Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

De Carolina Reaper 2023 & 2024 Kweek Challenge (HOT HOT HOT)


Mai Pensato

CR 2024  

12 leden hebben gestemd

  1. 1. Wie gaat er in 2024 Carolina Reaper kweken ?

    • Nee
    • Ja, de rode
    • Ja, andere kleur
      0


Aanbevolen berichten

5 minuten geleden, Erny zei:

Waar?

Het zijn Ecowitt sensoren, gekocht bij plantcaretools en eerder ook bij amazon. Ik heb er ook een temp sensor bijgekocht om in de pluggen te meten tijdens de kiemfase op warmtemat

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mai Pensato,

 

je Reaper staat er prachtig bij en idd de bladkleur spot on!

 

Het krullen van de bladeren is in mijn ogen een combi van lichtdruk en waterdruk beiden moeten in het begin niet te hoog zijn, verder hoort het ook gewoon een beetje bij de hetere peper soorten.

 

Betreft de temperatuur gebruik ik de tent en mat nog voor meer peper soorten en kan ik de temperatuur niet nog meer naar beneden brengen, de ideale temperatuur in dit stadium is zo tussen de 24 a 25 graden volgensmij, de reaper en pink tiger staan inmiddels op omgedraaide 1 liter potjes dus dichter bij de lamp maar niet meer direct boven de mat.

 

Het begin is er nu continuïteit en geduld.😎A60D06B2-1B1A-4B28-9BF6-918E655271C9.jpeg

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ruderalis  de blaadjes zijn niet gekruld maar wel wat gebobbeld. Ik ben er redelijk zeker van dat dit het gevolg is van in verhouding veel licht tot de temperatuur. Kijk ook maar eens in het  tomaten en pepers topic. Degenen die flink wat LED licht hebben hangen (en niet meer op de warmtemat staan) hebben meer gedrongen planten en een meer donkere bladkleur. Bij tomaten kleuren blad en stengels dan meer paars, paprika en peper tonen dan dat bobbelige blad.

 

Wel goed trouwens dat je de CR en de pink tiger wat verder van de warmtemat gezet hebt. 

 

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mai Pensato,

 

ik was even vergeten dat jij onder led kweekt dat geeft idd vanzelf al wat meer donker groen blad soms richting paars zelfs.

 

Ik zelf kweek onder Tneon dat is toch anders, wat betreft het bobbelen dat bedoel ik ook en dat had ik vorig seizoen ook en dat zal ik dit jaar ook hebben dat hoort er een beetje bij, zolang het geen remmende factor is maak ik me niet zo druk om wat bobbels!

 

Ik houd mn lamp op dit moment al hoger dan vorig seizoen vanwege het gebobbelde blad wat ik vorig seizoen had, als je in het begin te ruim water geeft (aarde) en het droogt weer kan je er ook extra last van krijgen.

 

Maar als je op YouTube gewoon naar de peper planten van anderen kijkt zie je dat het er ook wel wat bij hoort, so no worries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmm, licht is licht of het nu van led of neon komt, als je zou willen kan je exact dezelfde golflengte's en sterkte erover maken met die leds als die Tneon. (met led's kan je gewoon meer doen) Ik zag het ook hier voorheen voorbijkomen, "ja je ziet mauve, die heeft verschillende golflengte", waarbij je aan het feit voorbijgaat dat wit licht alle zichtbare golflengte bezit en je pas mauve hebt als er mindere golflengtes aanwezig zijn.  Als je de kleur van plantjes onderling wil vergelijken, moet je al een foto maken onder een identiek daglicht.   Enige verschil dat je nu hebt, is met relatief meer blauw heb je een compactere groei. Wil je meer uitgerekt dan voeg je meer rood toe en zet je de temperatuur wat hoger (ongewenst gebeurt dit bij de meeste, wanneer de plantjes voor het raam op een verwarmde plek staan)

Ik volg hier meer de richting van @henkg / @Mai Pensato , In het begin heb je een sterke wortelgroei in verhouding tot het bladoppervlakte, oppervlakte wortels (haartjes erop is groter) bij o.a. tomaten zie je dat sterk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil nog even terug komen op het ontkiemen van de Italiaanse Reaper zaden!

 

De eerste poging had ik maar 33% opkomst, 1 van de 3 zaden kwam maar op en dat zat me niet lekker 😩, ligt het aan de zaden of aan mijn kiem kunsten was de vraag die me dwars bleef zitten?

 

Dus nog maar een nieuwe poging gewaagd om te kijken waar het scheef gaat/ging.

 

Weer 3 zaden gepakt en het nogmaals geprobeerd op de ouderwetse manier en  met een iets rijkere stekgrond, stekgrond vermengd met 30% wormen mest!


Toen de zaden zo’n 5 dagen tussen behoorlijk nat wc papier in een plastic bakje gelegd tot dat er leven in de zaden te zien was waarna uitgeplant in een 1ltr potje, goed nat gemaakt en een boterham zakje er over heen getrokken en op de warmte mat zo rond de 27 graden en drie dagen later staan ze allemaal omhoog een 💯% score dus!!

 

Hier door is dus bewezen dat het niet aan de zaden ligt maar dat de zaden goed vochtig moeten zijn en flink moeten kunnen broeien, het zijn ook zwaar ingedroogde zaden.

 

Ik beperk me in deze alleen tot de Italiaanse Reaper zaden die alleen nog in omloop zijn bij Mai en Henkg en ik.

 

Wel zullen de zaden als alles goed gaat in de biodoos verschijnen volgend seizoen, het zullen afgeschermde zaden Rode Carolina Reaper uit Italië zijn dus 100% veilig en dus zonder kruisbestuiving.

 

💯% score CR rood middelste potje,

C3134D12-E3A0-4565-B68B-5AB023E1457A.jpeg

 

😎

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht, met mijn beperkte kennis over pepers, dat die extreem hete rassen allemaal hybriden zijn.  Is dit een zaadvast ras?

 

Ik las trouwens dat de veredelaar van dit ras nog hetere rassen achter de hand heeft voor als iemand dit wereld record hete peperras verslaat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roland,

 

het ligt wat moeilijk met de Reaper, er zijn een hoop aanbieders van de zaden maar weinig van de aangeboden zaden zijn stabiel dus het is al een zoektocht om goede stabiele zaden te vinden, ik heb wel goede hoop dat het dit seizoen gelukt is!🤞

 

Het klopt inderdaad dat de maker van de originele rode Carolina Reaper nog een nieuw ras achter de hand heeft, de “Pepper X” van 3 miljoen scoville.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-2-2023 om 21:15, Ruderalis zei:

@Roland,

 

het ligt wat moeilijk met de Reaper, er zijn een hoop aanbieders van de zaden maar weinig van de aangeboden zaden zijn stabiel dus het is al een zoektocht om goede stabiele zaden te vinden, ik heb wel goede hoop dat het dit seizoen gelukt is!🤞

 

Het klopt inderdaad dat de maker van de originele rode Carolina Reaper nog een nieuw ras achter de hand heeft, de “Pepper X” van 3 miljoen scoville.

Reaper zaden zijn te vroeg verspreid, daardoor naar buiten gekomen en dus nooit helemaal stabiel geworden. of Ed moet ze later alsnog hebben weten te stabiliseren en is enkele al het andere aanbod minder stabiel...

 

Die Pepper X hoor ik al jaren over en zie ze verder nooit, dus of ze bestaan, of gewoon goed tegen de borst worden gehouden...

  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Carolina Reaper chocolate:

Eén van drie zaden kwam op. Tweede zaai: 1 van 2.

Helaas heeft die ene van de 2e zaai het niet overleefd. Door varenrouwmuggen, de larven vraten de worteltjes op.

 

Vanaf nu gaat alle zaaigrond eerst in de magnetron, zo ook het afdekzand. Dat zand zou moeten voorkomen dat de mugjes eieren in de grond kunnen leggen.

 

Eén Reaper over dus, die moet nog beginnen aan het 2e echte bladpaar. Daar ga ik t.z.t. natuurlijk zaad van winnen (als ik al rijpe pepers ervan ga krijgen ...). Bij een volgende update plaats ik een foto, of een bericht van overlijden.

 

De (verhoudingsgewijs) erg milde Madame Jeanettes gaan wél prima. Lastige klantjes, maar een makkie in vergelijking met de Reapers.

Over de gisteren gezaaide Cayennes maak ik me al helemaal geen zorgen, die gaan alle jaren probleemloos.

  • Like 3

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-2-2023 om 08:14, henkg zei:

Mijn Carolina Reaper chocolate:

Eén van drie zaden kwam op. Tweede zaai: 1 van 2.

Helaas heeft die ene van de 2e zaai het niet overleefd. Door varenrouwmuggen, de larven vraten de worteltjes op.

 

Vanaf nu gaat alle zaaigrond eerst in de magnetron, zo ook het afdekzand. Dat zand zou moeten voorkomen dat de mugjes eieren in de grond kunnen leggen.

 

Eén Reaper over dus, die moet nog beginnen aan het 2e echte bladpaar. Daar ga ik t.z.t. natuurlijk zaad van winnen (als ik al rijpe pepers ervan ga krijgen ...). Bij een volgende update plaats ik een foto, of een bericht van overlijden.

 

De (verhoudingsgewijs) erg milde Madame Jeanettes gaan wél prima. Lastige klantjes, maar een makkie in vergelijking met de Reapers.

Over de gisteren gezaaide Cayennes maak ik me al helemaal geen zorgen, die gaan alle jaren probleemloos.


Op aarde (ik weet niet hoe het op hydro is) is de reaper een moeilijke starter!

 

Ik heb vorig seizoen om op terug te kijken en in vergelijk met vorig seizoen gaat alles hetzelfde dus ook de lastige kanten.

 

Vanaf de opkomst van het zaadje ben ik bezig de betreffende reaper continu op kleur te krijgen en houden, vorig seizoen en nu weer.

 

Ik heb mijn (challenge) reaper inmiddels alweer verpot naar meer voedings rijke aarde om de reaper weer op een mooiere kleur te krijgen.

 

Alles luistert heel nauw bij de reaper; licht, water & voeding, alles moet in de juiste balans zijn.

 

Ik ben over mijn reapertje tevreden over de groei maar niet over de kleur, te geel, ik heb m daarom net overgepot op 60% potgrond en 40% wormen mest en verwacht dat hij er volgende week alweer een stuk beter bij staat!

 

foto challenge Carolina Reaper,

0133B5C9-2539-46B4-A7AA-1DB4C25951DB.jpeg

 

89D2DC29-50F7-4D74-9B61-E00BFB06646C.jpeg


De Pink Tiger heeft precies dezelfde omstandigheden en blijft wel keurig op kleur en is niet geel,

1A473284-CC8A-4A5B-85E2-5AC96F0A8B0F.jpeg


Update 2/03/‘23,

 

een paar dagen na het overpotten naar een meer voedings rijke grond zit de weg omhoog er weer in dus het lijkt toch echt een gebrek aan voeding te zijn geweest!

 

Ik kom tot de conclusie gekeken naar twee seizoenen Carolina Reaper.

 

2/03/‘23,

5016AEE6-4767-485A-8FA6-88987DC0A7DE.jpeg

 

aangepast door Ruderalis
Foto toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels staat de Reaper ongeveer een dag of 5 op voedingsrijke grond en komt ie weer op kleur verder komen de eerste groeipuntjes van de zijscheuten te voorschijn, dus zoals gezegd gaat alles precies als vorig seizoen en heb ik een groot vertrouwen dat dit plantje wederom een pracht van een struik gaat worden!,

85EB0225-50D4-4249-9029-CD1CD2E1B6F5.jpeg


48161FD5-E39C-4701-8FA5-66BC8438D997.jpeg

 

9D52EE6B-DA33-43B3-B940-343035327771.jpeg

 

aangepast door Ruderalis
Foto’s toegevoegd
  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een update van mijn Carolina Reaper.

We zijn ruim 2 weken op vakantie geweest. Ik had daarom de verwarming thuis iets lager gezet.

De CR is toch goed doorgegroeid, net zoals mijn andere pepers en paprika''s trouwens.

Kleur in de kop is wel ietsje lichter geworden (maar nog steeds mooi op kleur). De nerven zijn wat paars geworden. Dit kan duiden op (relatief) wat lage termperatuur in verhouding tot het licht (bij tomaten is dat in ieder geval wel zo)

@Ruderalis wat is jouw ervaring bij de CR met paarse nerven?

 

Maar het ziet er volgens mij prima uit.

 

De CR is n zelfs wat forser (grotere bladeren) dan de Habanero Orange, maar de laatste is wel iets donkerder van kleur.

 

Foto 1:

2083230001_Superhots2023-03-1001.thumb.JPG.f0021ddfcf1368b093b67d5b59730a8e.JPG

 

Foto 2: de wortels hebben de onderkant van het blok (10x10x10 cm) ook bereikt, ziet er goed uit:

 

984925801_Superhots2023-03-1002.thumb.JPG.1276f077016345df101e4e8e43afbe81.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door Mai Pensato
  • Like 3

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mai Pensato,

 

je reaper ziet er netjes uit 🤙

 

Wat betreft de paarse nerven die heb ik ook, dat het een temperatuur verschijnsel is lijkt me niet echt aangezien mijn reaper op gemiddeld rond de 26 graden staat.

 

Het kan gewoon aan het phenotype liggen want die is anders dan vorig seizoen, vorig seizoen had ik het niet namelijk, dit zijn natuurlijk anderen zaden dus voor mij ook nieuw!

 

De vruchten van dit phenotype zijn ook veel intenser rood dan die van van vorig seizoen misschien heeft het er iets mee te maken.

 

Persoonlijk trek ik me totdat de reaper de kas ingaat niet zoveel aan van het uiterlijk van de reaper, ik zorg dat ie gezond blijft en zich goed ontwikkeld het echte mooie komt vanaf dat ie de volle grond in gaat in de kas, vanaf dan komt de reaper pas echt op zn best tevoorschijn.

 

De grote bladeren kloppen bij de reaper en zijn best opvallend, was vorig seizoen ook zo en bobbelend blad ook, iets wat er in mijn ogen gewoon bij hoort.

 

Mijn challenge reaper vandaag,

C3A1BAE8-A4CA-467B-B126-5D7BF53DE731.jpeg
 

2 dagen later,

38136DDB-E9C7-41A2-A6D9-F47FABD88E07.jpeg

 

Mijn back up reaper,

F43D7320-E9B3-42F1-A738-D7C1BA81EF5A.jpeg

 

aangepast door Ruderalis
Update foto
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal nog even wat foto’s plaatsen om te laten zien waar we heen moeten, lijkt me eigenlijk wel zo handig!

 

@Mai Pensato en ik hebben de zaden van de planten die ik hieronder laat zien dus concreter wordt het niet.

 

dit is de vorm en de kleur waar we nu zo ongeveer naar toe moeten,

BEE6F5D1-A140-4C94-9D43-65DC900E7066.jpeg

 

dit zijn de vruchten waar we dit seizoen naar toe moeten,

E2549D9C-EC00-46D0-81CE-B7CA6E69CADF.png


deze foto geeft goed weer waar de vele vruchten komen en ook zie je weer de kleur van de plant,

EFBE4925-6CEE-4EE9-8A7D-C113430AB7C7.png

 

😎

aangepast door Ruderalis
Spelling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update met 2 foto's van mijn Carolina Reaper.

Gezaaid 15 januari; verspeend in 10x10x10 cm pot op 14 februari. Tegelijk met Habanero Orange.

Ze staan onder lampen (Ikea) en in een wat koelere kamer van het huis, overdag 19-20 graden 's nachts 17-18.

De CR heeft vergeleken met de Habanero duidelijk meer gebobbeld blad maar wel zijn de bladeren wat groter.

De temperatuur zou voor de CR wel wat hoger mogen zijn, maar mijn tomatenplantjes, andere pepers en paprika en de bleekselderij voor de MTF wedstrijd staan in dezelfde kamer. Maar ik maak me er geen zorgen over, groei is goed en ze moeten nog ruim een maand hier binnen blijven staan.

Ik heb ook nog een paar reserveplanten van elk. Die staan in dezelfde kamer, in potgrond en niet onder de lampen.

Deze CR heeft minder gebobbeld blad, is nog wat lichter van kleur en heeft minder paarse nerven.

 

Foto 1: Links CR rechts Habanero

 

Superhots2023-03-1901.thumb.JPG.3edead0ec2d1d485680827b6fb7957c4.JPG

 

 

Foto 2; Wortels van de CR zien er prima uit

 

Superhots2023-03-1902.thumb.JPG.ddaa09943871b7bf72f6f048b75eec60.JPG

 

 

 

  • Like 5

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-3-2023 om 19:30, donaldk zei:

Net herzaaid:-(.

 

Hoezo herzaaid ? Was het de eerste keer niet goed gegaan dan ?

En ga jij ook de rode Carolina Reaper kweken ?

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Carolina Reaper chocolate, precies 2 weken na mijn vorige update (https://www.moestuinforum.nl/topic/39596-de-carolina-reaper-2023-kweek-challenge-hot-hot-hot/page/3/#comment-477422

 

 

20230328_CR_choc.jpg

^ Het gaat langzaam, wel gestaag. Bij kamertemperatuur: overdag 20 graden, 's nachts 17 graden.

Op een warmtematje, bij 22 graden, dag en nacht, zou beter zijn. Maar mijn twee matjes zijn nu volgeboekt met ander spul. 

  • Like 6

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Mai Pensato changed the title to De Carolina Reaper 2023 & 2024 Kweek Challenge (HOT HOT HOT)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...