Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

@Martijn geniet ervan :) die van mij vroeg gepoot in emmers en zakken maar kwamen erg laat pas boven dus nog even geduld hebben voor de vroege aardappels in emmers, heb later ook nog late aardappels gezet.

Geplaatst:

Vraagje bij mijn aardappels in emmers / zakken zie je bij de meeste planten beginsels van de bloemen, nu weet ik niet heel veel wijzer of ik deze nu wel of niet moet weghalen, volgens enkele artikele  zou het weghalen van de bloemtrossen moeten leiden tot een grotere oogst.

Geplaatst:

Die emmers waren wellicht laat omdat het 's nachts zo lang koud is gebleven. 's Nachts binnen zetten kan helpen, praktisch is het natuurlijk niet.

Hier kwamen de patatjes ook laat boven, zelfs in de kas.

Ik laat de bloemen staan. Ze zijn best mooi en dat is me wel een knol waard.

aangepast door Swa

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Gisteren de eerste blaue St galler geoogst. De planten zijn nog wel redelijk groen, maar twijfel of ik de rest ook niet moet gaan oogsten (witte puntjes: te veel vocht?) 

20230710_161757.thumb.jpg.e2c94bde4dac17fe8512c579da624959.jpg

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Rare aardappel die pink fir apple. Enorm onregelmatig van vorm en van opbrengst. Van 100 gram tot ruim 1200 gram. Het meest bizarre was dar die 1200 gram 1 grote kluwen vormde. Wel erg lekker. Mits je geen geschilde aardappel wilt. 65a9d09b3f498a07e677250b7b660a6c.jpg

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Is dat geen doorwas @bonnie f?

Ik verwacht ook doorwas dit jaar, na de bloei wordt alles steeds groener, lijkt het. Tijd om te gaan graven.

Geplaatst:
Is dat geen doorwas @bonnie f?

Ik verwacht ook doorwas dit jaar, na de bloei wordt alles steeds groener, lijkt het. Tijd om te gaan graven.
Ohhhhhh. Dat is het! Dank! Gelukkig alleen bij de pink fir apple. Warmte in combinatie met veel stikstof (alle aardappel maakt veel loof). Ik ga graven.

Geplaatst:

Ik ben ook begonnen met oogsten. Jammer genoeg blijken enkele aardappels naar de oppervlakte gedrukt en hebben groenen kanten. Kan ik ze laten narijpen (in de grond of in de bak?

Geplaatst:

Groene aardappelen gooi ik altijd gewoon weg (tenzij het een heel klein stukje is, natuurlijk dan snij ik het af). Groen in de knol gaat niet weer weg. 

Geplaatst:
1 hour ago, RedTomato said:

Jammer genoeg blijken enkele aardappels naar de oppervlakte gedrukt en hebben groenen kanten. Kan ik ze laten narijpen (in de grond of in de bak?

Groene aardappels betekend dat ze zijn blootgesteld aan licht. Zelf snij ik het groen ruim weg. Dat deel is giftig. Ik weet niet of dat voor de hele aardappel zou gelden. Ik leef nog wel 😊

Geplaatst:

Ik heb de pink fir apple aardappelen geoogst. Gelukkig minder knobbelig van vorm als de plant op de hoek. En toch nog 600 gr per plant. Ik heb iets verhoogde bedden. Dit jaar opgestart dmv karton en compost op een behoorlijk harde grasbodem. Dus veel stikstof. De aardappelen konden niet (makkelijk) naar beneden. Dat verklaart de voorwas.

Geplaatst:

Mijn eerste aardappels... 

Red Emmalie (met een paar verdwaalde blue congo en een andere (geen idee meer welke) van vorig jaar) 
image.thumb.jpeg.af1736a045fec1eca52bb1706238dde3.jpeg

Nemo:
image.thumb.jpeg.27e6fe1930c068498f9ca9c8c8a1134b.jpeg

Wat echt heel vervelend is, is dat het veld vol zit met rode mieren. Ik ben echt al 3x in mijn nek gebeten en 1x in mijn buik (echt geen idee hoe die daar kwam) die die beten zijn naar!

Geplaatst:

Mooie oogst hoor @RedTomato. Bij mij zat ook nog iets van vorig jaar in de grond. Blue Congo, en iets groot en bonkigs dat ik niet herken. Dit zijn twee planten, mooi resultaat voor mij 

Geen doorwas gelukkig, ondanks de droogte en daarna regen.

IMG_20230730_190842.jpg

Geplaatst:

ik zie hier maar geen bloemen in de lange planten, heb ik dan een probleem of niet?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Ik heb denk maar 3kg totaal van 10 planten... 😪

Geplaatst:

@RedTomato Volgens mij is de gevlekte apache.

Geplaatst:

@bonnie f Ik weet niet of er naamverschillen tussen Duitsland en NL zijn. Maar het zijn Nemo's. Ben erg tevreden over die opbrengst. 5 kg poot geeft 2 van die plastik bakken aan oogst.

5 Kg Red Emmalie gaf 1plastic bak. 

De blue Congo geeft tot nu toe een magere oogst. Ben allang blij met 3 goede knollen per plant en dat vind ik niet erg veel... Vooral niet na de goede oogst van Nemo.  Maar ik heb ook niet alle Blue Congo eruit... dus misschien verrast de laatste batch. 

Wat eet zich trouwens gangen door mjn aardappels? 

De vraatschade door (woel)muizen en ratten valt dit jaar gelukkig wel mee (klopt snel af)

Geplaatst:

Doorwas?????🤨wat is dat. En heb ik er last van..wat kan ik eraan doe.

begin in paniek te raken.de loof van mijn aardappelen zijn groen..

Geplaatst:

Ik ken het in de vorm van nieuwe aardappeltjes die uit een nog niet geoogste aardappel groeien. Er komt dus al een volgende generatie. 

Maar ze groeien met een draadje ertussen, niet zo'n knobbelding als @bonnie f heeft. Ik weet dus ook niet zeker of dat doorwas is. 

Geplaatst:

Dat is toch hernieuwde groei nadat die gestopt is door te hoge grondtemperatuur.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

@bonnie f Ik dacht dat ik naar een bakje oca knollen keek op de foto 😁  En ik had ook nog nooit van doorwas gehoord. Maar als ik op google wat pink fir apple foto's bekijk en dat vergelijk met de foto's waar aardappelen met doorwas op staan, denk ik dat dit geen doorwas is. Bij de Tuinen van Weldadigheid vind ik deze beschrijving bij pink fir apple.

Enigszins onregelmatig gevormde langwerpige roze aardappel die bij periodes van droogte allemaal uitstulpingen krijgt. 

En voordat het ging regenen was het behoorlijk droog.

Geplaatst:
@bonnie f Ik dacht dat ik naar een bakje oca knollen keek op de foto [emoji16]  En ik had ook nog nooit van doorwas gehoord. Maar als ik op google wat pink fir apple foto's bekijk en dat vergelijk met de foto's waar aardappelen met doorwas op staan, denk ik dat dit geen doorwas is. Bij de Tuinen van Weldadigheid vind ik deze beschrijving bij pink fir apple.

Enigszins onregelmatig gevormde langwerpige roze aardappel die bij periodes van droogte allemaal uitstulpingen krijgt. 

En voordat het ging regenen was het behoorlijk droog.
Ik vermoed van wel. Ze zijn extreem knobbelig en je ziet de aangroei. Eigenlijk was het 1 grote aardappel geworden. Maar zeker weten doe ik 't niet. Het zijn wel lekkere piepers. Gelukkig.

Geplaatst:

Mijn aardappelen verzuipen..zal ik ze eruit halen voor dat ze rotten. Want de loof is nog erg groen.

Geplaatst:

Wat aardappel emmers geoogst, moet zeggen dat het nog best een mooie opbrengst aardappels geeft. En wellicht nog mooier meegenomen is het eind resultaat van de potgrond gemengd met 50% digistaat dat is nu prachtige compost geworden, kan ik straks mooi gebruiken bij het aanleggen van mijn fruitbos :) 

Toevoeging: van 20 12L bouwemmers, heb ik 1 12L emmer gevult met aardappels en een 300L zak met mooie compost :)

20230804_163112.jpg

20230804_163116.jpg

20230804_165359.jpg

aangepast door Kevins Moestuin

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic