke schroeven gevonden. Beter een schroef in je hand dan in je autoband…. Die gelijk in de kliko gegooid. Alles goed nageveegd. Een pallet wat duizendmiljoen kilo woog, in 2 stukken gezaagd. Dat weggesleept met iemand anders. Het was zelfs met z’n tweeën nog loeizwaar man. Ik snap wel waar die hernia’s vandaan komen… ik ben blij dat ik dat nooit meer hoef te doen. Het is eigenlijk prima hout om te gebruiken of op te stoken../ maar gewoon geen puf voor nog meer werk. Ik had erna de pepers willen plukken, maar ik ga zo even zitten en een kopje thee drinken. Edit: water is afgesloten. Grrrrrrr 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.