Bubbels Geplaatst: 4 maart 2012 Geplaatst: 4 maart 2012 Ik heb sinds een kleine maand zeil over de grond die ik wil gaan gebruiken als moestuin liggen. Daar heeft altijd gras gestaan. Nu wil ik het zeil eraf halen en gaan spitten, maar nu vraag ik me af of ik eerst het gras moet doodspuiten en dan even wachten met spitten of dat ik nu gelijk kan gaan spitten zonder spuiten. Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste, maar het is ook zo lullig als het gras sneller terugkomt dan dat de gewassen kunnen opkomen. Wat is jullie ervaring? We zitten op veen. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Eva Geplaatst: 4 maart 2012 Geplaatst: 4 maart 2012 waarmee spuiten dan? dat wil je toch niet op een moestuin of zit ik nu verkeerd.... Quote
Jorg Geplaatst: 4 maart 2012 Geplaatst: 4 maart 2012 Er heeft al zeil over het gras gelegen? Wat je met de hand kunt verwijderen aan onkruid is altijd mooi meegenomen maar ik zou het gras gewoon onderspitten. Na enkele weken de grond fijn harken (niet frezen!) en daarna zal het toch een kwestie van bijhouden zijn. Spuiten zou ik niet doen, mocht het een echt grasveld zijn kun je er ook voor kiezen om de toplaag er af te halen zodat je eigenlijk een soort graszoden overhoudt. Quote
bart Geplaatst: 4 maart 2012 Geplaatst: 4 maart 2012 Dat moestuiniers spuiten overwegen snap ik niet.... maargoed. Onderspitten lijkt me ideaal als groenbemesting, de wormen zijn er gek op. Het gras komt niet meer boven als het goed ondergespit is. Quote
RvO Geplaatst: 4 maart 2012 Geplaatst: 4 maart 2012 Eigen ervaring: één of twee spaden diep spitten (grasmat onderin) werkt prima.Moestuin zonder spitten kan ook. Zoals gezegd ,veel info op dit forum, zoveel dat het zoeken wel moeite zal kosten. Nog een linkje: (had ik dat maar geweten voor ik begon te spitten) http://wroeten.nl/moestuin/ontginnen-zonder-spitten/ Volgens mij staat er iemand op dit forum met min of meer dezelfde vraag. Als ik zo snel vind plak ik het linkje hieronder. Quote
geedee Geplaatst: 4 maart 2012 Geplaatst: 4 maart 2012 Ik steek met een scherpe schop de graszoden eraf....horizontaal dus....eerst steek ik schopbreed een strook door en dan schop er horizontaal onder ...een cm of 10. Heb je je eigen graszoden om ergens anders neer te leggen waar je wel gras wil(paadjes). Wat ik te veel heb, gaat in een kruiwagen naast de composthoop en gaat er dan zo nu en dan een laag overheen. Spuiten??....niet doen dus....maar dat gaf je al aan dat je dat liever niet doet toch? Quote
Bubbels Geplaatst: 5 maart 2012 Auteur Geplaatst: 5 maart 2012 Ik ben ook maar een beginner hè. Daarom vraag ik het ook. Want ik wilde inderdaad niet spuiten, maar wist even niet zo goed hoe te beginnen. Heb een flink diep vierkant gegraven, daar de plaggen ondersteboven in gegooid en toen alles dicht gegooid en vlak gemaakt. Ziet er prima uit. @RvO: Interessant stuk! Dat ga ik zeker opslaan. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.