Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

CR 2024 14 leden hebben gestemd

1. 1. Wie gaat er in 2024 Carolina Reaper kweken ?

• Nee
    • Ja, de rode
    • Ja, andere kleur
      0

Log in of registreer om te stemmen op deze poll.

Featured Replies

Geplaatst:

Aha, Lia heeft dus ook een CR chocolate (net zoals ik van Ruderalis?)

Ik lig een weekje achter, t.o.v. Lia:

20230818_CRchoc_rijp.jpg

^ Dat afrijpen duurt even, maar nadat het eerste paars/bruine zichtbaar is, dan gaat het heel snel.

Er hangen nog 13 pepers (eentje aangevreten en verwijderd)

Dit is een raar peperjaar: Hier (alles buiten, pot, beschut) is de Mdme Jeanette het vroegst, en de Cayenne is beduidend later:

20230818_Mdm_Jeanette_oogst1.jpg

^ De eerste helft Mdme Jeanette. Op een groot bord. De grootste Jeanettes zijn 6 cm lang. De meesten mooi rijp (van citroengeel gerijpt naar vet geel (Van Gogh geel), goed voor de zaadoogst. Nu pas de eerste twee rijpe Cayennes.

Volgende week ga ik maar eens een flintertje CR chocolate proeven. Vooraf leg ik handschoenen, veiligheidsbril, glas melk, en een grote zweethanddoek klaar ...

Geplaatst:

@henkg Inderdaad ook van Ruderalis gekregen. Wanneer weet je dat ze plukrijp zijn?

Geplaatst:
2 uren geleden, Lia56 zei:

Wanneer weet je dat ze plukrijp zijn?

Dat weet ik niet, van deze soort. Als het voor zaadwinning is, dan laat ik pepers en tomaten hangen tot overrijp.

Geplaatst:

Reaper en iets wat dudielijk geen Ring of Fire, maar een Chinense is op 10-08:

IMG_3717.thumb.JPG.0f937c15ac944d2621fe374ee961c9b0.JPG

IMG_3718.thumb.JPG.b2c11a54d72096935fc33fb8eed6c8e7.JPG

En op de 19-de, vandaag:

IMG_3761.thumb.JPG.3073c41db60148147507f416b73ac36b.JPG

IMG_3758.thumb.JPG.53222ad340e2eee2fec497bf976aa90c.JPG

Reapertje kwam uit zaadjes uit vrucht van Ruderalis. Eentje kwam maar uit. Daarna deed plantje maanden niks. Dus had het opgegeven maar hij leeft nog, daarmee is alles gezegd. Hier mag je geen vrucht van verwachten.

Andere plant kan een Butch-T zijn of toch een reapertje of een Nagabrain Chocolate, want kan me niet herinneren andere Chinense te hebben gezaaid. maar die Nagabrains groeien hier heel anders.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Nog acht mooi grote CRc's te gaan (en 3 kleintjes), maar hier de eerste echt rijpe en mooie CR chocolate:

20230829_CRchoc_Rijp.jpg

^ De kleur is ergens tussen melk- en pure chocolade in.

De Cayenne en de Mdme Jeanette liggen er enkel bij als kleur-referentie, om te laten zien dat de foto "kleur-echt" is. 

Bordje oogt als een mooi vegan bijgerechtje (voor minstens 100 eters)

Geplaatst:

Deze is echt donker..2 zijn al aan t verkleuren en de andere 5 nog groen.

20230829_162420.jpg

Geplaatst:
Op 19-8-2023 om 11:05, Lia56 zei:

@henkg Inderdaad ook van Ruderalis gekregen. Wanneer weet je dat ze plukrijp zijn?

Als de reaper vruchten totaal omgekleurd zijn laat ik ze nog minimaal 2  weken hangen, kan ook langer zo’n 4 weken maar nu met veel regen zou ik ze liever niet langer dan 2 weken laten hangen!!👍

Geplaatst:

Helaas is dit (reaper) seizoen een beetje in het water gevallen, letterlijk en figuurlijk, door het slechte klimaat hier in het noorden dit seizoen wil niks optimaal lukken en dus ook de reapers niet!

Groeien doet het allemaal wel maar de vrucht aanzet en het afrijpen valt zwaar tegen.

Uiteraard maak ik dit seizoen hier online af maar ik kijk al uit naar volgend seizoen aangezien ik nog steeds niet tevreden ben over het eind resultaat!

De Carolina Reaper vind zijn oorsprong in South Carolina dus dat klimaat heb je toch wel een beetje nodig voor een goede vrucht aanzet en afrijping, dit seizoen komt neer op nog geen 20% van het klimaat in South Carolina, dus dan lukt het gewoon niet!!

Volgend jaar zal ik dus weer de CR gaan kweken 2 planten van Ed Currie’s zaden en 1 Italiaanse plant en hopelijk hebben we dan weer een beter seizoen met meer zon uren.

de plant in de tent (dit is 1 plant 😆),

IMG_1572.jpeg

IMG_1571.jpeg

IMG_1573.jpeg

de buiten reaper,

IMG_1574.jpeg

de mooiste vrucht tot nu toe,

IMG_1570.jpeg

😎

Geplaatst:

@rorror,

als ik m flink zou terug snoeien zou het kunnen (hij is zo groot 😆), maar ik vind het niet nodig want er hangen wel reapers in, zelfs al rooie en zoals je weet kan de reaper tot eind oktober begin november in de tent staan dus we hebben nog even.

Ik vind alleen de vrucht opbrengst vrij matig tegen over vorig seizoen maar dat is ook wel weer vrij logisch aangezien we dit seizoen een stuk minder zon uren hebben gehad!

Van het weekend ga ik de plant flink terug snoeien zodat er meer licht in valt en om ‘m een beetje te stressen, dat werkte vorig jaar ook erg goed.

Na het weekend zal ik het hier weer updaten.

Geplaatst:
  • Auteur

Hier een update van de andere "challenger"  😊

Na een voorspoedige start waarbij al heel snel 4 vruchten gezet zijn, is er tijdens de hete junimaand geen enkele vrucht gezet. Alle bloemen vielen er af.

Daarna ging het weer als een speer en zijn er heel veel vruchten gezet. Deze zijn een stuk groter en hebben ook de typische CR vorm. Er hangen nu meer dan 70 vruchten aan waarvan er al een stuk of 15-20 rood zijn.

De manier waarop ik ze kweek is heel anders dan @Ruderalis  geen lage bossige plant maar ik heb vanaf het begin een beperkt aantal stengels door laten groeien (eerst 4, later toch 8 ) en consequent alle zijscheuten weggesnoeid. Het valt me op dat de CR  weer snel en veel nieuwe scheuten maakt als je gesnoeid hebt. Ik heb zo wel een open struik die inmiddels ruim 2 meter hoog geworden is. Eigenlijk net zoals mijn andere 7 soorten pepers.

Afgelopen zondag heb ik alle 8 stengels getopt en nog eens extra blad weggesnoeid. Alle bloemen die op dat moment bloeiden heb k laten zitten, alle bloemknopjes weggehaald want die worden toch niet meer rijp.

Foto 1: rijpe vruchten (op de achtergrond de Habanero Orange die echt enorm veel vruchten gebracht heeft)

CarolinaReaper2023-08-2701.thumb.JPG.7623ccdafcaf3d571a6f9da4e47e081b.JPG

Foto 2: uitgroeiende vruchten:

CarolinaReaper2023-08-2702.thumb.JPG.dfa3f3dea1cfb4d60ac9f28aa18425f6.JPG

Ik heb ook 5 korte filmpjes gemaakt van alles wat nu in mijn kas groeit en die eerder vanavond op mijn instagram gezet. Waaronder een filmpje van mijn 8 peperplanten.

Ik wilde het stukje over de CR hier plaatsen, maar blijkbaar mag je hier alleen foto's uploaden.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Aller eerst @Mai Pensato, goed en mooi resultaat, het aantal vruchten wat je behaald hebt is wat je wel van een reaper plant moet kunnen oogsten in een goed seizoen, ik zelf kom denk ik op 60 a 70% daarvan dit seizoen, of het allemaal afrijpt hangt af van de na zomer en hoe lang ik de plant kan laten staan.

Verder zijn er natuurlijk allemaal verschillende parameters zoals, mijn challenge plant is veel later ontkiemt (was een 2de poging, de eerste poging is de buiten reaper) en ik zit hier in het noorden al weet ik niet waar mai zich bevindt maar het kan een verschil zijn, verder heb ik dit jaar de lat een stuk minder hoog kunnen leggen als andere jaren, ik zie dat wel terug bij alles wat gekweekt hebben dit jaar!!😖

Ik kijk alweer uit naar volgend seizoen en hoop dat ik dan weer alles kan geven en dat we betere weersomstandigheden zullen hebben.🤞

* vervolg op mn vorige post,

zoals gezegd hebben we vandaag de reaper terug gesnoeid, de reaper kan dit goed hebben en ondervindt daar geen terugslag van, hij begint na een snoei beurt meteen weer te groeien en uit te vullen en komt er met een week of 3 a 4 eigenlijk alleen maar mooier bij te staan, je kan dat over een paar weken wel zien op de foto’s die ik dan plaats!

Op dit moment ziet de plant er natuurlijk een stuk minder uit dan hoe die er tot nu toe bij stond, maar nogmaals hij zal zich snel herstellen ❤️🩹,

de challenge plant na de snoei beurt vandaag (hij blijf groot natuurlijk),

IMG_1617.jpeg

IMG_1618.jpeg

wat reapers in de challenge plant, de opbouw van de plant is dat de plant de vruchten afschermt waardoor de nog groene reapers slecht te fotograferen zijn, maar er zitten er momenteel tussen de 30 a 40 in,

IMG_1616.jpeg

IMG_1619.jpeg

IMG_1620.jpeg

IMG_1621.jpeg

ter referentie de buiten reaper, een stuk minder groot maar de vorm spreekt me wel aan,

IMG_1626.jpeg

IMG_1627.jpeg

aangepast door Ruderalis
Foto verwijderd

Geplaatst:

Beste mede reaper enthousiasts,

vanavond was het weer zo ver, de dag waar het eigenlijk om draait; de reaper test!!😈🥵🤯

Wij zijn van mening dat als je reapers kweekt je ook minimaal 1 keer het eind product moet testen om te weten of het ook is geworden hoe het moet zijn. 😆

Afgelopen week genoeg moed verzameld om het vanavond maar weer te gaan proberen, ik doe dit samen met mijn vrouw.

De mooiste reaper te voorschijn gehaald en open gesneden en toen wist ik het al, een zeer sterke voor mij bekende reaper lucht kwam direct mn neus in 😖.

De reaper was mooi af van binnen en vol met olie er kwamen netjes 10 zaden uit, dus een keurig eind product.

Ik heb twee stukjes van de zijkant afgesneden en toen kon het feest beginnen, binnen 5 tot 10 seconden was het de hel op aarde!!🤯

De reapers zijn wederom weer super gelukt, nog wel een tandje heftiger dan die van vorig jaar, de smaak is gewoon goed maar dan wordt het heet 🥵 zo heet dat je het gewoon bijna wat benauwd krijgt, mn lippen en tong staan als eerste zwaar in de fik en vanzelf trekt het naar achter in de mond en staat je hele mond in de fik en niks helpt!!

Al met al heeft het zo’n 15 minuten geduurd voor het weer dragelijk werd, dus @rorror maak je borst maar nat!😈

de foto’s,

de gebruikte reaper,

IMG_1636.jpeg

de open gesneden reaper,

IMG_1639.jpeg

de twee helften en de zaden,

IMG_1640.jpeg

de geteste stukjes,

IMG_1641.jpeg

😎🌶️

Geplaatst:

@Ruderalis Jij durft... 🥵 

Ga moed verzamelen.. Ik heb geen rode maar de Chocolate. Valt t te vergelijken met de rode?

Geplaatst:

@Lia56,

er is geen verschil in hitte tussen de chocolate en de rode van vorig seizoen, wel wat smaak verschil!

Allebei super heftig 🥵🤯😆

Mocht je de moed verzameld hebben, een klein stukje proberen en uitspugen!🤞

Geplaatst:
8 uren geleden, Ruderalis zei:

Mocht je de moed verzameld hebben, een klein stukje proberen en uitspugen!

Alleen zuigen, niet kauwen?

Die proefstukjes op de foto, die zien er behoorlijk groot uit. Hoe groot ongeveer?

Ik "moet" nog, en denk aan een stukje van één mm3 (één kubieke millimeter), en heel misschien daarna een iets groter stukje.

Twee voorgerechten: eerst een stukje Cayenne, dan een stukje Mdme Jeanette. Na de CR een eetlepel ongeklopte room.

Voorbereiding: handschoenen en veiligheidsbril(len) klaarleggen.

Geplaatst:

@henkg,

De stukjes die wij proberen zijn ongeveer  3cm bij 1,5cm.

Dan in de mond en een aantal keer kauwen en dan merk je vanzelf wel dat het tijd is om het uit te spugen 😆

En ja ik gebruik ook latex handschoenen die ik direct na de inname weer uittrek zodat je niks in je ogen of gezicht smeert!

Succes alvast!🤞

Geplaatst:
Op 1-9-2023 om 00:43, Ruderalis zei:

@rorror,

als ik m flink zou terug snoeien zou het kunnen (hij is zo groot 😆), maar ik vind het niet nodig want er hangen wel reapers in, zelfs al rooie en zoals je weet kan de reaper tot eind oktober begin november in de tent staan dus we hebben nog even.

Ik vind alleen de vrucht opbrengst vrij matig tegen over vorig seizoen maar dat is ook wel weer vrij logisch aangezien we dit seizoen een stuk minder zon uren hebben gehad!

Van het weekend ga ik de plant flink terug snoeien zodat er meer licht in valt en om ‘m een beetje te stressen, dat werkte vorig jaar ook erg goed.

Na het weekend zal ik het hier weer updaten.

Mooi dus zaad! Zowel de Italiaanse lijn als de Carolina lijn. Die Italiaan zag er een tijd terug ook al geweldig uit, dus voor gewone telers van pepers en niet veredelaars, plant verbeteraars, zal het weinig verschil maken, of wel? Ga je alles wat nog geen vruchtbeginsel is afknippen? Wat is de bloei tot pluktijd voor de reaper eigenlijk ik denk dat alle takken met enkel bloei niet meer rijp worden, dus die kunnen eraf? En dan volgende week weer de nieuwe knopjes verwijderen, want die gaat ie na zo'n 'oogst' ongetwijfeld direct aanmaken.

Wat is die buitenplant met paarse gloed naast de reaper?

Home of the Turbo.

Geplaatst:
2 uren geleden, rorror zei:

@Ruderalis Vroeg me trouwens nog af, op de foto van de doorgesneden reaper, lijkt het alsof de peper al wat zacht was geworden? Klopt dat? 

Scherp, goed opgelet 👌

Ik heb de Reaper(s) in de vriezer bewaard en dat doet ze geen goed, ze worden er slap van waneer ze ontdooid raken, de zaden vond ik ook te glazig geworden dus die heb ik ook weg gegooid!!

Voor de smaak en de hitte beleving lijkt het niks uit te maken.

Maar vanaf nu bewaar ik de nieuwe geoogste Reapers weer gewoon in de koelkast zoals ik vorig seizoen ook gedaan heb daar kunnen ze prima tegen en dan zijn ze ook lang houdbaar.

Gelukkig komen er nog genoeg aan.

Geplaatst:

@Mai Pensato iedere keer wanneer ik cr lees, las in contrast ratio, je kleuren zijn zo verzadigd, ware Technicolor Dreamboat;-).

Home of the Turbo.

Geplaatst:
34 minuten geleden, donaldk zei:

Mooi dus zaad! Zowel de Italiaanse lijn als de Carolina lijn. Die Italiaan zag er een tijd terug ook al geweldig uit, dus voor gewone telers van pepers en niet veredelaars, plant verbeteraars, zal het weinig verschil maken, of wel? Ga je alles wat nog geen vruchtbeginsel is afknippen? Wat is de bloei tot pluktijd voor de reaper eigenlijk ik denk dat alle takken met enkel bloei niet meer rijp worden, dus die kunnen eraf? En dan volgende week weer de nieuwe knopjes verwijderen, want die gaat ie na zo'n 'oogst' ongetwijfeld direct aanmaken.

Wat is die buitenplant met paarse gloed naast de reaper?

De Italiaanse planten zijn idd schitterend om te kweken, deze zaden bevallen me zeer goed en ik moet nog zien of Amerikaanse zaden dat gaan overtreffen!

Er zit namelijk best wel wat verschil tussen de verschillende reaper strains, de Amerikaanse zijn weer meer van die ruige hoge struiken.

Volgend seizoen kunnen we goed het verschil zien aangezien ik dan beide strains zal gaan kweken, ik was in eerste instantie van plan alleen met de Amerikaanse zaden te gaan kweken maar de Italiaanse zaden zijn zo aangeslagen dat ik daar ook weer een plant van wil kweken.😆

Voor nu snoei ik vooral de loze takken eruit en top ik de boel, ik wil licht en lucht in de plant hebben en over de bloemen maak ik me verder niet druk, die vallen er wel uit en met nog een paar weken stopt de plant ook met het aanmaken van bloemen.

Van bloem tot rijpe vrucht kan ik nog niet echt een tijd geven, hoog uit dat dat heel lang duurt (niet weken maar maanden), het is ook nog wel wat afhankelijk van de zon uren!

De groene vruchten die er nu inhangen zullen bij normale omstandigheden allemaal nog op tijd afrijpen en naar rood omkleuren.

De reaper kan in de kas lang blijven staan, vorig jaar hebben ze tot begin november in de kas gestaan.

De paarse plant naast de buiten reaper is de; Pink Tiger 300.000shu, mooie plant goed te kweken en ook super hete pepers!

de Pink Tiger,

IMG_1630.jpeg

Geplaatst:

Ja ik las het net in het pepers topic @Ruderalis, 'slechts' 300K SHU, maar toch 70-80% van de Reaper en dat nog niet eens volledig rijp, bijzonder.

Ik heb planten gehad die na finale pluk in eind oktober/november nog vol in de witte knopjes schoten. Dus nu alle energie naar de bestaande vruchten en alle doorgeschoten takken met enkel bloemen weg.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

@donaldk

boven de 200k is alles over het algemeen super heet 🥵 en natuurlijk maakt het echt nog heel wat uit maar de verschillen worden wel kleiner!

De Reaper is wel gewoon de overtreffende trap, het duurt veel langer tot je je weer comfortabel voelt, het zorgt soms gewoon voor een licht benauwd gevoel, al je vocht komt naar buiten, oog vocht, speeksel en een loop neus etc., dat valt bijvoorbeeld bij de Pink Tiger allemaal wel mee, maar qua hitte gevoel is ie echt heel stevig.

Op YouTube staan wel filmpjes van mensen die de Pink Tiger proberen en de meeste zijn ook zwaar onder de indruk.😆

aangepast door Ruderalis
Spelling

Geplaatst:

Vast, maar ik merk wel verschil in poeder van de paar honderd SHU of de 800K plus soortjes. Mij krijg je echt niet aan de verse hete pepers;-).

Home of the Turbo.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic