Tania Posted March 4, 2012 Share Posted March 4, 2012 Als nu-nog-bij-ouders-wonende-en-spoedig-verhuizende-student, is de hoeveelheid plantjes die ik op het moment kan telen beperkt, wat zowel een vloek als een zegen is - zo veel dat ik al wil telen wat tot na de verhuizing moet wachten, maar scheelt in ieder geval met m'n winkelwoede. Veel van m'n plantjes staan nu vrolijk te kiemen, en vooral de rucola vind het erg gezellig op m'n vensterbank. De tomaatjes zien er nog een beetje zielig uit, maar die worden wel weer mooi vol - tot nu toe heeft de tomatenstruik iig nooit gefaald - erg prettig, hoef ik ze niet op stok te zetten of wat dan ook. Vrolijke rucola-kiempjes, de pluksla begint ook al langzaam op te komen - heb nu al zin in een salade! Als de plantjes groot genoeg zijn, zullen ze verplaatst worden in gezellige ronde potten - wie zegt dat slasoorten geen sierplantjes kunnen zijn? Overzichtje van m'n kleine hoekje - op de vensterbank staat een bak met dille-kiempjes, twee kleine stekjes gele dovenetel en een afgestorven rode kerstster (vergeet nooit meer een kerstster water te geven - sorry schoonheid!), daarnaast de drie zaaitrays met de Australische gele pluksla, rucola, en driekleurige viooltjes, kerstomaatjes in de blauwe emmers en paprikaatjes in de kleinere bakjes. Op de tafel staan m'n ouwe gietertje, stekjes van een vetplantje van m'n oom, streepjesplantje van een stekje van m'n moeder (ben zo slecht met namen, weet enkel dat de vetplant int engels onder andere Lucky Tree heet), wat langzaam opkomende tijm in potjes, citroenmelisse gezaaid in de zaaitray, kamille (te klein om zichtbaar te wezen, maar begint al een leuk groen matje te vormen), en nog wat paprikaplantjes. In de six-cell bakjes zitten gipskruid en vergeet-me-nietjes Vinden jullie jonge tomatenplantjes ook zo aandoenlijk? Ik vind al het jonge grut altijd verschrikkelijk schattig. Zo, dat is genoeg 'arme mensen van het forum overladen met wordpuke en foto's'. Maar voor de eerste post in een tuindagboekje mag dat wel, denk ik zo. Volgende posts zullen zeker weten een stuk beheersder zijn Wordt altijd over-enthousiast met dit soort dingen. Ga dit jaar zowiezo ook een bups aan eetbare bloemen kweken, staan zo beeldig in koude salades! Vandaar de viooltjes, en binnenkort worden ook de afrikaantjes en de Oost Indische kers gezaaid. Heb er zin in! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted March 4, 2012 Author Share Posted March 4, 2012 Maar eens even een lijstje van de zaden die ik op dit moment nog in huis heb en ergens dit jaar nog gezaaid worden - alles wordt binnenshuis geteeld, dus HEEL veel rekening houden met de seizoenen hoef ik niet, maar toch nog wel Ein Bisschen. Bloemen:Agapanthus, blauwDriekleurig viooltje, gemengdDiep Oranje afrikaantjesOost Indische KersKlimmende Winde Clark's BlueVergeet-me-nietjesGipskruid Kruiden:CitroenmelisseRed Ninja grove rode bieslookBieslook 'fijn'KruizemuntKamilleCitroenbasilicumThaise basilicumKaneelbasilicumPaarse basilicum 'Black Opal'Echte lavendelPeterselie, donkergroen gekruldDilleTijmTuinkers breedbladigOregano Groente en fruit:Italiaanse Roma TomatenZoete trostomaatjesMeer trostomatenKerstomaten F1 HybrideZoete pepers Sweet BananaPaprikaSpaanse Chili PepersRadijs 'duitse Riesenbutter'Snijbiet LucullusBoerenkool 'frosty' - laag-groeiende variantBieten BoroRuuuuucolaaaaaOrach Red RubyAustralische Gele PlukslaDruiven van opa's erf Plaats? Ik MAAK wel plaats Ik ben vast niet de enige die een beetje te enthousiast wordt met bestellen/kopen van zaden. Maar eens investeren in een fijne hoeveelheid plastic potten. Staat zo gezellig, groente in potten. Had ook nog zaden van de vijgenbladpompoen, maar dat waren er maar twee en die had ik van een vriendin gekregen, en is helaas niks uitgekomen :/ Ik bestel mijn zaden altijd bij Vanderwal, en wil binnenkort rareseeds.com uitproberen. De zaden van Vanderwal vind ik iig erg fijn - al de gezaaide rucola is gekiemd, en de violen ook .....Verslaafd? Aan basilicum? IK? Hoe KOM je erbij? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heylane Posted March 4, 2012 Share Posted March 4, 2012 Ziet er goed uit Tania. Heerlijk he alles wat groeit en bloeit (en dan opgegeten wordt ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted March 4, 2012 Share Posted March 4, 2012 Het is een flink druk hoekje. Maar ze mogen wel tv kijken Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supermoeke Posted March 4, 2012 Share Posted March 4, 2012 Leuke lijst.. en je plantjes gaan ook goed.. Maar dat komt misschien omdat ze van Wii-en houden.. hihi.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted March 4, 2012 Author Share Posted March 4, 2012 Dagelijks minimaal een uurtje wii-en is heel goed voor plantjes! Oogjes hebben ze niet, dus die kunnen ook niet vierkant worden =D Zit wel een stiekeme verstekeling tussen de sla, heb ik gemerkt Gerecyclede grond, dan gebeurd dat. Maar eens kijken wat dat is - onkruid ken ik niet Zal nog es anders worden als ik verhuisd ben, hebben die plantjes plotseling een bult meer ruimte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supermoeke Posted March 4, 2012 Share Posted March 4, 2012 Hihi.. gelukkig maar.. Zal een raar gezicht zijn een plantje met 4kante ogen.. Ik heb in mijn bak compost van de mileustaat.. Daar zet helaas ook van alles in.. Als het niet is wat het moet zijn.. Gaat het er toch uit.