Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

De Carolina Reaper 2023 & 2024 Kweek Challenge (HOT HOT HOT)


Mai Pensato

CR 2024  

12 leden hebben gestemd

  1. 1. Wie gaat er in 2024 Carolina Reaper kweken ?

    • Nee
    • Ja, de rode
    • Ja, andere kleur
      0


Aanbevolen berichten

- de beloofde update,

 

vandaag precies een week na het zaaien is de eerste Carolina Reaper boven gekomen!

 

We zijn begonnen door de zaden eerst 2 dagen in de koelkast te leggen om de overgang van de winter naar het voorjaar na te bootsen en daarna de zaden een nacht in warm/lauw water te leggen en toen de zaden uit te planten in de 1ltr potjes op alleen stekgrond.

 

de zaden,
BE14AAD0-6EC1-4B16-B2F7-6A28B47F9C93.jpeg

 

daarna de 1ltr potjes in de kweekkasjes op de warmte mat op 28+ graden en voldoende nat houden aangezien met dit soort kiem temperaturen de aarde best wat uitdroogt, uiteraard niet problematisch!

 

64029E09-09B9-400C-A259-882B53274B8B.jpeg

 

We hebben de temperatuur rechtstreeks in de aarde gemeten en de warmte mat wordt geregeld via een thermostaat.

 

De lamp is uitgebleven tot vandaag, nu het eerste kiempje boven is staat de lamp natuurlijk aan.

 

het eerste kiempje van de CR,

(middelste potje)

533B64C7-ABD7-4304-A096-D3813EFA7D43.jpeg

 

Voor nu is het nog even wachten op de andere kiempjes en zorgen dat ze snel een echt plantje worden zodat ik me wat veiliger voel want dit is echt klein en breekbaar.😊

 

Voor nu 🤞en lekker zo doorgaan, alles gaat weer zoals verwacht en staat er weer netjes bij.

 

EA1C1D55-BC52-4396-B98C-D34CA0780488.jpeg

 

Wordt vervolgd!!😎

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Ruderalis zei:

We zijn begonnen door de zaden eerst 2 dagen in de koelkast te leggen om de overgang van de winter naar het voorjaar na te bootsen

Heeft 'cold stratification' wel invloed om zaden chili pepers? Van wat ik gelezen/ervaren heb in de afgelopen jaren niet. Misschien wel voor capsicum pubescens en de andere soorten die in de koude bergen groeien(geen ervaring). Maar de tropische soorten zoals annum/baccatum/chinense niet.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorror,

 

dat is natuurlijk moeilijk zo te bepalen, het werkt in iedergeval niet tegen, 7 dagen voor een Reaper kiempje is wel echt snel!

 

Je weet dat ik de Amerikanen volg en dit is wat zij doen en ik geloof er in, baat het niet het schaad ook niet.

 

Het is uiteraard wel een proefje waard dus ik zal kijken waar ik dit seizoen een test kan inplannen, uiteraard vermeld ik dat weer in het gewone peper topic!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet de koudebehandeling gedaan, wel voorgeweekt in lauwwarm water en de temperatuur in de pluggen ook op gem 28 graden gehouden. En bij mij ook na 7-8 dagen 2 van de 3 zaden gekiemd.

Dus veel zal het niet uitmaken denk ik.

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:  Mijn Carolina Reaper plantjes groeien goed, inmiddels zitten de eerste echte bladeren er aan. Zoals ik eerder meldde was ook het derde zaadje gekiemd maar daar waren opeens de lobblaadjes vanaf. Dit plantje heeft dus geen "kop"meer.  Het stengeltje is nog wel groen maar deze is dus ten dode opgeschreven.

Gelukkig nog 2 plantjes over dus een slagingspercentage van 67% (Van mijn Habanero Orange zijn slechts 3 van de 6 zaden gekiemd).

De plantjes zijn nu dus precies 3 weken geleden gezaaid.

Ik heb in een paar stappen het voedingsniveau (EC aangepast). De temperatuur op mijn thuiskantoor/home growing center is overdag 21-22 graden en 's nachts 19 graden.

 

Twee foto's:

De 2 Carolina Reapers en ernaast 2 van de 3 Habanero's (die gaan dus iets sneller)

 

1907537122_CarolinaReaper2023-02-04.thumb.JPG.b30b419162ee74914155e86627e13d38.JPG

 

 

Close up van de de 2 CR's

 

1353695289_CarolinaReaper2023-02-05.thumb.JPG.c95f306a0907449099e32299cf246d24.JPG

 

 

  • Like 3

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-1-2023 om 11:28, HerbalX zei:


Modern maar ook dat is nog niet weggelegd voor de hobbyist :(

Een proefpanel en verdunnen met olie totdat je het niet meer proeft, ook niet. Dat is hoe je Scoville Heat Units meet. SHU is nu big numbers marketing 1000000/1000000=16 miljoen SHU.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-1-2023 om 00:08, woldistel zei:

Nee, lijkt me lastig thuis te doen.

 

linkje

(liquid)Spectografie, apparaten zijn traditioneel duur. Geen idee of er recente ontwikkelingen zijn. Daarna worden de diverse capsaicnes opgeteld voor marketing maal 16 gedaan, naar SHU.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-1-2023 om 20:07, rorror zei:

Afgezien dat donaldk wat termen/benamingen door de war haalt/fout benoemd, verwacht ik van jouw eigenlijk wel om daar doorheen/overheen te lezen gezien jouw levenservaringen die je hebt. De twee methodes die Donaldk aanhaalt om de SHU te achterhalen, weet jij wel. Of zijn antwoord de vraag van Roland beantwoord, zeg ik nee op. Hij had beter even naar de twee methodes kunnen linken hoe je SHU kan testen. Of een product zoals 'chillipot scoville meter' kunnen linken.

Wat betreft "SHU number marketing". Is gok ik meer een mening hoe hij de peper markt ervaard.

Scoville gebruikte dus een testpanel waarbij peper werd opgelost in olie (sommige bronnen spreken van suiker), hoe meer olie totdat panel niets meer proeft, hoe hoger de hitte op de schaal. Inmiddels is 100% capsaïcine (alleen crystallen die oplossen in alcohol en de crystallen geven geen hitte af). Inderdaad vruchten varieren in hitte van plant tot plant en zelfs aan een plant, (maar daar had ik het dus niet over). 100% capsaïcine is inmiddels vastgesteld op 16 (15) miljoen SHU. Terwijl er maar 1 miljoen delen in 1miljoen delen zitten. Men meet dus parts per million, waarbij men van meerdere capsaïcines de waarde optelt tot totale capsaïcine aandeel van de peper(s). Daarna rekent men nog om naar SHU, een groter getal.  

 

Wat benoemde ik fout of haalde ik door de war? Dan steek ik er nog wat van op.

 

Blijkbaar is er dus een lab in Noorwegen dat de spectografie test as dienst aanbiedt, voor behapbare prijs. Dus niet zelf of thuis, maar wel in te kopen.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de strenge mods:

Het gaat zo te zien geweldig, Tja met de zaadhulsjes gaat het wel vaker mis, Dan ben je de kop (deels) kwijt. Verdrogen/verbranden kan ook nog. Met gecontrolleerde warmtematjes zul je geen last hebben van afsterven bij de grond/substraat naar luchtovergang. Bij 'gewon op de vensterbank' was het hier vaak een probleem(pje).

aangepast door donaldk
  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-2-2023 om 16:32, rorror zei:

Heeft 'cold stratification' wel invloed om zaden chili pepers? Van wat ik gelezen/ervaren heb in de afgelopen jaren niet. Misschien wel voor capsicum pubescens en de andere soorten die in de koude bergen groeien(geen ervaring). Maar de tropische soorten zoals annum/baccatum/chinense niet.

De hoogste gemiddelde temperatuur in de staat North Carolina is 32°C in juli en de laagste is 9°C in januari. Dus niet echt een koud klimaat.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine update, helaas is het bij het snelle ontkiemde zaadje gebleven en hebben de andere 2 zaden het af laten weten dus qua ontkiemen heeft steenwol het een stuk beter gedaan!

 

Verder vind ik als ik naar Mai’s laatste foto’s kijk dat de ontwikkeling van de kiemplantjes een stukje sneller gaat, iets wat ik trouwens wel verwacht had op steenwol.

 

Op aarde valt de Reaper eerst een week of twee stil waarna het kiemplantje gestaag gaat groeien, dit was vorig seizoen precies zo!

 

Dit is ook de reden dat ik besloten heb alles op alles te zetten om met dit plantje door te kunnen gaan, vanaf het moment dat het kiemplantje aangeslagen is en 2 setjes nieuwe blaadjes heeft komt het wel goed.

 

Al met al ben ik dit keer niet onder de indruk van mn kiemkunsten maar we zijn op weg, zodra ik de lamp echt kan gaan benutten en weer wat voeding kan gaan geven wordt het weer interessant.

 

🤞😎


5379E06E-3D67-4590-98C5-C50AA9997A21.jpeg

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van Ruderalis kreeg ik 5 zaadjes Carolina Reaper chocolate.

Eerste zaai 21 januari. Opkomst 2 februari (na 12 dagen). Een van drie. Die is nu voorzichtig begonnen met het eerste echte bladpaar (als ik héél goed kijk)

Tweede zaai 29 januari. Opkomst vandaag, 10 februari (na 12 dagen). Een van twee. Misschien komt nr. 2 ook nog.

Nog geen foto's daarvan. Wel van mijn Madame Jeanette, degenen die al van de warmtematjes af zijn:

 

20230210_123832.jpg

^ Links (3 + 1 minkukel): testzaai 9 januari. Rechts: 6x zaai 21 januari.

 

Van de derde zaai, op 29 januari, zijn er inmiddels 5 opgekomen.

Gemiddeld percentage opkomst: ongeveer 25% (wel 'EZO': Eigen Zaad Oogst)

 

Waarom bij elkaar zoveel Jeannetjes? Vier voor mezelf, 2x2 voor buren. Rest voor de MTFD-dag op 15 april. 

 

 

  • Like 4

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@henkg,

 

dat is goed nieuws, ik heb het idee dat de Italiaanse zaden niet super makkelijk uitkomen op aarde maar tot nu toe hebben we allemaal wat staan!

 

Vorig jaar had ik van 5 zaden 3 planten dus misschien is het ook gewoon de Reaper zelf.

 

Nog even een foto van de zaden die ik jou gestuurd heb, het zijn de nieuwe Italiaanse Chocolate Reaper zaden,

6CC440F7-9947-4F8B-B248-7B9BAD03F6B4.jpeg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, donaldk zei:

Wat voer je ze straks Ruderalis.


 

ik begin met een zeer lage dosering wortelstimulator, dit is mn belangrijkste voedingstof in de eerste 2 maanden!

 

Verder geef ik af en toe vis emulsie, na het overpotten krijgen ze ook groei voeding.

 

Ik geef de hele kweek altijd lage doseringen voeding maar voer de regelmaat van de voedingsbeurten wel op naar gelang de ontwikkeling van de plant, op het hoogte punt van het seizoen voed ik 3 van de 4 waterbeurten (spoon feeden).

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels staat het reaper kiempje zo’n 2 weken boven de aarde, het gaat allemaal gelijk aan vorig seizoen, langzaam maar gestaag.

 

Na het overpotten gaat de groei snelheid flink omhoog aangezien ze dan overgaan naar een voedings rijke grond en momenteel staan ze op stek grond en zijn dus afhankelijk van vloeibare voeding.

 

Op dit moment hebben ze 1x zwaar verdunde vis emulsie en 1x wortel stimulator gehad van onderaf gegeven, verder sproei ik ze af en toe met water.

 

Ik heb de warmte wat laten zakken zo tussen de 26 a 27 graden.

 

Rode Carolina Reaper 2wk,

54D0C7EC-5E7B-4DFD-B4C2-4CEB5E781D4E.jpeg

 

Om dat ik niet zo blij ben met geen back up reaper en het voor de Challenge is heb ik nog 3 zaden geplant waarvan er vanmorgen 1tje is opgekomen dus we hebben er nu twee, gewoon het zekere voor het onzekere gekozen al hoop ik met de bovenste door te kunnen blijven gaan!

 

Rode Carolina Reaper een paar uur oud,

457DE8F4-9461-434C-8626-721ACE0AB804.jpeg

 

 

aangepast door Ruderalis
  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jeanne heijmans


Ik kweek de Carolina Reaper gewoon om dat ik het een interessante Peper plant vind en het niet heel makkelijk is om er een mooi exemplaar van het juiste phenotype van te kweken!

 

De Pepers kun je gebruiken om een hot saus van te maken of flake’s of voor de Reaper challenge.

 

Ik heb er afgelopen seizoen veel van weg gegeven aan mensen voor de Reaper Challenge, dit seizoen heb ik al een aanvraag voor een verjaardag en die persoon betaald er voor dus ik maak me geen zorgen om er van af te komen.

 

Als je verschillende interessante Pepers wilt kweken kom je al snel pepers tegen die eigenlijk gewoon niet te eten zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een update vanuit mijn home growing office....

Vorige week de Carolina Reaper planten overgepot: 1x in een grotere steenwolblok (10x10x10 cm) en 1x in potgrond in een P9 pot, dat is mijn reserveplant.

De plantjes staan in een Ikea Vaxer met LED licht. Ze staan niet meer op een warmtematje. Temperatuur in de kamer is overdag rond 21 graden en s nachts 18-19 graden. Ik vind zelf 26-27 graden in dit stadium te hoog.

Ze moeten nog tot eind april hier binnen doorgroeien totdat ze naar de kas kunnen dus dat is nog 2-2,5 maand.

Voedingsniveau is langzaam verhoogd naar het gewenste niveau.

 

Foto:

1427167509_Superhots2023-02-17.thumb.JPG.ceb602b05d0c6816365285ae702385df.JPG

 

Links dus de Carolina Reaper, rechts de Habanero Orange en erachter de reserveplanten.  De Habanero groeit ietsje sneller en wat minder gedrongen.

Kleur van de bladeren bevalt me wel, ze zijn wel iets gebobbeld (teken dat ze meer dan voldoende licht krijgen in dit stadium).

Wat je helemaal rechts ziet is een vochtsensor. Heb ik begin dit jaar gekocht en bevalt prima tot nu toe.

 

 

aangepast door Mai Pensato
  • Like 5

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Mai Pensato changed the title to De Carolina Reaper 2023 & 2024 Kweek Challenge (HOT HOT HOT)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...