Ga naar inhoud

Voorzaaien onder lampen en of warmte

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste mede tuiniers, ik heb een probleem. Ik heb een vrouw en 2 dochter en sinds kort een vrouwelijke kat, een poes dus. Nu snapt iedereen, dat gaat die arme man afleggen en inderdaad. De logeerkamer waar ik altijd voorzaaide, de enige met raam op zuidwest, is sinds kort de kamer van de kat als wij niet thuis zijn en snachts. Katten en trays die niet helemaal op de vensterbank passen, ik zie het allemaal al aankomen. 

Nu heb ik 2 opties, op zolder waar geen daglicht is, of buiten in de achtertuin richting noordoosten. Ik heb 2 kleine foliekasjes waar wat bakken in kunnen, maar buiten krijgen de 2 onderste lagen vrij weinig licht.

Ook heb je buiten de koude die nog kan komen. Buiten deed ik meestal wat binnen is opgekomen, buiten verder kweken zodat ze niet aan de warmte wennen of gedrongener plantjes kweken enzo. 

Nu lijkt op zolder mij ook wel wat, maar dan moet ik met lampen aan de gang, niet heel energiezuinig. Ik heb wel sinds driekwart jaar zonnepanelen die de energierekening zo goed als dekken, dat is wel prettig.

Alleen, welke lampen zijn nou echt geschikt, ik zie zoveel spul overal van professioneel voor tuinders met enorme kassen tot led strips bij alieexpress. Ik heb al ingeleerd over full spectrum, en dat voor ontkiemen ander licht nodig zou zijn dan voor bladontwikkeling etc. 

Is er misschien iemand die me advies hierin kan geven, ik vind automatiseringen ook leuk dus als ik een aan te sturen verlichting kan maken die misschien andere spectrums of andere lampen in en uit kan schakelen vind ik dat heel leuk. 

Maar misschien is een good old TL lamp ook wel praktisch, 1x 36w boven de 2 kasjes of 4x een kleinere 8w? 

Op mijn werk verhandelen we veel bekende merken verlichting als philips, baileys, opple, osram enzovoorts. Led of TL, maar ook vooral hoeveel uur moet zoiets branden enzovoorts.

Wat ik voornamelijk binnen voorzaai:

Medio eind februari

- uien

- prei

- enkele wintersla

- enkele paprika

maart - april

- spitskool

- koolrabi

- tomaten

- courgette

- selderij en diverse kruiden

enzovoorts....

Maar buiten opkweken kan natuurlijk ook, alleen heb ik aan die zijde buiten ook geen stroom, is wel te leggen maar ben zo bang dat kids over de snoeren struikelen of andere nare dingen gebeuren. 

Ik ben benieuwd...

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ik heb zie ik ook nog een rol led strip RGBWW, zijn die misshien ook prima om rood en blauw te schijnen of is dat niets?

Ook heb ik gewone witte LED tl balken maar dat zal het ook wel niet zijn.

En ik zit nog te denken aan TL5 die tl buizen zijn dunner en zuiniger. Op zolder kan ik ze boven de kasjes hangen of zelfs wel zonder deksel. 

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst: (aangepast)

Het onderwerp komt hier uitgebreid aan bod

De huidige led battens zijn veel efficiënter als de vroegere good old tl lampen  ook omwille van o.a. de instralingshoek, dus die zou ik niet meer nemen.  Indien je opkweekt in een niet verwarmde kamer moet je wel opletten met paprika, tomaten enz,  voldoende vermogen in je verwarming of isolatie, anders krijg je groeistilstand. Voor de andere groenten gaat de wat lagere temperatuur eerder een voordeel zijn.

In het kort bij full spectrum lampen, voor opkweek heb je liefst meer blauw nodig (+6000 Kelvin) dit zorgt voor compactere groei, wil je ook bloem en vruchten moet je lager gaan, meer rood componenten.

Kostprijs en verbruik valt best mee, zie bv hier het voorbeeldje wat @henkg in een ander topic gaf :

"Verbruik warmtematjes, en LED. Het scheelt, maar niet echt veel. Om een idee te krijgen:

Bij 2,5 maand één warmtematje 12 Watt (ca 52 x 15 cm), plus één LED-batten 60 cm, a 20 Watt:

Matje: 12W x 16u x 75 dagen = 15 kWh

LED: 20W x 14 u x 75 dagen = 21 kWh.

Totaal 2,5 maanden: 15 + 21 = 36 kWh. € 0,40 x 36 kWh = € 14,40.

Bij twee matjes, en twee LED-battens dus € 28,80. "

aangepast door redzebra
toevoeging
  • Like 1
Geplaatst:

Ok maar dus gewone moderne daglicht LED lampen gaan het goed doen?

Op mijn zolder is verder geen daglicht dus pikkedonker.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

De planten staan bij mij in de kelder, daar is ook geen daglicht. Je kan voldoende licht generen met gewone daglicht Led lampen, je moet wel voldoende Lux ter hoogte van je planten hebben, hoe efficiënt je leds zijn of verbruik hangt dan af van Lumen/Watt en stralingshoek, zoek daar een zo efficiënt mogelijke.

Geplaatst:
58 minuten geleden, redzebra zei:

De planten staan bij mij in de kelder, daar is ook geen daglicht. Je kan voldoende licht generen met gewone daglicht Led lampen, je moet wel voldoende Lux ter hoogte van je planten hebben, hoe efficiënt je leds zijn of verbruik hangt dan af van Lumen/Watt en stralingshoek, zoek daar een zo efficiënt mogelijke.

Ik heb hier ook nog 3 van in de schuur liggen te niksen, is dit dan bruikbaar? 4000k is misschien niet voldoende?

https://www.opple.nl/nl/product/armaturen-voor-binnen/lineaire-armaturen/montagebalk-t5-batten-s-met-schakelaar/led-e-t5-batten-1200-13w-s-4000k-bl

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Zelf heb ik geen ervaring met 4000k en lager om zaailingen op te kweken, ik hou het bij de 6000k plus lampen, daar heb ik goede resultaten mee om compacte plantjes te houden.  @donaldk gebruikt  lagere waardes en dat zou in principe ook werken (4000k is eigenlijk al niet meer full spectrum zoals wij dat als mens ervaren, dus de luxwaarde wat een subjectieve meeteenheid is voor onze ervaring, gaat lager zijn t.o.v. 6000k voor dezelfde energie/fotonen wat een plant opneemt, maar dat is de enige waarde die jezelf eenvoudig kan meten).

Met die 6000k lampen wil je ter hoogte van je zaailingen minimum 7 a 10000 Lux, dat kan je meten een app'je op je gsm, voor die 4000k zou ik me aan dezelfde waarden houden of even aan @donaldk vragen.  Op die manier kan je zien hoever je je lampen van je planten kan zetten en hoe groot het oppervlakte is wat je met een bepaalde opstelling kan gebruiken. Hou er wel rekening mee, dat zijn minimum waarden, hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de lichtintensiteit moet zijn en dit gaat nog meer op voor groenten die normaal kouder geteeld worden.

Geplaatst:

Maar mijn eerste vraag is waarom poes in een klein kamertje moet als jullie er niet zijn? Of 's nachts. Strafbaar feit gepleegd?

Simpele oplossingen zijn de vensterbank breder maken of er een tafeltje voorzetten. Valt er niet zo snel iets af. 😉

Ik zaai zelf altijd pepers, paprikas, tomaten en aubergines op warmte voor. Bijlichten ga ik nu voor het eerst doen omdat ik dit jaar voor mijn doen erg vroeg ben omdat ik een paar soorten met een wat lang groeiseizoen heb. Maar gewoon met een oud tl dingetje uit de keuken en een daglicht-hobby lamp. Ik hoef tenslotte alleen maar te zorgen dat mijn plantjes niet te ielig worden. En als ze dat wel doen is wat dieper verplanten  ook een optie. 

Tja, hier lopen de poesen gewoon rond maar een vensterbank is 1 van de geliefkoosde plaatsjes en ze trekken zich weinig aan van plantjes die er eventueel staan, een oud tl dingetje wat te ver van je planten staat gaat niks bijdragen en alleen maar energie kosten, daarom best even meten als je van plan bent zoiets te gebruiken. En het hangt natuurlijk ook af van hoeveel plantjes je wil voor zaaien en of je wederhelft van een jungle in je woonkamer houdt 🙂.

aangepast door redzebra
Geplaatst:
5 uren geleden, RobN zei:

Nu snapt iedereen, dat gaat die arme man afleggen en inderdaad. De logeerkamer waar ik altijd voorzaaide, de enige met raam op zuidwest, is sinds kort de kamer van de kat als wij niet thuis zijn en snachts. Katten en trays die niet helemaal op de vensterbank passen, ik zie het allemaal al aankomen. 

Als het voorbije jaren steeds goed ging in die vensterbank . Waarom u dan zo snel gewonnen geven ? Is de kat en de zaailingen niet verenigbaar ? Voorbeeld de vensterbank iets verbreden met een houtenplank indien nodig met extra steun naar de vloer ? Op de uiterste kant van het raam weg een L-Profiel dat bakjes niet af plank kunnen schuiven . En dan zaailingen in kweekbakjes model onverwarmde propagator dus met stevig deksel te zetten dat kat er kan opspringen zonder schade toe te brengen . En dan steeds verluchtinggaten volledig open. Merendeel van wat ik in u lijst leest kunnen al vrij vroeg naar buiten zonder extra warmte en licht . 

Planten hebben warmte en licht nodig om te groeien , groeistilstand word meestal toegeschreven door een koude schok . Maar van lichtschok nog nergens iets gehoord maar vermoed dat dit ook wel een effect zal hebben op de snelheid van groeien van de planten , en niet alleen op fileren van planten .

Je hebt een minimum lichthoeveelheid nodig bij een bepaalde plant / bij een bepaalde temperatuur anders gaan ze fileren. Hoe warmer, hoe meer licht.  Sommige planten hebben ook een bepaalde temperatuur nodig, anders stoppen ze met groeien voor een langere tijd, bv gaat je temperatuur op je zolder onder een bepaalde waarde gedurende een nacht, dan kan dat gevolgen hebben voor meerdere weken. Een lichtschok kan  ook gebeuren, zoiets noemt men zonnebrand als je bv je planten niet afhard. En " dat gaat die arme man afleggen "  Ik ging ervanuit hoe goed bedoeld ook, die kamer is niet meer voor planten bedoeld 😄

aangepast door redzebra
Geplaatst:
7 uren geleden, redzebra zei:

Zelf heb ik geen ervaring met 4000k en lager om zaailingen op te kweken, ik hou het bij de 6000k plus lampen, daar heb ik goede resultaten mee om compacte plantjes te houden.  @donaldk gebruikt  lagere waardes en dat zou in principe ook werken (4000k is eigenlijk al niet meer full spectrum zoals wij dat als mens ervaren, dus de luxwaarde wat een subjectieve meeteenheid is voor onze ervaring, gaat lager zijn t.o.v. 6000k voor dezelfde energie/fotonen wat een plant opneemt, maar dat is de enige waarde die jezelf eenvoudig kan meten).

Met die 6000k lampen wil je ter hoogte van je zaailingen minimum 7 a 10000 Lux, dat kan je meten een app'je op je gsm, voor die 4000k zou ik me aan dezelfde waarden houden of even aan @donaldk vragen.  Op die manier kan je zien hoever je je lampen van je planten kan zetten en hoe groot het oppervlakte is wat je met een bepaalde opstelling kan gebruiken. Hou er wel rekening mee, dat zijn minimum waarden, hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de lichtintensiteit moet zijn en dit gaat nog meer op voor groenten die normaal kouder geteeld worden.

Ik heb er weinig ervaring mee. Afgelopen jaar werd het te heet:-(.

Echte groei/kweeklampen ook voor de vegatieve groei, zijn tegenwoordig allemaal voorzien van een witpunt rond de 3500 K. Of met 3500K LEDs of 3000 en 5000 gemixt. Vaak gaat daar ook nog Far Red bij. Maar witpunt blijft 3500. En dan hebben ze ook nog extended PAR, dus UV 300-400 nm en boven de 700 nm als aanvulling. Met allemaal lichtregimes en fabrikant specieke gaps in bepaalde bereiken.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
15 uren geleden, woldistel zei:

Maar mijn eerste vraag is waarom poes in een klein kamertje moet als jullie er niet zijn? Of 's nachts. Strafbaar feit gepleegd?

Simpele oplossingen zijn de vensterbank breder maken of er een tafeltje voorzetten. Valt er niet zo snel iets af. 😉

Nou het is nog een kitten van een paar maand oud, als die beneden in de woonkamer is, wil die nog weleens snel potgrond uit de kamerplanten trekken (misschien ziet die dat als plek om te kakken o.i.d. of gewoon speels) en van sommige ging ze ook bladeren knagen. En ze wil ook graag als die wild aan het spelen is, de gordijnen erbij betrekken, en op enige hoogte staat een hamsterkooi, maar hij springt er aardig naar toe. We vertrouwen haar nog niet helemaal, ze moet ook nog worden "geholpen", en we laten haar niet naar buiten vooralsnog. 

Met de kweekbakjes in vensterbank met deksel heb ik ook aan gedacht maar er komt een punt dat die kap eraf moet. Maar er zitten soms ook vogels en tortels op het dakje naast het raam, dan begint ze ook te springen en te doen, ben echt bang dat die bakken naar beneden komen. Ik kan wel een stellage maken maar in ga niets in een stenen venstenbank schroeven. 

• Like 1

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:
1 uur terug, RobN zei:

Ik kan wel een stellage maken maar in ga niets in een stenen vensterbank schroeven

Als je wel in het kozijn wilt en mag schroeven:

Plank op lengte vensterbank, liggend op de stenen vensterbank. Aan weerszijden een latje (3 x 3 of zo) horizontaal aan het kozijn schroeven, pal boven de plank. De plank is dan een soort lade geworden. Voor de gemoedsrust ook nog een verticaal gat in beide latjes, en daaronder in de uiteinden van de plank. Een losse pen (spijker?) in elk van die twee gaten voorkomt het uitschuiven van de plank (de lade).

Zo kun je ook een hogere etage erbij maken. Dan met een latje onder, en een latje boven. In het midden van de plank een verticaal stutje eronder, tegen doorbuigen. Na het binnen opkweken is alles makkelijk weer weg te halen, latjes kun je laten zitten tot het volgend jaar.

Een opstaande rand aan de plank (kamerzijde) schroeven is inderdaad ook nuttig. Ik gebruikte daarvoor stukken oude MDF plint.

Naast het tikken tegen potjes, net zolang tot ze van de plank afschoven, vond mijn kat het in zijn jeugd ook leuk om de roerhoutjes uit de potjes te trekken. Daarop stond wel het soort geschreven ...  

2017011816194635121521210817.jpg

^ Uit archief: Seizoen 2017 is begonnen: de eerste gekiemde zaailingen

Nog een tip: een forse sisal krabplank tegen de muur bevestigen. Beste plek hier: op de looproute tussen woonkamer en keuken / bijkeuken (daar staan de bakjes). 

En voor later: een chipluikje. elke kat kan eruit (indringers via een raam), alleen jouw (geregistreerde) kat kan er weer in. Dag en nacht. Mijn chipluikje (Sureflap) doet het nu al zes jaar, probleemloos.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...