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted March 4, 2012 Author Share Posted March 4, 2012 Ghehe, zou inderdaad een maf gezicht zijn En bij mij moet het wel HEEL erg uit de hand lopen voordat ik een plantje op de composthoop gooi. Mijn compost bestaat nu nog voornamelijk uit koffiedik, snoei-afval, etc. Moet voor m'n paprika en tomatenzaadjes eigenlijk nog wel een warmtematje hebben, jullie misschien tips waar ik een betaalbare kan vinden? Meeste die ik online zie zijn minimaal 30 en vaak flink daarboven. Wel een van 15 gezien, maar dat was een infra-rood geval voor terrariums, of dat nou geschikt is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted March 4, 2012 Author Share Posted March 4, 2012 Overigens waar ik m'n tomaten-kweek-idee vandaan heb. Is één van m'n favoriete youtubers, en bij ons heeft die methode iig gewerkt :3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Interessant filmpje Ik ga ook alles maar half volgooien om te zaaien en dan later de helft erbij doen zodat het kan doorgroeien. Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted March 5, 2012 Author Share Posted March 5, 2012 Goed plan Jaag ik nog even verder naar een verwarmingsmatje. Misschien hebben ze een goedkope bij de Action O: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Zo'n matje heb je helemaal niet nodig joh! Vaak zijn ze nog vervelend ook omdat die met thermostaat nog prijziger zijn! Je kan je kasje ook op je modem zetten, saté-prikkers ertussen et voila!Goedkoop en werkt ook Maar ik begrijp dat je dus alles op je kamer hebt en geen tuin/balkon hebt? http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted March 5, 2012 Author Share Posted March 5, 2012 Betwijfel dat pa dat amusant vind als ik iets boven de modem zet XD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted March 5, 2012 Author Share Posted March 5, 2012 Misschien hebben sommige winkels nog voetenmatjes over O: Zolang het kreng zichzelf niet na een uurtje uitzet, werkt dat prima Vandaag toch maar eens m'n snuit naar buiten steken. Wordt zo'n kluizenaar van dit weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Tomaten hebben het sowieso niet nodig en je paprika's had je toch al gezaaid?Denk dat je beter kan investeren in lampen want dit gaat nooit passen in je vensterbank http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted March 5, 2012 Author Share Posted March 5, 2012 Zodra ik verhuisd ben, heb ik zowiezo een stuk meer ruimte Dus dat zit wel snor. En ik heb nog de Sweet Banana Peppers zie ik nog wil zaaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Wanneer ga je ongeveer verhuizen? > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted March 5, 2012 Author Share Posted March 5, 2012 Weet ik nog niet precies, ligt eraan hoe hard de mensen van Alvast Beheer aan het treuzelen zijn. Maar ws eind deze maand of ergens volgende maand. Zin in! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 (edited) Mooi! En heb je dan een tuin of een balkon ofzo?Binnen kweken lijkt me lastig, bij tomaten enz. Edited March 5, 2012 by Guest > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted March 5, 2012 Author Share Posted March 5, 2012 Och, hebben we al eerder gedaan, binnen tomaatjes telen, ging prima! De kamer waar ik na de verhuizing inzit is een oud basisschool-lokaal, met veel ramen d'r in, en is zonnig zat Ben ook van plan te gaan kijken naar een volkstuintje Maar ik zie wel hoe alles gaat - anders is het nog steeds een erg leuk experiment Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted March 5, 2012 Author Share Posted March 5, 2012 Waarschuwing: Ik lijd aan zware Achterhoekse koppigheid XD Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Niks mis mee toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted March 5, 2012 Author Share Posted March 5, 2012 Inderdaad Het heeft zo z'n voordelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted March 5, 2012 Author Share Posted March 5, 2012 Oh gottegottegot! Ging alleen even kijken naar de nieuw verbouwde Welkoop hier in Eibergen. Maar dan.. MEEGENOMEN: Goudsbloem Pacific Beauty 1xWilde Marjolein 2xBosaardbei 2xStevia suikerplantje 2x Jeetje... Gratis d'r bij gekregen, Bieten 'detroit'. De welkoop is uiterst slecht voor m'n portemonnee, veel te leuke zaadjes, en hun zaden doen het bij mij meestal erg goed. Waar ik het ga laten? Witnogniej. Veel gaat ook gewoon voorlopig in de opslag. Morgen even kijken naar kleine ziplockzakjes, veel van m'n zaden zitten nu in diepvrieszakken en die zijn een beeeeeetje te groot, vooral voor bijv. de Oregano zaadjes Paps wil misschien nog een fijn kastje voor me timmeren om al m'n tuinspulletjes in te zetten :3 Met laatjes voor de zaadzakjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supermoeke Posted March 5, 2012 Share Posted March 5, 2012 Ja erg he.. Dat heb ik dus ook.. Er blijft elke keer wat plakken.. Makkelijk zo'n papa.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts