Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

De Carolina Reaper 2023 & 2024 Kweek Challenge (HOT HOT HOT)


Mai Pensato

CR 2024  

12 leden hebben gestemd

  1. 1. Wie gaat er in 2024 Carolina Reaper kweken ?

    • Nee
    • Ja, de rode
    • Ja, andere kleur
      0


Aanbevolen berichten

Uit het Pepers 2022 Topic:

 

image.thumb.png.5e6fe55fc2ab0cf1317928fbc3207c65.png

en: 

image.thumb.png.bdd400d9e8641d337050ec3412d24b64.png

 

en:

 

image.thumb.png.8137f38e4b7a06054f6075aaeb2ffece.png

 

Hierbij heb ik dus het nieuwe topic aangemaakt.

@Ruderalis  en ik gaan dus vanuit dezelfde zaden kweken, beiden op geheel eigen(wijze) wijze 😊

Het is geen wedstrijd maar wel een leuke challenge denk ik. Voor mij wordt het de eerste keer dat ik CR ga kweken. Mijn heetste tot nu toe is Habanero (afgelopen 2 jaar gekweekt).

 

Uiteraard nodig ik ook anderen uit die deze peper kweken om hun teeltwijze en ervaringen hier te delen.

 

Ik ben van plan om tussen 15 en 20 januari te gaan zaaien.

 

@Ruderalis  wat is jouw plan ?  Ik ben wel bereid om me wat aan te passen zodat we op hetzelfde moment zaaien maar na 1 februari vind ik persoonlijk wel wat laat.

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door Mai Pensato
  • Like 4
  • Thanks 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks Mai voor het openen van dit super interessante topic!

 

Ik begin 1 februari met het zaaien van de Rode Reapers, dit is voor mij een goed time frame als ik terug kijk op vorig jaar.

 

Wat mij betreft begin jij gewoon op het tijdstip dat jouw past, je kan niet vroeg genoeg beginnen want de Reaper is een erg trage Peper soort.

 

Ik wens iedereen succes die deze Peper soort wil gaan kweken en Mai in het bijzonder, dat het maar weer een mooi kweek seizoen mag worden!

 

Buiten de Reapers hebben we nog wel een aantal nieuwe interessante peper soorten die in het normale peper topic te volgen zullen zijn.

 

Grt, Ruderalis.😎

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-1-2023 om 20:11, Roland zei:

Waarvoor gebruik je deze extreem hete peper?

 

Ik weet het nog niet, betwijfel sterk of wij ze zelf gaan consumeren, we vinden Habanero al zeer heet.

Mij gaat het puur om de uitdaging om deze speciale soort voor het eerst en volgens mijn idee/theorie te gaan kweken.

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren, 15 januari dus, gezaaid: 3 zaden van de Carolina Reaper en 6 zaden Habanero Orange.

Staan op een warmtematje met een aparte temp sensor in 1 van de pluggen.

Dit alles gekoppeld aan mijn domotica systeem waardoor ik de temp constant kan houden tussen 27,5 en 28,5 graden .

Verdere info volgt nog incl foto's.

aangepast door Mai Pensato
  • Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verschiet wel een beetje van zo'n hoge kiemtemperatuur, alhoewel  je zit nog aan de lage kant lees ik 😄, tussen 80-90F normaal voor Carolina, misschien dat daarom hier een aantal pepers slecht kiemen, ik hield maar 25 aan.  Leuk om volgen jullie challenge.

aangepast door redzebra
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tadaa tadaa....!

Vandaag zag ik , 8 dagen na het zaaien, dat 2 van de 3 Carolina zaadjes al gekiemd zijn. Na alle verhalen op internet en mijn eigen ervaringen met wat minder hete pepers afgelopen jaren, is dit sneller dan verwacht.

Van de 6 Habanero Orange zijn er ook 2 gekiemd, in percentage dus een stuk lager (omdat ik van de Habanero veel meer zaden heb, heb ik hier 2 zaden per plug gezaaid)

 

Hieronder enkele foto's met een korte beschrijving van hoe ik het heb aangepakt:

 

1. De zaden , ter beschikking gesteld door @Ruderalis

1989228703_Superhots2023-01-1501.thumb.JPG.9370c190cd01288f81e7ecd99afd9a0b.JPG

 

2. Zondag 15 januari s morgens de zaden in een glas met lauwwarm water (25-30 graden) gelegd om voor te weken:

 

2034743963_Superhots2023-01-1502.thumb.JPG.72fb0cfa4dffc620f97abf23bbd1a276.JPG

 

 

3. Diezelfde dag 's avonds gezaaid in steenwolpluggen met een gaatje van ongeveer 1 cm diep, afgevuld met vermiculiet en nog eens goed natgemaakt  (EC en PH = "geheim van de smid" mogen jullie raden ... 😊) CR 3 zaden, Habenero Orange 3x2 zaden

287605124_Superhots2023-01-1503.thumb.JPG.886b8200084f6f9a3b29015cc58871bf.JPG

 

 

4. temperatuur sensor in de middelste plug; de pluggen staan op een warmtematje, en kap van de propagator erop

1163870052_Superhots2023-01-1504.thumb.JPG.45baaa9f530ee0ab12e93aee1e970827.JPG

 

 

5. Omdat de temperatuur van de pluggen mijns inziens te hoog was als het warmtematje continu aan bleef (32-33 graden) heb ik het zo ingesteld dat het matje aan gaat bij temp < 27,5 graden en weer uit bij temp > 28,5 graden. Warmtematje gebruikt overigens 8 Watt.  Zie hier de grafiek van het temperatuurverloop de afgelopen 7 dagen. Je ziet een paar pieken naar beneden: op die momenten heb ik de pluggen wat natgemaakt, het verraste me namelijk dat ze toch vrij snel uitdrogen bij deze temperaturen...

1890326064_Superhots2023-01-2303Temp.thumb.JPG.5cc5faee89ed133fd96321995ce66d8a.JPG

 

6. En dan 2 foto's van vandaag met de gekiemde Carolina Reaper plantjes rechts  en de Habanero Orange links. Ik heb sinds vandaag ook de LED belichting aangezet (tussen 8.00 en 19.30u) omdat het vrij donker is op mijn "thuiskantoor annex home growing kamer"

1971372042_Superhots2023-01-230123jan23.thumb.JPG.011b13ddd801465f8618e59c6ac6e717.JPG

 

 

649483744_Superhots2023-01-2302.thumb.JPG.aa628d3e34ebaaf65cf248b41d0729b9.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door Mai Pensato
  • Like 8

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vandaag is ook de 3e Carolina Reaper naar boven komen piepen. Dus een kiem% van 100%. Niet te vroeg juichen, maar so far so good.

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie:

https://www.zpchilligroup.com/store/chillipot-scoville-testing/

 

Heb er zelf geen ervaring mee hoor, gewoon even gegoocheld.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-1-2023 om 23:44, Roland zei:

De heetheid van Pepers wordt uitgedrukt in de Scovilleschaal kun je de SHU waarde ook zelf thuis meten, en zoja hoe?

modern is gewoon ppm meten met spectrografie. niks testpanel en aanlengen met olie. Dus SHU is enkel nog big numbers marketing.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-1-2023 om 14:05, donaldk zei:

modern is gewoon ppm meten met spectrografie. niks testpanel en aanlengen met olie. Dus SHU is enkel nog big numbers marketing.

 

Ik heb dit echt -tig keer doorgelezen en snap er niks van. 

 

Niettemin vind ik de subjectieve Scoville schaal erg handig om subjectief te bepalen of ik een peper wil gaan kweken.

En nu weer terug naar de zal-nooit-door-mij-gekweekt-worden-maar-wel-interessante Carolina reaper challenge!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-1-2023 om 16:18, woldistel zei:

Ik heb dit echt -tig keer doorgelezen en snap er niks van. 

 

 

Hier idem, ik weet echt niet wat @donaldk hiermee bedoelde

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgezien dat donaldk wat termen/benamingen door de war haalt/fout benoemd, verwacht ik van jouw eigenlijk wel om daar doorheen/overheen te lezen gezien jouw levenservaringen die je hebt. De twee methodes die Donaldk aanhaalt om de SHU te achterhalen, weet jij wel. Of zijn antwoord de vraag van Roland beantwoord, zeg ik nee op. Hij had beter even naar de twee methodes kunnen linken hoe je SHU kan testen. Of een product zoals 'chillipot scoville meter' kunnen linken.

Wat betreft "SHU number marketing". Is gok ik meer een mening hoe hij de peper markt ervaard.

aangepast door rorror
link
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens dit topic gaat over het kweken van de Carolina Reaper niet over hoe Scoville gemeten wordt!!

 

Scoville is handig om in te schatten of je peper eetbaar is of niet, meer is niet belangrijk, het is een globaal hulpmiddel en of het nu in Shu of Scoville wordt uitgedrukt maakt niet veel uit voor ons hobby kwekers.

 

Het onderwerp is in iedergeval geen ontsporing van dit topic waard en de uitkomst zal ons ook niets helpen!

 

Dus lekker blijven groeien en have fun!😊

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Mai Pensato changed the title to De Carolina Reaper 2023 & 2024 Kweek Challenge (HOT HOT HOT)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...