Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Erwten ondersteunen


BertSchuilenburg

Aanbevolen berichten

Ik laat mijn erwten tegen het hekje groeien dat om mijn moestuin staat. Zo nemen ze bijna geen ruimte in

Ik zag Jamie Oliver in zijn tuin/kook programma de zaden afdekken met takjes. Die hij kris kras in de grond stak. De duiven houden daar niet van (Jamie kan dat zo mooi vertellen. Iets met mr. Pidgeon die niet van takjes in zijn ogen houdt ) en vreten de zaden niet op. Als je een beetje grote takjes neemt, kunnen de erwten daar ook steun van hebben.

 

Muizen weet ik niet... ze vreten hier de aardperen wel op, maar blijven tot nu toe van de erwten af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai lage rassen (30 en 60 cm). Staat bij dat ze geen ondersteuning nodig hebben, maar ik span voor de zekerheid twee draden op 30 cm hoogte waar ik ze tussen laat groeien. Als bescherming tegen de vogels gebruik ik na het zaaien tot enkele weken na opkomst vliesdoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn zakje staat maart... maar ik ga er een aantal wat eerder zaaien in de kas dit jaar. Niet geschoten...

Maart is als je ze in de volle grond poot. Vanaf eind Januari/Februari al voor te zaaien in de koude kas en dan in maart uitplanten. Ik doe het meestal beide zodat ik een beetje spreiding heb(wat niet altijd lukt, de volle gronds halen de koude kas zaailingen soms wel eens in ).

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kon niet wachten en heb ze afgelopen week al gezaaid

Ze komen nu al op, dus tweede week januari is zeker te vroeg.

 

Kan ik gelijk oefenen met het laten wennen aan de buitenlucht. En gelukkig heb ik nog een stuk of 60 zaadjes.

 

Moet ik ze nou al ondersteuning geven in de pot? Of woekeren ze niet al te snel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerwin, Steunen is nog niet direct nodig. Heb je een koude bak of kun je een plastic tunnel maken om de erwten in te zetten? Dan kun je ze berschermen als het gaat vriezen. Kamertemperatuur is te warm. Rond maart kun je ze uitplanten als ze 5-8 cm hoog zijn (plantjes diep zetten zodat er geen wit stukje stengel boven de grond komt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb twee koude bakken staan, 1 van geheel glas en 1 van plastic. Ga ze van het weekend gelijk in de tuin zetten.

Komt mooi uit, heb net het deel voor de erwten kweekvrij gemaakt. (tenminste hoop ik)

Is het verstandig om stro erbij te doen, voor het geval het toch gaat vriezen?

En kan mijn bloemkool kan wel binnen blijven? Ik lees overal dat die heel moeilijk is, dus daar wil ik geen risico mee nemen.

Volgend jaar toch maar meer geduld hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb twee koude bakken staan, 1 van geheel glas en 1 van plastic. Ga ze van het weekend gelijk in de tuin zetten.

Komt mooi uit, heb net het deel voor de erwten kweekvrij gemaakt. (tenminste hoop ik)

Is het verstandig om stro erbij te doen, voor het geval het toch gaat vriezen?

En kan mijn bloemkool kan wel binnen blijven? Ik lees overal dat die heel moeilijk is, dus daar wil ik geen risico mee nemen.

Volgend jaar toch maar meer geduld hebben.

Waarom dit jaar niet al beginnen met oefenen, jaar duurt nog lang zat?!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het verstandig om stro erbij te doen, voor het geval het toch gaat vriezen?

En kan mijn bloemkool kan wel binnen blijven? Ik lees overal dat die heel moeilijk is, dus daar wil ik geen risico mee nemen.

Volgend jaar toch maar meer geduld hebben.

Vanaf -5 moet je de bak afdekken, eventueel kan je dan ook wat stro aanbrengen. ALs het niet vriest lucht je zoveel mogelijk, om korte, gedrongen (speciaal voor koert en jorieke: niet filerende) planten te krijgen.

 

De bloemkool moet nog even binnen op een lichte plaats laten staan. Wel opletten (straks als er wat meer zon komt): ik had de koolplantjes voor een raam staan, toen ik een week later thuis kwam waren ze verbrand door de zon en kon ik opnieuw beginnen. Dus bij zonnig weer even in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...