Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Amaryllis Bestuiven


dennislp

Aanbevolen berichten

Ik heb hier nu 2 amaryllis bollen in bloei, eentje met 1 steel en de ander met 2. (1 steel bloeit nog niet).

Nu heb ik al ergens gelezen dat je ze zelf ook kan zaaien, lijkt me leuk om eens te proberen! Je krijgt pas na 3 á 6 jaar een volwaardige bol, maar als nog lijkt het me wel grappig om eens te experimenteren. Ze schijnen vrij veel zaad te produceren.

 

Ondertussen bloeien ze al 3 dagen dus word het wel eens tijd om informatie te zoeken over het bestuiven.

 

200512_Amaryllis.jpg

 

Zou ik dat goud kleurige (stuif meel) , op dat andere dingetje moeten smeren?

 

Alvast bedankt.

 

 

Of is het zelf bestuiven niet nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat 'andere dingetje' heet een stamper Dennis. Ik zou het inderdaad zelf doen want bijtjes zullen er wel niet bij je rondzoemen om het werk te doen. Gewoon even een paar meeldraaden afknippen en dan daarmee voorzichtig de stamper met het stuifmeel aantippen. Ik weet niet of een Amaryllis zelfbestuivend is maar omdat je er toch twee hebt zou ik voor de zekerheid onderling het stuifmeel gebruiken.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de bol vermeerderen door hem in stukken te snijden is mij verteld. Nogal rigoreus en hopen dat je die bol niet helemaal verknoeid. Er vormen zich aan dat stuk "moederbol" kleine broedbolletjes die na een jaar of 3 zouden moeten bloeien. De nakomelingen zijn hetzelfde als de ouderplant.....Als je wilt kruisbestuiven is het een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de complete planten wel eens na de bloei en als er geen vorst meer te verwachten was in de tuin uitgeplant om ze weer voor het volgend jaar te kunnen gebruiken. De bol komt daardoor niet alleen weer 'op krachten' maar ook dan worden er nieuwe kleine bolletjes gevormd.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Dennislp.

 

Bij het in stukken hakken wat Geedee beschrijft is het de bedoeling dat je de bolrokken (vergl. lelieschubben) van de bolbodem lossnijd en horizontaal in stekgrond legt.

 

Ook kun je met een mes een kruis steken in de bolbodem. De plant zal op deze plek makkelijk klisters/zijbollen vormen.

 

Zaaien duurt laaaaaaang.

 

img796677931330712305.JPG

 

Wilde Hippeastrum gefotografeerd in Suriname. Groeit er als onkruid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Het is niet duidelijk te zien maar is dat soms schimmelvorming op de aarde Ken ? Het kan zijn dat je hem te nat gehouden hebt waardoor de wortels zich niet goed konden ontwikkelen en last kregen van wortelrot. De aarde waarin een amarillysbol staat mag maar nauwelijks vochtig gehouden worden totdat de bloemstengel verschijnt . Pas daarna ga je meer water geven en groeit de stengel in snel tempo verder uit.

 

Draai het geheel eens voorzichtig om zodat je de pot eraf kunt nemen en kunt zien hoe de wortels zich ontwikkeld hebben. Een amarillys in dit stadium behoort behoorlijk wat gezonde wortels te hebben. Ze zien er dan uit als een soort stevige witte slierten . Zijn de wortels overwegend bruin en zacht dan heb je een probleem . (Nou ja .. die amarillys heeft dan een probleem )

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal eerlijk zijn dat ik een beetje roekeloos ben geweest met deze Amaryllis. In de herfstvakantie organiseerde ik met kids een >>>Zaaiprogramma en heb restpotgrond welke ik anders weg zou gooien gebruikt en hier zaten nog wat eikels en kastanjes tussen. Twee eikels zijn intussen ontkiemt (waarvan ik er 1 verwijderd en verspeend heb) De kastanje is inderdaad gaan schimmelen.

 

Bovendien heeft de pot geen gat, waardoor het naar de eerste keer water geven inderdaad lang te vochtig was. Het is nu weer opgedroogd en de plant groeit wel. Op dit moment is de aarde zelfs droog.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Beloofd is beloofd. Amaryllis bloeit en over paar dagen ga ik hem bestuiven.

1604651_642973432426115_2026580037_n.jpg

 

Denk na zaterdag, dan kan mijn oma hem nog zien, zij is altijd zo gek van Amaryllisen. Ik heb inmiddels gegoogled hoe de zaden straks te oogsten en te zaaien.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag ik me af of "over een paar dagen " niet te laat kan zijn. Ik zou als ik dit deed ( tis maar een tip hoor ) elke dag even lichtjes tikken. iets tikken maar. Om het moment van "open staan voor bestuiving " niet te missen. ( óf tikken , óf misschien beter, met een penseeltje even bestrijken )

Hou ons op de hoogte !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...