Ga naar inhoud

De Carolina Reaper 2023-2025 Kweek Challenge (HOT HOT HOT)

CR 2024  

14 leden hebben gestemd

1. 1. Wie gaat er in 2024 Carolina Reaper kweken ?

• Nee
    • Ja, de rode
    • Ja, andere kleur
      0

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Mai Pensato,

wat @rorror zegt, dit hebben we vorig jaar ook gezien!!

Het is behoorlijk moeilijk om de perfecte vruchten te kweken aangezien de Carolina Reaper nog geen stabiel peper ras is, er zijn weinig oogsten met alleen maar reaper vruchten van het juiste fenotype, misschien dat het lukt met de zaden van Ed Currie de uitvinder van de Carolina Reaper, ik wil dit jaar eindelijk eens zaden bij hem bestellen!

https://puckerbuttpeppercompany.com/products/smokin-eds-carolina-reaper

Verder zal bij de volgende bloem aanzet de kwaliteit omhoog gaan, ik vind het al knap dat je bij de eerste bloem aanzet vruchtjes hebt.😉

De vorm hoeft trouwens niks af te doen aan de hitte van de vrucht dat staat los van elkaar 🥵😆, ik verwacht zelf dat er bij de volgende bloem aanzet meer vruchten van het juiste fenotype zullen verschijnen afgaande op de moeder planten van het zaad.

Wat je nu ziet zijn fenotype verschijnselen uit vruchten van de kruising want de reaper is een kruising.

• Like 2
Geplaatst:

Mijn challenge Carolina Reaper staat er weer prachtig bij, mooie zij scheuten maar wel nog aan de kleine kant toch heb ik er bij genoeg goed weer nog alle vertrouwen in aangezien hij wel tot begin november in de tent kan staan ( eigen ervaring van vorig seizoen! ).🤞

IMG_0496.jpeg

IMG_0495.jpeg

• Like 5
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Update over mijn Carolina reaper chocolate.

Onlangs verpot, staat al een paar weken buiten (zonnig, beschut). Gaat redelijk. Is nogal gestrekt, dat is a-typisch. Nog geen bloemknoppen.

20230606_CRch.jpg

• Like 3

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst: (aangepast)

Mijn challenge reaper gaat langzaam maar gestaag de goede kant op, hoogstwaarschijnlijk maar op weg naar 1 oogst (je) en niet 2 zoals vorig seizoen, maar dat mag de pret niet drukken!

Wel ben ik uiterst tevreden over de vorm van de plant, echt precies zoals het zou moeten, verder is dit een ander phenotype als vorig seizoen (andere zaad leverancier) en blijven deze planten zo ie zo kleiner, dus ik ben niet ontevreden over hoe het eruit ziet.🤙

IMG_0715.jpeg

IMG_0716.jpeg

IMG_0717.jpeg

*** dit is een foto van de kweker van het zaad van ongeveer gelijke grote, ik zit er niet zo ver vanaf!

IMG_0200.jpeg

aangepast door Ruderalis
Update foto toegevoegd!
  • Like 3

@Mai Pensato,

nee nog geen bloemen maar die verwacht ik ook nog niet!

Deze reaper is pas gezaaid toen ik zag dat het met de eerst gezaaide reaper niks geworden was ( door ziekte van begin dit jaar ).

Dus deze plant is nog te klein/jong voor bloemen, ik verwacht/hoop bloemen eind van de maand, als dat lukt komt het nog gewoon goed, vorig jaar hebben de reapers tot begin november in de tent gestaan, ik had toen wel 2 oogsten iets wat dit jaar natuurlijk niet gaat lukken.

De aardigheid voor dit seizoen zal zijn de reaper plant en vruchten zo mooi mogelijk te kweken, qua plant gaat dat de goede kant op, vruchten zal afwachten zijn, dat lijkt tot nu toe het moeilijkste!

Uiteraard ga ik volgend seizoen gewoon weer door met mn reaper project, net zo lang tot het me gelukt is om de plant en vruchten te kweken hoe het bedoeld is.

*** update,

bij nadere inspectie zitten er boven in de reaper al wel bloem knopjes, dus het gaat sneller dan verwacht!🤙

IMG_0718.jpeg

aangepast door Ruderalis
  • Like 1
Geplaatst:

Aangezien de challenge Reaper inmiddels gesplitst is en bloem knopjes heeft is het tijd geworden om de voeding omhoog te brengen en daar ben ik vandaag dan ook mee begonnen!

De Carolina Reaper is een peper plant die veel voeding nodig heeft om veel maar vooral hete pepers voort te brengen.

We houden er zo ie zo een nat droog systeem van water geven op na om de hitte in de peper te beïnvloeden en we doen aan spoon feeding, deze 2 dingen zijn in mijn ogen belangrijk om Reapers te kweken die zo heet zijn als wat de bedoeling is.

qua vloeibare voeding krijgt de reaper tot nu toe; wortel stimulator, vis emulsie en groei voeding!

Vandaag heeft de reaper een top dressing gehad van; wormenmest, beendermeel, bio mix en guano.

Nu geduld houden en hopen dat dit warme weer aanhoud en op zonnige dagen de tent afschermen voor de brandende zon ander vallen er teveel bloemen uit de reaper.

IMG_0740.jpeg

• Like 1

Prachtig om te zien wat een uitgebreide voedings beurt doet bij planten en de reaper in het bijzonder!

De plant staat er nu alweer voller en opgerichter bij, vanaf nu is het voor mij altijd de leukste tijd wanneer ik gericht en met goede voeding planten kan opblazen tot een prachtig formaat.😆

Challenge Carolina Reaper rood,

IMG_0804.jpeg

IMG_0805.jpeg

aangepast door Ruderalis
  • Like 1

Ik kan het niet laten om momenteel foto’s van de challenge Carolina Reaper rood te blijven posten aangezien de plant alleen maar mooier wordt en vooral de vorm aanhoud van hoe het bedoeld is!😍

Nu is het te hopen dat het straks ook voor de vruchten geld, vooralsnog zit de plant vol met knopjes en zal het dus nog wel even duren voor de eerste vruchten verschijnen.😉

Voor nu is het vooral zorgen dat de knopjes en bloemen aan de plant blijven zitten, de reaper bloemen hebben zeer dunne steeltjes en bij teveel zon druk stoot de plant ze erg snel af.😖

CR rood vandaag,

IMG_0833.jpeg

IMG_0834.jpeg

IMG_0837.jpeg

Dit is trouwens waar we naartoe moeten, dit zijn de originele planten van Semistrani uit Italië waar onze zaden vandaan komen, zoals te zien op de foto is het een stuk kleiner phenotype als die CR’s van vorig jaar, wel vol met vruchten van het juiste phenotype,

IMG_0842.jpeg

😎

aangepast door Ruderalis
Toevoegen foto!
  • Like 2
Geplaatst:

Zoals ik al eerder schreef is het reaper project voor mij een meer jaren project!

In mijn ogen is de reaper pas goed gekweekt als je een mooie volwassen plant kweekt zoals de zaden kweker het bedoeld heeft, verder moet het grootste deel van de vruchten van het juiste phenotype zijn en moeten de vruchten de juiste extreme hitte bevatten.😉

Dit heb je met de reaper gewoon niet in 1 seizoen voor elkaar en in de vingers!

Verder is voor mij een onderdeel van de kweek hobby ook het jagen op goede zaden, een top resultaat begint bij top genetica 🧬.

Vandaag heb ik dus alweer de eerste stap gezet ter voorbereiding op volgend reaper seizoen en zodoende heb ik nu eindelijk de originele Carolina Reaper rood zaden van Ed Currie besteld rechtstreeks uit North Carolina in de USA 🇺🇸, Ed Currie is de man die de originele reaper heeft gecreëerd!

Het was een dure bestelling vanwege de verzendkosten en ik heb maar 20 zaden dus die ga ik nu eerst volgend jaar zien te vermeerderen dus ik deel ze aankomend seizoen nog niet, als alles goed gaat aankomend seizoen ben ik bereid het seizoen erop dat wel te doen met voor mij bekenden hier op het forum!😉

@Mai Pensato,

mocht je nog niet uit gereaperd zijn na dit seizoen lijkt het me leuk om de challenge nog een seizoen door te trekken en voor jou heb ik dan ook wederom 5 zaden van Ed Currie uit de USA 🇺🇸 beschikbaar wanneer ze binnenkomen, laat maar weten of je dat wilt!☺️

Heel verhaal maar ja ik heb natuurlijk ook een reaper fetisj 😆

IMG_0860.png

• Like 4

Weer terug bij dit seizoen met de Italiaanse zaden waar ik ook nog steeds hoge verwachtingen van heb.

De CR challenge plant staat er prachtig gezond bij, ik sta er echt versteld van, ik ging net de tent in om de plant te verzorgen en wat te snoeien maar er valt weinig aan te doen zo mooi en fris dat ie erbij staat.

Verder zit de plant echt vol met knopen dus als dat gaat bloeien en ik weet 80% van de bloemen in de plant te houden gaat de oogst niet tegen vallen!😆

Zoals gezegd wordt de plant nu afgeschermd tegen het directe zon licht en ook om de temperatuur iets te drukken!

Bij gebrek aan een parasol doen we het met een dekbedovertrek,

IMG_0861.jpeg

Zoals gezegd zit de plant vol met knopjes,

IMG_0876.jpeg

IMG_0877.jpeg

En hier is te zien hoe mooi en fris de plant erbij staat, de kleur en bladvorm ( niet zwaar gebobbeld) is beter dan afgelopen seizoen, de plant is wel kleiner maar hij groeit zowat per dag dus dat komt ook nog wel goed met hoge water en voeding gift,

IMG_0878.jpeg

IMG_0880.jpeg

update 28 - juni-‘23,

IMG_0944.jpeg

IMG_0945.jpeg

IMG_0966.jpeg

IMG_0950.jpeg

😎

aangepast door Ruderalis
Update
  • Like 4
Geplaatst:

Update Carolina Reaper chocolate, gezaaid 2 feb:

20230630_CRchoc_det.jpg

^ Nu volop bloemknoppen, en hier en daar bloemen. Nog geen beginnende vruchtjes te zien.

Ik ben benieuwd of hier nog rijpe pepers van gaan komen. Ik ga binnenkort wel dunnen, want voor mij zijn hiervan een stuk of vijf pepertjes wel genoeg. Om te proeven, en voor de zaadoogst.

20230630_CRchoc_ovz.jpg

^ A-typische groei: hoog (nu 50 cm), weinig bossig.

20230630_MdmeJeanette_det.jpg

^ Ter vergelijk: de madame Jeanette is nog een stuk kleiner, wel bossiger. Hier al wel vruchtjes.

Jeanette is meer voor de opbrengst, met nauwkeurige (=minimale) dosering nog net te gebruiken in gerechten.

• Like 6

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

@henkg,

daar kunnen nog prima rijpe reapers vanaf komen hoor!👍

De reaper kan lang staan, enigszins afhankelijk van de temperatuur maar als de nachten weer kouder worden in de herfst zet je m snachts binnen, al denk ik dat je eerder rijpe pepers oogst!

- update,

ik heb het even na gezocht en vorig seizoen had ik het eerste vruchtje gespot op 13 juli, ik heb dat seizoen twee oogsten gehad en de planten hebben als enige tot de eerste week van november gestaan!!

Dus alle tijd nog om rijpe reapers te oogsten, no problem 😉 

13 juli 2022,

IMG_9155.jpeg

aangepast door Ruderalis
Geplaatst:

Toch maar weer een foto van de challenge Carolina Reaper rood aangezien het veruit de mooiste reaper is die ik tot nu toe heb gekweekt!!

De vorm is prachtig, het blad staat er zeer goed bij, goed op kleur en weinig gebobbeld, verder zitten alle knopjes en bloemen nog in de plant, ik ben zeer tevreden over deze reaper soort van Semistrani 🇮🇹 tot nu toe.

Nu is het wachten op de vruchten wat gewoon het moeilijkste is om de het juiste phenotype vrucht te realiseren, ik verwacht dus ook geen plant vol met het juiste type vrucht!

Als ik zaden ga oogsten zal ik selectie toe passen en alleen zaden oogsten uit de juiste phenotype vruchten zodoende hoop ik volgende keren dat ik met de geselecteerde zaden kweek meer van de juiste type vruchten te verkrijgen.😉

(leuk experiment)

Challenge Carolina Reaper rood,

IMG_0989.jpeg

😎🌶️

• Like 4
Geplaatst:
Op 2-7-2023 om 15:46, Ruderalis zei:

Als ik zaden ga oogsten zal ik selectie toe passen en alleen zaden oogsten uit de juiste phenotype vruchten zodoende hoop ik volgende keren dat ik met de geselecteerde zaden kweek meer van de juiste type vruchten te verkrijgen.😉

Lijkt me niet; genetisch is de plant overal hetzelfde.

Geplaatst:

Vanmorgen is er heel fijne post bij ons bezorgd van mijn nieuwe peper vrienden uit South Carolina Amerika 🇺🇸, ik dacht trouwens dat ze in de North zaten want ze zitten op de grens maar het is South Carolina!

De echte originele Carolina Reaper red zaden zijn dus afgeleverd en ik ben als een kind zo blij.☺️

Enige info over het bestel proces; het is een groter gedoe als zaden bestellen in Italië, het is gewoon een stuk duurder allemaal, de zaden zijn normaal geprijsd maar de verzendkosten zijn niet mals en uiteindelijk moet je ook nog invoerrechten betalen dus goedkoop is het niet, verder duurt het ook iets langer voor je de zaden in huis hebt, maar voor mij is het het allemaal waard!🤙

De zaden zullen in het nieuwe seizoen gebruikt gaan worden, 3 planten aan 1 kant van de tunnelkas en geen andere pepers in de tent of tuin, ik ga ze dus afgeschermd kweken met veel ruimte om te groeien, op het zaden oogsten zal ik selectie toepassen en dus twee batches aanhouden; batch 1 zaden uit het juiste phenotype vrucht en batch 2 zaden niet uit het juiste phenotype vrucht!

Alles zal te volgen zijn in dit topic want voor mij is het reaper project nog niet voltooid!!😆

dan nog de foto’s;

IMG_1080.jpeg

IMG_1081.jpeg

😎🌶️

• Like 6

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...